Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 12 13 [14]
Citat fra: andersj Dato  8/04-24, 14:45
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-24, 12:51Jeg har ikke selv priserne men noterer at NRFABs teknikchef Mikael Zagerholm udtaler at det kan være lige så dyrt at opgradere et ældre lokotiv til en ETCS-version som at købe et helt nyt.

Men det gælder for rene ellokomotiver. For diesel og dual-mode lokomotiver gælder andre spilleregler, da førsnævnte ikke længere sælges og sidstnævnte er noget dyrere end et lokomotiv med kun et drivmiddel. Desuden er Vectron Dual Mode heller ikke egnet til at skulle trække store og tunge godstog ved strækninghastighed. Så skal man op i noget Stadler Eurodual, som er endnu dyrere.

En "rigtig" Vectron Dual Mode og ikke "Lightudgaven" skal nok finde frem til danske skinner - særligt, hvis man engang udover en forventet 25 kV version får plads til en 15+25 kV+diesel version. Der sælges stadig diesellok - Vossloh Rail Service DE18 bestilles stadig.

Der er en del projekter på el+batteri lokomotiver "på bedding", og der forventes "senest på Innotrans 2024" præsenteret et reelt alternativ til kørsel med 2.000 tons med en rækkevidde på op mod 130 km.

/Lasse

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 8/04-24, 18:41.
Med et par måneders forsinkelse kunne Siemens nu også sætte deres batteritog i passagerdrift. Der er tale om  Mireo Plus B togsættene til SWEG (Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH).

Fra i dag indsættes de på Offenburg-Bad Griesbach og Offenburg-Hornberg. På sidstnævnte strækning køres der hele tiden under køreledning, men de erstatter dieseltogsæt af typen RegioShuttle RS1, der indtil nu også har kørt under køreledninger.
Der skal i alt indsættes 27 to-vogns togsæt i "Netz 8 ,,Ortenau"" på Offenburg – Hornberg/Freudenstadt, Offenburg – Bad Griesbach, Offenburg – Achern – Ottenhöfen og Biberach (Baden) – Oberharmersbach-Riersbach. Fra 2025 skal de også indsættes på den genåbnede "Hermann-Hesse-Bahn" mellem Calw og Renningen.

Pressemeddelelse Siemens - https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/batteries-instead-diesel-first-trains-passenger-service-ortenau

Pressemeddelelse SWEG - https://www.sweg.de/de/service/aktuelles/batterie-statt-diesel-die-ersten-zuege-nehmen-in-der-ortenau-den-fahrgastbetrieb-auf/

Pressemeddelelse Ministerium für Verkehr Baden Württemberg - https://vm.baden-wuerttemberg.de/de/service/presse/pressemitteilung/pid/batterie-statt-diesel



Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 10/04-24, 16:52.
Citat fra: Niels Munch Dato  7/07-23, 14:06Østrigske ZILLERTALBAHN som brintbane

I 2018 kom det frem, at den af mange danske kendte og afholdte 760 mm Zillertalbahn i Østrig overvejede at indføre brintteknologi.
.....
Siden har debatten om projektet bølget frem og tilbage; der har sågar været forslag om omsporing til 1.435 mm og konventionel elektrificering.
.....
Måske det italienske projekt om 950 mm brinttog kan sætte yderligere skub i det østrigske projekt?
.....

Men nu er planerne om at erstatte dieseltrækkraft med brint droppet til fordel for batteridrift.

Den 29.03.2024 præsenterede eksperter fra Wiens Teknologiske Universitet (TU) resultaterne af deres evaluering af dekarboniseringen af Zillertalbahn. Hovedkonklusionen er, at batteriteknologien har det største potentiale. Ifølge TU Wien var brintkonceptet, der blev forfulgt siden 2018, korrekt, men er nu blevet overhalet af batterimuligheden.

Nu planlægger Tyrols delstatsregering opførelsen af opladningsinfrastruktur til elektrificeringen af Zillertalbahn med det formål at afslutte dekarboniseringen inden 2030.

Kilde bl.a.: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/zillertalbahn-hydrogen-plan-dropped-in-favour-of-battery-traction/66291.article .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 10/04-24, 21:33.
Bortset fra direkte elektrisk drift er der intet der er så energiøkonimisk som batteridrift. I begge disse driftsformer bliver de fleste af de kWh, der produceres af vindmøllen, solcellen, atom- eller kulkraftværket til kWh mekanisk energi i drivhjulene.
Ved brint og kunstigt fremstillede kulbrinter er der et ret voldsomt tab undervejs.
Jeg har desværre ikke den planche jeg har set på dette, men det er ret ineffektivt.

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/04-24, 21:52.
Seneste redigering: 10/04-24, 21:54 af Per Holm
Citat fra: Michael Deichmann Dato 10/04-24, 21:33Ved brint og kunstigt fremstillede kulbrinter er der et ret voldsomt tab undervejs.

... men hvis de er billigere at lagre uden tab ved lagringen kan de måske alligevel have deres berettigelse.

Hvis alternativet til at lagre overløb fra sol- og vindstrøm for at udnytte det med tab er at det helt går tabt med det samme kan førstnævnte være bedre.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kort materiel nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 11/04-24, 09:47.
Citat fra: Per Holm Dato 10/04-24, 21:52
Citat fra: Michael Deichmann Dato 10/04-24, 21:33Ved brint og kunstigt fremstillede kulbrinter er der et ret voldsomt tab undervejs.

... men hvis de er billigere at lagre uden tab ved lagringen kan de måske alligevel have deres berettigelse.

Hvis alternativet til at lagre overløb fra sol- og vindstrøm for at udnytte det med tab er at det helt går tabt med det samme kan førstnævnte være bedre.
Tabet sker først og fremmest ved produktonen. Men ja, der er helt klart opgaver, hvor brint eller kunstigt fremstillet kulbrinter vil have sin berettigelse trods den energidyre produktion, men det bliver næppe the siver bullit før vi har emmisionsfri energi til rådighed i utømmelige mængder.

Kort materiel nyt
Af TraSwe. 17/04-24, 19:05.
Flixtrain's 15 vogne i Sverige blev igår sendt tilbage til Tyskland med færgen fra Trelleborg.

Umiddelbart er den svenske trafik opgivet pga problemer med vognene (trafikken har været indstillet siden vinteren)

Flixtrain har heller ikke søgt tidstabeller for T25 - da gik ansøgningen ud i sidste uge.

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 18/04-24, 09:32.
Seneste redigering: 18/04-24, 21:27 af Tommy Nilsson
Belgien: Busfabrikanten Van Hool under konkursbehandling

Den belgiske, familieejede busfabrik Van Hool er under konkursbehandling. Busproduktionen overtages af hollandske VDL, der ventes at videreføre fabrikken i Skopje, Nordmakedonien, og sættevognsproduktionen overtages af tyske Schmitz.

Uddybende kilde med firmahistorie: https://www.urban-transport-magazine.com/en/van-hool-swansong-for-a-major-bus-manufacturer/ .

Van Hool kendes i DK for såvel rute- som ikke mindst turistbusser. Endvidere kendes fra f.eks. Malmö de 24 m lange, treleddede biogas-electric busser, samt den seneste batteri-elektriske udgave.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skånetrafikens 3011, en Van Hool biogas-eleltric "trambus", set bagfra ved Malmö C 23.09.2018 (nm).

Denne 24 m ledbustype, som nærmest er "ens i begge ender", kom ikke til DK, idet Aalborg til sit "Plusbus" projekt valgte polske Solaris Bus & Coach, der 2018 blev opkøbt af spanske CAF, og deres Urbino 24 electric.

Malmö's "trambus" er det nærmeste (rent geografisk), som Østbanen - indtil videre - kommer på en BRT-løsning ;D .

M.v.h.
Niels

Citat fra: TraSwe Dato 17/04-24, 19:05Flixtrain's 15 vogne i Sverige blev igår sendt tilbage til Tyskland med færgen fra Trelleborg.

Umiddelbart er den svenske trafik opgivet pga problemer med vognene (trafikken har været indstillet siden vinteren)

Flixtrain har heller ikke søgt tidstabeller for T25 - da gik ansøgningen ud i sidste uge.

Udfordringen har vel mere været vognenes evne til at køre i kulde og så Trafikverkets "ide" om ikke at feje skærver efter sporjustering, så disse istedet hvirvles op under toget, hvilket for Flixtrain har kostet dyrt. Endelig er markedet i Tyskland mere profitabelt. Så vidt jeg forstår forventer Flixtrain at komme retur engang og projektet med delvis EU-processtøtte (ikke økonomi) på kørsel Tyskland - Danmark - Sverige kører stadig.

/Lasse

Rygter om overtagelse af Talgo har floreret et stykke tid. Mest fokuseret på at ungarnske Ganz-Mavag (nu ejet af et Orban kontrolleret selskab) har givet et bud på at købe 100% af aktierne til 5 EUR/Stk (kursen er over de senere år steget fra ca 3 EUR til omkring 4,5 EUR). Den spanske regering har forhindret dette, ved at anvende en bestemmelse omkring kritisk infrastruktur, som de mener at Talgo har adgang til.

Forleden dukkede så en nyhed op om at lade Stadler købe den største aktionærs 40% af aktierne. Dette kræver dog, at der også afleveres et bindende tilbud på alle 100% af aktierne.

Talgo har en stigende omsætning, men en forholdsvis lav profit. Til gengæld er der nogle meget interessante kontrakter af høj værdi i porteføljen (hvor lønsomme de er, vil nok reelt afgøre salgsprisen).

https://www.reuters.com/markets/deals/talgos-top-shareholder-talks-with-stadler-over-takeover-bid-report-says-2024-03-25/

/Lasse

Gå op Sider: 1 ... 12 13 [14]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak