Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 33 34 [35]
Begynder at haste at få EC'er i drift.
Men hvis ansøgning på godkendelse som, åbenbart tager 1/2 år, ikke er sendt. Begynder det at virkede lidt presset?

Spændt om der snart kommer en udmelding fra DSB.

Det hele afhænger af den tyske godkendelse. Derigennem får vognene den grundlæggende EU godkendelse, og i Danmark er det derefter en hurtig affære.

Du har sikkert ret.
Lille jeg sider så igen, og tænker hvorfor en EU og så Dansk godkendelse. Burde være en EU som dækker medlems landene. Men det er nok bare mig, der ser  u
Burkrati over alt

Citat fra: lomse Dato  7/05-25, 11:51Du har sikkert ret.
Lille jeg sider så igen, og tænker hvorfor en EU og så Dansk godkendelse. Burde være en EU som dækker medlems landene. Men det er nok bare mig, der ser  u
Burkrati over alt

Fra en nylig overstået interrailrejse tænker jeg, at der er nogle særlige danske forhold, der skal indgå når togene kører her: først og fremmest skal højtalerne i toget kunne bruges kontinuerligt i flere minutter for at fortælle passagerene på flere sprog (og afbryde deres samtaler), hvilke andre (DSB-)tog de kan tage fra de forskellige stationer togene stopper ved undervejs (uanset at folk kan orientere sig både via smartphones, computer og ved stationernes afgangstavler). Derudover er der perronhøjden, hvor jeg da godt kunne mærke, at der var væsentligt længere ned til perronen i København end i Hamborg. Og endelig stiller DSBs koncept uden restaurant nogle ekstra krav til komforten for sultne og trætte gæster, særligt ved forsinkelser, når DSB skal dele vand, de ikke har, ud til togpassagerene.

Ja det er alle detaljerne omkring de danske forhold der naturligvis skal godkendes her.
Den danske godkendelse er så at sige et tillæg til den primære typegodkendelse. Derfor venter man logisk nok med at indsende ansøgning i Danmark til typegodkendelsen er på plads i Tyskland.

Citat fra: FutteV Dato  7/05-25, 01:19Jeg har fået at vide gennem min leder på Belvedere, at fra Oktober/November, vil DB ikke længere servicere IC1 vognene. Hvad DSB så gør vides ikke. Jeg kunne forestille mig at EC togne igen kørers af de IC3'ere som endnu har PZB.

Ifølge Signalprogrammets statusrapporter vil der fra juni måned kun være 4 IC3 med PZB tilbage, hvilket jeg dog har svært ved at tro på når der i den daglige drift planlægges med 4 IC3 med PZB i drift - to til Fredericia-Flensburg og to til EC 1197/1190.

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/05-25, 15:32
Citat fra: FutteV Dato  7/05-25, 01:19Jeg har fået at vide gennem min leder på Belvedere, at fra Oktober/November, vil DB ikke længere servicere IC1 vognene. Hvad DSB så gør vides ikke. Jeg kunne forestille mig at EC togne igen kørers af de IC3'ere som endnu har PZB.

Ifølge Signalprogrammets statusrapporter vil der fra juni måned kun være 4 IC3 med PZB tilbage, hvilket jeg dog har svært ved at tro på når der i den daglige drift planlægges med 4 IC3 med PZB i drift - to til Fredericia-Flensburg og to til EC 1197/1190.
"Løsningen" er vel her togskifte i Tinglev eller Padborg i Fredericia-Flensborg-togene? Eller mon man havde planlagt med Talgo i drift allerede til Sommer, da man planlagde installation af ETCS i IC3 med PZB?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Mht Hamborg-togene: Ser man på DSB's pressemeddelelser står at DSB regnede med at sætte Talgo i drift i 2024, og det er nok ikke usandsynligt at DSB har solgt skindet (dvs. får ombygget IC3-Indusi sættene til ETCS) efter den plan, længe inden bjørnen (dvs. Talgo-sættene) har vist sig og er i nærheden af skudhold.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/den-forste-nye-ec-vognstamme-er-kommet-til-danmark/

(I den forbindelse spekulerer jeg på om vi indenrigs kan risikere at signalprogrammet er så fremskredent at IC4 er ude af drift længe inden tilstrækkeligt mange IC5-sæt er tilgængelige. Men den diskussion hører nok hjemme i en anden tråd)

Gå op Sider: 1 ... 33 34 [35]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak