Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 32 33 [34] 35
Toget endte i øvrigt med at køre over Roskilde i stedet for Køge Nord. Jeg kender ikke årsagen.

Sæt 2 ankommet idag til DSB ;-)

Hvilket sæt 2?
Den her tråd handler om de tyske IC-vogne.


Godaften i forummet!

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Da jeg i går eftermiddags skiftede tog på København H, kunne jeg tage dette billede.
Til højre et tog ankommet fra Hamburg, til venstre et tog, som kort tid efter afgik uden passagerer.

v.h.
Ottoemil

Det siges at styrevognene med litra "Bpmmbdzf" vil være at finde i alle stammer fra 26. august og dermed vil cykelmedtagning igen være muligt på København-Hamburg - desværre lige 2-3 måneder for sent i forhold til højsæsonen.

Styrevognene gør at stammerne bliver forlænget fra 7 til 8 vogne og siddepladserne i Bpmmbdzf sælges ikke, men kan disponeres i tilfælde af nedbrud på en af de øvrige vogne - samt selvfølgelig til rejsende uden reservering, når sommerens reserveringskrav bortfalder. Førerrummet vil ikke blive benyttet, da styrevognene  ikke er udstyret med ATC - om de kan fjernstyre DSB's EB'er ved jeg faktisk ikke, men hvis de kan så kan DB jo teoretisk godt køre eller rangerer med stammerne fra styrevognen på tysk grund.

Anders

Det undrer mig at tyskerne bedre kan undvære styrevogne end almindelige  Bpmmbdz eller Bpmmdz til denne drift. Nede i Tyskland kører de fleste IC1 med styrevogn.


Citat fra: mss Dato  4/08-24, 22:46Det undrer mig at tyskerne bedre kan undvære styrevogne end almindelige  Bpmmbdz eller Bpmmdz til denne drift. Nede i Tyskland kører de fleste IC1 med styrevogn.
Til gengæld er en del IC1-ruter ved at blive erstattet med ICE-materiel løbende

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: mss Dato  4/08-24, 22:46Det undrer mig at tyskerne bedre kan undvære styrevogne end almindelige  Bpmmbdz eller Bpmmdz til denne drift. Nede i Tyskland kører de fleste IC1 med styrevogn.

Det handler primært om hvor mange vogne der kan klare forskellige strømsystemer. Det er bl.a. derfor en del tog bliver kørt med IC3, selvom der er mange ledige IC1 vogne i Tyskland - men desværre ikke vogne bygget til at kunne klare flere strømsystemer. Dertil handler det også om hvornår de enkelte vogne falder for revision, da DB som udgangspunkt ikke længere gennemfører revisioner på IC1 vogne.

Anders

Da jeg boede i Tyskland var min fornemmelse, at de fleste IC-tog kørte uden styrevogn og det virkede lidt som en kuriøsitet,  når jeg så styrevognene. Nu hvor de fleste IC-tog er erstattet af ICE-tog kan det selvfølgeligt sagtens være, at det er lettere at sikre, at de tilbageværende IC-tog har styrevogn.

Det lyder som plausible argumenter. Styrevognene er jo godt nok dyrere i vedligeholdelse, men så længe de har frister og der bliver eksemplarer med flere strømsystemer ledige er det vel oplagt.

Mpp: Der var næsten 100 IC-styrevogne og det gav en stor andel IC-tog med styrevogn. Særligt efter en større reduktion i IC-nettet for nogle år siden var de ret dominerende. Men selvfølgelig har der altid været løb uden, særligt til udlandet.


Nogen som ved hvor længe planen er at DSB skal køre med IC1 vognene?

Læste på Facebook at DSB begyndte at tale nødplan med DD-vogne til Padborg.

Citat fra: TraSwe Dato  6/05-25, 23:42Nogen som ved hvor længe planen er at DSB skal køre med IC1 vognene?

Læste på Facebook at DSB begyndte at tale nødplan med DD-vogne til Padborg.

Indtil EC-vognene er klar.

Hvornår er de det? Det vides ikke. Der er blevet søgt om godkendelse af ICE L i Tyskland, og DSBs EC-vogne er jo nærmest identiske med dem, bortset fra indretningen. Men der er altså ikke søgt om godkendelse i Danmark endnu. Planen om at indsætte dem i maj er i hvert fald langt overskredet, da godkendelsesprocessen typisk tager omkring 5-6 måneder, og som sagt ikke er begyndt endnu.

EC kommer tidligst ud at køre en gang i de sidste par måneder af 2025, og det kan godt være at det først bliver i 2026. Og så skal der også lige være nok stammer klar til at erstatte alle IC1-stammerne, så der bliver nok en periode hvor begge typer er i drift.

Gad vide hvad DSB får som kompensation for den forsinkede levering? For ES endte det vist med at være 3 ekstra togstammer Alstoms regning.

Citat fra: anho Dato  6/05-25, 23:57
Citat fra: TraSwe Dato  6/05-25, 23:42Nogen som ved hvor længe planen er at DSB skal køre med IC1 vognene?

Læste på Facebook at DSB begyndte at tale nødplan med DD-vogne til Padborg.

Indtil EC-vognene er klar.

Hvornår er de det? Det vides ikke. Der er blevet søgt om godkendelse af ICE L i Tyskland, og DSBs EC-vogne er jo nærmest identiske med dem, bortset fra indretningen. Men der er altså ikke søgt om godkendelse i Danmark endnu. Planen om at indsætte dem i maj er i hvert fald langt overskredet, da godkendelsesprocessen typisk tager omkring 5-6 måneder, og som sagt ikke er begyndt endnu.

EC kommer tidligst ud at køre en gang i de sidste par måneder af 2025, og det kan godt være at det først bliver i 2026. Og så skal der også lige være nok stammer klar til at erstatte alle IC1-stammerne, så der bliver nok en periode hvor begge typer er i drift.

Gad vide hvad DSB får som kompensation for den forsinkede levering? For ES endte det vist med at være 3 ekstra togstammer Alstoms regning.

Med tanke på at DSB lejer vognene af DB som sælger IC1 vognene i et jævn tempo, så var det at jeg undrede om nogle kendte til om der er en slutdato på det som er før Talgo vognene vil være klar til trafik.

Jeg har fået at vide gennem min leder på Belvedere, at fra Oktober/November, vil DB ikke længere servicere IC1 vognene. Hvad DSB så gør vides ikke. Jeg kunne forestille mig at EC togne igen kørers af de IC3'ere som endnu har PZB.

Citat fra: anho Dato  6/05-25, 23:57
Citat fra: TraSwe Dato  6/05-25, 23:42Nogen som ved hvor længe planen er at DSB skal køre med IC1 vognene?

Læste på Facebook at DSB begyndte at tale nødplan med DD-vogne til Padborg.

Indtil EC-vognene er klar.

Hvornår er de det? Det vides ikke. Der er blevet søgt om godkendelse af ICE L i Tyskland, og DSBs EC-vogne er jo nærmest identiske med dem, bortset fra indretningen. Men der er altså ikke søgt om godkendelse i Danmark endnu. Planen om at indsætte dem i maj er i hvert fald langt overskredet, da godkendelsesprocessen typisk tager omkring 5-6 måneder, og som sagt ikke er begyndt endnu.

EC kommer tidligst ud at køre en gang i de sidste par måneder af 2025, og det kan godt være at det først bliver i 2026. Og så skal der også lige være nok stammer klar til at erstatte alle IC1-stammerne, så der bliver nok en periode hvor begge typer er i drift.

Gad vide hvad DSB får som kompensation for den forsinkede levering? For ES endte det vist med at være 3 ekstra togstammer Alstoms regning.

De fleste af IC1 vognene falder for revision i 2026, og DB vil ikke bruge penge på at servicere dem, så i takt med at de falder for revisionen bliver de gradvist udfaset.

Gå op Sider: 1 ... 32 33 [34] 35

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak