Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 14
Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 20/11-23, 10:56.
Citat fra: andersj Dato 19/11-23, 19:16Mon den korte leveringsfrist på PKP-lokomotiverne har været årsagen til at de kun har fået et tilbud?

En nærliggende tanke. De 2 første lokomotiver skal jo leveres inden for to år fra kontraktunderskrift. E4MSUa-002 så vi på TRAKO 2023, og imens blev E4MSUa-001 prøvekørt. Lur mig, om disse ikke netop er de nævnte '2 første lokomotiver' således, at det i det væsentlige er godkendelserne, de to år skal bruges til?

M.v.h.
Niels


Citat fra: Niels Munch Dato 20/11-23, 10:56
Citat fra: andersj Dato 19/11-23, 19:16Mon den korte leveringsfrist på PKP-lokomotiverne har været årsagen til at de kun har fået et tilbud?

En nærliggende tanke. De 2 første lokomotiver skal jo leveres inden for to år fra kontraktunderskrift. E4MSUa-002 så vi på TRAKO 2023, og imens blev E4MSUa-001 prøvekørt. Lur mig, om disse ikke netop er de nævnte '2 første lokomotiver' således, at det i det væsentlige er godkendelserne, de to år skal bruges til?

M.v.h.
Niels


Det er almindeligt kendt, at de fleste udbud i Polen er lavet, så de er ret fordelagtige for producenter med hel eller delvis produktion i Polen - så det er forholdsvis ofte, at Polske udbud ikke får tilbud fra andet end polske producenter - og så producenter med stor polsk lokalproduktion. Udbuddet fra PKP Intercity har vist været kørt en del gange efterhånden, så det har ligget ualmindeligt tydeligt i kortene, hvilket produkt man ville have, og så er der jo ingen grund til at spilde tid på det.

Lasse

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 21/11-23, 16:18.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/11-23, 10:41
Citat fra: Niels Munch Dato 20/11-23, 10:56
Citat fra: andersj Dato 19/11-23, 19:16Mon den korte leveringsfrist på PKP-lokomotiverne har været årsagen til at de kun har fået et tilbud?

En nærliggende tanke. De 2 første lokomotiver skal jo leveres inden for to år fra kontraktunderskrift. E4MSUa-002 så vi på TRAKO 2023, og imens blev E4MSUa-001 prøvekørt. Lur mig, om disse ikke netop er de nævnte '2 første lokomotiver' således, at det i det væsentlige er godkendelserne, de to år skal bruges til?

M.v.h.
Niels


Det er almindeligt kendt, at de fleste udbud i Polen er lavet, så de er ret fordelagtige for producenter med hel eller delvis produktion i Polen - så det er forholdsvis ofte, at Polske udbud ikke får tilbud fra andet end polske producenter - og så producenter med stor polsk lokalproduktion. Udbuddet fra PKP Intercity har vist været kørt en del gange efterhånden, så det har ligget ualmindeligt tydeligt i kortene, hvilket produkt man ville have, og så er der jo ingen grund til at spilde tid på det.

Lasse

Udbuddet på 300 nye personvogne til PKP Intercity har også kun to polske producenter som bydere, Newag og H.Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 26/11-23, 18:07.
Italien: CAF vinder stor ordre til Roms sporveje

Roms trafikselskab ATAC indgår rammekontrakt med CAF om levering af 121 fem sektioners, toretnings Urbos-vogne. Kontraktens værdi udgør €457 mio. og omfatter en fast ordre på 40 vogne plus option på yderligere 81, fordelt på 66 og 15 enheder.

Vognene udstyres med batteri for at muliggøre drift på sektioner uden køreledning. De 33,5 m lange køretøjer kan rumme op til 215 passagerer.

Øvrige tilbudsgivere var Hitachi Rail, Stadler og Škoda. Levering forventes inden for 18 måneder efter kontraktunderskrivelse.

Den nye flåde skal erstatte Stanga/TIBB-byggede sporvogne i 7000-serien, som er mere end 70 år gamle:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rom, Stanga/TIBB ledvogn 7037 på linie 30 ved Viale di Parco del Celio, 30.09.1995 (nm). Tidligere vist *her*.

Nogle 7000-vogne renoveres for anvendelse på Roms "Archeotram-linje", der betjener mange af byens historiske steder.

Kilde: https://www.railjournal.com/passenger/light-rail/caf-wins-big-lrv-order-for-rome/ .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 27/11-23, 20:37.
Alstom skal levere 18 Coradia Stream HC til DB Regio AG

Der er tale om ni togsæt med tre vogne hver og ni togsæt med fem vogne hver. DB Regio AG har vundet udbuddet på "Teilnetz Ostsee-Alster" (OSTA) med driftsstart i december 2027 og 14 år frem. Togene skal indsættes på RE1 Hamburg Hbf - Büchen - Schwerin - Rostock, RE2 Rostock – Lübeck og RE4 Schwerin – Lübeck.

Elektrificering af Lübeck - Bad Kleinen samt bygningen af en ny shunt i Bad Kleinen muliggør elektriske direkte tog Lübeck-Schwerin. I dag kører RE4 Lübeck - Bad Kleinen hver time og hver anden time fortsætter toget til Szczecin/Stettin i Polen. RE4 køres i dag med BR 623 (Lint) på alle afgange.

Fem-vogns togsæt vil udelukkende køre på RE1, mens tre-vogns togsæt vil køre på RE2 og RE4 samt på RE1 til opformering mellem Hamburg og Büchen i myldretiden. Mellem Büchen og Rostock er perronerne ikke lange nok til otte-vogns tog.

Pressemeddelelse Mecklenburg-Vorpommern: https://www.regierung-mv.de/Aktuell/?id=196852&processor=processor.sa.pressemitteilung

Udover Mecklenburg-Vorpommern er Hansestadt Hamburg og Schleswig-Holstein også trafikkøbere på denne kontrakt.

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 28/11-23, 18:09.
À propos "hyldevare" .....

..... der som begreb jævnligt drøftes herinde, så omtaler fagpressen p.t. Siemens Mireo Smart som et tog, der kommer begrebet nærmest.

Det sker på baggrund af Siemens' egne fremstød:
- https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/efficiency-rails-official-rollout-mireo-smart
- https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/commuter-and-regional-trains/mireo/mireo-smart.html .

Toget, der tilbydes i en slags "take-it-or-leave-it konfiguration", hvor kunden vælger udvendig lakering og sædebetræk, vil kunne leveres 18 mdr. efter kontraktunderskrift.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Siemens Mireo Smart EMU (Krefeld NOV 2023 - Siemens pressefoto).

Mireo Smart kan dog også leveres som BEMU eller HEMU.

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 14/12-23, 23:06.
Siemens skal levere 75 Mireo togsæt til Die Länderbahn (DLB) og DB Regio AG

De 75 togsæt skal bruges på netværket ,,Mitteldeutsches S-Bahn-Netz 2025+" (MDSB 2025plus), der er en opgradering af S-Bahn Mitteldeutschland der i sin nuværende form startede samtidig med indvielsen af City-Tunnel Leipzig i december 2013.
Togene skal erstatte Bombardier Talent 2 togsæt, der blev leveret i hhv. 2013 og 2015.

DLB køber 41 fire-vogns togsæt til følgende linjer:
  • S3: Geithain – Borna – Leipzig Hbf. (tief) – Schkeuditz – Halle (Saale) Hbf. – Halle-Nietleben
  • S5: Halle-Trotha – Halle (Saale) Hbf. – Flughafen Leipzig/Halle – Leipzig Hbf. (tief) – Altenburg – Gößnitz – Glauchau/Werdau – Zwickau
  • S5x: Halle-Trotha – Halle (Saale) Hbf. – Flughafen Leipzig/Halle – Leipzig Hbf. (tief) – Altenburg – Werdau – Zwickau/Plauen
DB Regio køber 18 tre-vogns tog til følgende linjer:
  • S4: Torgau – Eilenburg – Taucha – Leipzig Hbf. (tief) – Oschatz – Riesa
  • S6: Leipzig-Stötteritz – Leipzig Hbf. (tief) – Leipzig-Messe – Naumburg
  • S10: Schkeuditz – Leipzig Hbf. (oben)
samt 16 to-vogns batteritog til følgende linje:
  • S1: Leipzig-Miltitzer Allee - Leipzig Hbf. (tief) – Leipzig Stötteritz – Borsdorf – Grimma – Döbeln

Der vil være hhv. 100, 150 og 200 siddepladser i togsættene med hhv. 2, 3 og 4 vogne. Togene skal indgå i driften fra december 2026.

Pressemeddelelse Siemens: https://press.siemens.com/global/de/pressemitteilung/siemens-mobility-liefert-75-mireo-zuege-fuer-leipzig-und-umgebung





Stadler skal levere 6 TINA sporvogne til Gera

De 43 meter lange sporvogne skal leveres i 2026. Udnyttes optionen på yderligere 3 sporvogne, kan alle de resterende 40 år gamle Tetra sporvogne i Gera udfases.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_12_11_stadler_medienmitteilung_neue-strassenbahnen-fuer-gera.pdf


Anders

Kort materiel nyt - en liten begrepsoppklaring
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 15/12-23, 10:46.
"de resterende 40 år gamle Tetra ..."

Bare for å holde begrepene fra hverandre. Dette er en Tetra:

De blir aldri 40 år gamle.

Jeg går imidlertid ut fra at du mente Tatra (her fra Magdeburg):

De kan nok oppnå slike aldre - og vel så det.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 16/12-23, 00:26.
Citat fra: andersj Dato 31/08-23, 12:44Siemens vinder rammeaftale på op til 540 Mireo togsæt til ÖBB

Ifølge en portal for offentlige udbud i Østrig har ÖBB den 28. november kaldt den første bestilling fra rammeaftalen på 70 togsæt.

Der er tale om:
31 togsæt på 105 meter (4 vogne) til fjerntogstrafik
28 togsæt på 105 meter (4 vogne) til regionaltogstrafik
11 togsæt på 73 meter (3 vogne) til regionaltogstrafik

Togene til fjerntogstrafikken skal bruges til den nord-sydgående alpine fjerntrafik mellem bl.a. Klagenfurt/Graz og Salzburg/Linz/Innsbruck. Bemærk at ÖBB's Mireo'er er en alternativ variant med ekstra lange vognkasser og uden jacobsbogier. 

Kilde: https://offenevergaben.at/aufträge/173689

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 17/12-23, 22:55.
DB starter udbud på ICE 5

Deutsche Bahn har nu sendt en ny generation ICE togsæt i udbud. Det sker efter at Siemens og Alstom har udviklet hvert deres koncept til de nye tog i samarbejde med DB. Erfaringerne fra denne udvidet markedsdialog er brugt til at udarbejde de specifikke krav til de nye tog. Udbuddet er naturligvis åbent for alle leverandører og ikke kun Siemens og Alstom.

DB planlægger at indgå en rammeaftale på op til 95 togsæt, hvoraf 33 togsæt bestilles ved kontraktindgåelse. Togene skal erstatte ICE 1 og ICE 3 (BR 403), men også udvide flåden.

Kravene er bl.a.:
  • En etage
  • Mindst 300 km/t
  • Maks 400 meter lang
  • Ca. 944 siddepladser
  • Mindst 6 døre skal tilbyde niveaufri indstigning ved 760 mm høje perroner
  • Godkendelse i Tyskland samt Basel SBB
  • Toget skal kunne skifte køreretning på maks. 3 minutter, forudsat at begge førerrum er bemandet.
  • Passagerudveksling af 53% af passagererne skal kunne ske på maks. 140 sekunder

Pressemeddelelse DB: https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/ICE-der-Zukunft-DB-startet-Ausschreibung--12580428

Abellio lejer 3 "ÖBB" Talent 3 fra Alstom

For at kunne tilbyde flere siddepladser lejer Abellio tre Talent 3 togsæt fra Alstom fra køreplanskiftet sidste weekend frem til køreplanskiftet i december 2030, hvor kontrakten for Saale-Thüringen-Südharz-Netz udløber. Togene er blandt dem som ÖBB nægtede at modtage. De kører på RB 25 Saalfeld - Halle (Saale) Hbf.
Da ÖBB ikke har 1. klasse i deres regionaltog, er der heller ikke 1. klasse på de afgange der køres med Talent 3. Komfortniveauet i togene ligger dog over hvad der normalt tilbydes på 1. klasse i tyske regionaltog.

Anders

Kort materiel nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 18/12-23, 10:36.
Citat fra: andersj Dato 17/12-23, 22:55DB starter udbud på ICE 5

Deutsche Bahn har nu sendt en ny generation ICE togsæt i udbud. Det sker efter at Siemens og Alstom har udviklet hvert deres koncept til de nye tog i samarbejde med DB. Erfaringerne fra denne udvidet markedsdialog er brugt til at udarbejde de specifikke krav til de nye tog. Udbuddet er naturligvis åbent for alle leverandører og ikke kun Siemens og Alstom.

DB planlægger at indgå en rammeaftale på op til 95 togsæt, hvoraf 33 togsæt bestilles ved kontraktindgåelse. Togene skal erstatte ICE 1 og ICE 3 (BR 403), men også udvide flåden.

Kravene er bl.a.:
  • En etage
  • Mindst 300 km/t
  • Maks 400 meter lang
  • Ca. 944 siddepladser
  • Mindst 6 døre skal tilbyde niveaufri indstigning ved 760 mm høje perroner
  • Godkendelse i Tyskland samt Basel SBB
  • Toget skal kunne skifte køreretning på maks. 3 minutter, forudsat at begge førerrum er bemandet.
  • Passagerudveksling af 53% af passagererne skal kunne ske på maks. 140 sekunder

Pressemeddelelse DB: https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/ICE-der-Zukunft-DB-startet-Ausschreibung--12580428

Abellio lejer 3 "ÖBB" Talent 3 fra Alstom

For at kunne tilbyde flere siddepladser lejer Abellio tre Talent 3 togsæt fra Alstom fra køreplanskiftet sidste weekend frem til køreplanskiftet i december 2030, hvor kontrakten for Saale-Thüringen-Südharz-Netz udløber. Togene er blandt dem som ÖBB nægtede at modtage. De kører på RB 25 Saalfeld - Halle (Saale) Hbf.
Da ÖBB ikke har 1. klasse i deres regionaltog, er der heller ikke 1. klasse på de afgange der køres med Talent 3. Komfortniveauet i togene ligger dog over hvad der normalt tilbydes på 1. klasse i tyske regionaltog.

Toget skal kunne skifte køreretning på maks. 3 minutter, forudsat at begge førerrum er bemandet.

ikke dumt parameter. så kan vi altid snakke om hvor på liste det er

Citat fra: hummel_62 Dato 18/12-23, 10:36
Citat fra: andersj Dato 17/12-23, 22:55DB starter udbud på ICE 5

Deutsche Bahn har nu sendt en ny generation ICE togsæt i udbud. Det sker efter at Siemens og Alstom har udviklet hvert deres koncept til de nye tog i samarbejde med DB. Erfaringerne fra denne udvidet markedsdialog er brugt til at udarbejde de specifikke krav til de nye tog. Udbuddet er naturligvis åbent for alle leverandører og ikke kun Siemens og Alstom.

DB planlægger at indgå en rammeaftale på op til 95 togsæt, hvoraf 33 togsæt bestilles ved kontraktindgåelse. Togene skal erstatte ICE 1 og ICE 3 (BR 403), men også udvide flåden.

Kravene er bl.a.:
  • En etage
  • Mindst 300 km/t
  • Maks 400 meter lang
  • Ca. 944 siddepladser
  • Mindst 6 døre skal tilbyde niveaufri indstigning ved 760 mm høje perroner
  • Godkendelse i Tyskland samt Basel SBB
  • Toget skal kunne skifte køreretning på maks. 3 minutter, forudsat at begge førerrum er bemandet.
  • Passagerudveksling af 53% af passagererne skal kunne ske på maks. 140 sekunder

Pressemeddelelse DB: https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/ICE-der-Zukunft-DB-startet-Ausschreibung--12580428

Abellio lejer 3 "ÖBB" Talent 3 fra Alstom

For at kunne tilbyde flere siddepladser lejer Abellio tre Talent 3 togsæt fra Alstom fra køreplanskiftet sidste weekend frem til køreplanskiftet i december 2030, hvor kontrakten for Saale-Thüringen-Südharz-Netz udløber. Togene er blandt dem som ÖBB nægtede at modtage. De kører på RB 25 Saalfeld - Halle (Saale) Hbf.
Da ÖBB ikke har 1. klasse i deres regionaltog, er der heller ikke 1. klasse på de afgange der køres med Talent 3. Komfortniveauet i togene ligger dog over hvad der normalt tilbydes på 1. klasse i tyske regionaltog.

Toget skal kunne skifte køreretning på maks. 3 minutter, forudsat at begge førerrum er bemandet.

ikke dumt parameter. så kan vi altid snakke om hvor på liste det er
Krav osm dette vil normalt være Mindste Krav - så kan du ikke leve op til det, er du ude. Alternativt ville formuleringen være, at togene skal kunne vende på "ned til 3 minutter", hvor man så enten pålægger en "økonomisk straf"  i evalueringsprisen, eller evaluerer på selve vendetiden som et kvalitetsparameter. Der er flere udbud med krav om korte vendetider - nogle med og nogle uden spadseretid.

Lasse

Citat fra: Niels Munch Dato 28/11-23, 18:09À propos "hyldevare" .....

..... der som begreb jævnligt drøftes herinde, så omtaler fagpressen p.t. Siemens Mireo Smart som et tog, der kommer begrebet nærmest.

Det sker på baggrund af Siemens' egne fremstød:
- https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/efficiency-rails-official-rollout-mireo-smart
- https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/commuter-and-regional-trains/mireo/mireo-smart.html .

Toget, der tilbydes i en slags "take-it-or-leave-it konfiguration", hvor kunden vælger udvendig lakering og sædebetræk, vil kunne leveres 18 mdr. efter kontraktunderskrift.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Siemens Mireo Smart EMU (Krefeld NOV 2023 - Siemens pressefoto).

Mireo Smart kan dog også leveres som BEMU eller HEMU.

M.v.h.
Niels
Ja, Mireo Smart er mere reelt at "bygge til lager/pool" som det også kendes fra lokomotivproduktionen. Med de efterfølgende temmelig store ordrer til Mireo, er det spændende, om de har produktionskapacitet til at bygge Mireo til lager de kommende år. Men der er klart et marked for at kunne anskaffe enkelte togsæt mellem de store ordrer.

Inden det gik helt galt for Bombardier byggede man TRAXX til lager, således at der kontinuerligt var en fem-ti maskiner undervejs gennem fabrikken, der ikke havde en ejer. Det lykkedes i min tid kun at få tre maskiner hele vejen igennem, inden de blev solgt - det endte med de tre TRAXX MS3 til Polske Cargounit. Alle øvrige var solgt - typisk til AKIEM eller Railpool, inden de var færdige, så man besluttede at lakere vognkasserne i sølvfarve fra starten, for "det endte de nok med alligevel"....

Lasse

Kort materiel nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 19/12-23, 11:27.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/12-23, 10:31
Citat fra: hummel_62 Dato 18/12-23, 10:36
Citat fra: andersj Dato 17/12-23, 22:55DB starter udbud på ICE 5

Deutsche Bahn har nu sendt en ny generation ICE togsæt i udbud. Det sker efter at Siemens og Alstom har udviklet hvert deres koncept til de nye tog i samarbejde med DB. Erfaringerne fra denne udvidet markedsdialog er brugt til at udarbejde de specifikke krav til de nye tog. Udbuddet er naturligvis åbent for alle leverandører og ikke kun Siemens og Alstom.

DB planlægger at indgå en rammeaftale på op til 95 togsæt, hvoraf 33 togsæt bestilles ved kontraktindgåelse. Togene skal erstatte ICE 1 og ICE 3 (BR 403), men også udvide flåden.

Kravene er bl.a.:
  • En etage
  • Mindst 300 km/t
  • Maks 400 meter lang
  • Ca. 944 siddepladser
  • Mindst 6 døre skal tilbyde niveaufri indstigning ved 760 mm høje perroner
  • Godkendelse i Tyskland samt Basel SBB
  • Toget skal kunne skifte køreretning på maks. 3 minutter, forudsat at begge førerrum er bemandet.
  • Passagerudveksling af 53% af passagererne skal kunne ske på maks. 140 sekunder

Pressemeddelelse DB: https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/ICE-der-Zukunft-DB-startet-Ausschreibung--12580428

Abellio lejer 3 "ÖBB" Talent 3 fra Alstom

For at kunne tilbyde flere siddepladser lejer Abellio tre Talent 3 togsæt fra Alstom fra køreplanskiftet sidste weekend frem til køreplanskiftet i december 2030, hvor kontrakten for Saale-Thüringen-Südharz-Netz udløber. Togene er blandt dem som ÖBB nægtede at modtage. De kører på RB 25 Saalfeld - Halle (Saale) Hbf.
Da ÖBB ikke har 1. klasse i deres regionaltog, er der heller ikke 1. klasse på de afgange der køres med Talent 3. Komfortniveauet i togene ligger dog over hvad der normalt tilbydes på 1. klasse i tyske regionaltog.

Toget skal kunne skifte køreretning på maks. 3 minutter, forudsat at begge førerrum er bemandet.

ikke dumt parameter. så kan vi altid snakke om hvor på liste det er
Krav osm dette vil normalt være Mindste Krav - så kan du ikke leve op til det, er du ude. Alternativt ville formuleringen være, at togene skal kunne vende på "ned til 3 minutter", hvor man så enten pålægger en "økonomisk straf"  i evalueringsprisen, eller evaluerer på selve vendetiden som et kvalitetsparameter. Der er flere udbud med krav om korte vendetider - nogle med og nogle uden spadseretid.

Lasse

Kan vi godt blive enig om, men man sjældent få alt.
I vores verdens del, skal operatøren jo så have personale til det.

2 lokofører fra næstsidste stop, for at gøre klar frem til vende punktet. hvis man kan det, mens toget kører ??

men måtte kunne hjælpe på eks københavns hovedetbanegård

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 19/12-23, 17:43.
Citat fra: hummel_62 Dato 19/12-23, 11:27Kan vi godt blive enig om, men man sjældent få alt.
I vores verdens del, skal operatøren jo så have personale til det.

2 lokofører fra næstsidste stop, for at gøre klar frem til vende punktet. hvis man kan det, mens toget kører ??

men måtte kunne hjælpe på eks københavns hovedetbanegård

Spørgsmålet er hvordan man tolker det. Er der førerrumsdør, så kan førerrummet jo være bemandet sekunder efter toget er kommet til standsning hvis lokomotivføreren står det korrekte sted på perronen. Ved alle ICE generationer siden ICE 2 har udfordringen været at lokomotivføreren skal benytte samme dør som passagererne for at komme ind og ud af toget. På en IC3 kan en hurtig afløsende lokomotivfører have toget køreklart i modsatte førerrum inden passagerudvekslingen er færdig, fordi der er en førerrumsdør.

Så jeg tænker bare at det er vendetid eksklusiv spadseretid der skal kunne klares på 3 minutter.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 14

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak