Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 11 12 [13] 14
Kort materiel nyt
Af mikkelwf. 29/03-24, 12:48.
Citat fra: Niels Munch Dato 29/03-24, 12:21
Citat fra: andersj Dato 29/03-24, 11:52Djævlen ligger i detaljen, bemærk at Stadler skriver "signed agreement" og ikke "signed contract" i pressemeddelelsen. Bestillingen er nemlig betinget af at GYSEV kan låne pengene til anskaffelsen hos EIB:

The supplier contract will enter into force after the conclusion of the financing contract. The purchase is financed by GYSEV with loan provided by European Investment Bank EIB.

Nemlig, "djævelen" er (godt) gemt i min formulering "efter kontraktens ikrafttræden".

M.v.h.
Niels

Så er dit oprindelige opslag da også jævnt forvirrende (jeg studsede selv over de tre måneder), da den ret vigtige detalje anders påpeger ikke fremgår.

Så reelt har man indgået en aftale, der forudsætter at der kan lånes penge, og først derefter træder kontrakten i kraft?

Måske er det mere reelt at skrive at der er indgået en aftale og ikke en kontrakt (selvom der sikkert er nogen der har underskrevet et dokument).

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 29/03-24, 16:27.
Citat fra: mikkelwf Dato 29/03-24, 12:48Så er dit oprindelige opslag da også jævnt forvirrende (jeg studsede selv over de tre måneder), da den ret vigtige detalje anders påpeger ikke fremgår.

"Forvirrende" må du gerne mene; af Stadler's pressemeddelelse, hvortil jeg linkede i mit indlæg, fremgår bl.a.: "The supplier contract will enter into force after the conclusion of the financing contract. The purchase is financed by GYSEV with loan provided by European Investment Bank EIB."

Det er mit valg, hvor meget jeg citerer fra de anvendte kilder; men måske "sagen her" bekræfter min opfattelse af, at det nærmest er omsonst at oplægge links her på forum, da ingen tilsyneladende orker at klikke på endsige læse dem.

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 29/03-24, 16:53.
Det svarer vel lidt til et betinget skøde ved en hushandel.

Kort materiel nyt
Af tgsen. 29/03-24, 20:08.
Citat fra: Niels Munch Dato 29/03-24, 10:45GySev bestiller STADLER "næste generation" intercity-EMU

UNGARN: Den ungarsk-østrigske grænseoverskridende operatør GySEV har underskrevet kontrakt med Stadler om levering af ni elektriske intercity-togsæt med option på yderligere fire. GySev har 3 måneder efter kontraktens ikrafttræden til at kalde optionen.

EMU'erne skal indsættes på ruterne Sopron - Győr - Budapest og Szombathely - Győr og godkendes til drift i Østrig.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Togsættet, der består af 5 lavtgulvsvogne, bliver 106,2 m langt og får en maksimal hastighed på 160 km/t. (Pressefoto: Stadler).

Togets vogne udføres i aluminium på Stadlers ungarske fabrik i Szolnok. Det første togsæt skal leveres inden for 36 måneder og det sidste inden for 44 måneder. Stadler har derefter to år til at opnå certificering til drift i Østrig.

Stadler's uddybende pressemeddelelse af 27.03.2024: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/20240327_gysev_ic_eng.pdf .

M.v.h.
Niels
'Gy' og 'gy' er ét bogstav på ungarsk. Derfor GySEV.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_alphabet
(jeg ku' ikke nære mig)

Kort materiel nyt
Af mikkelwf. 30/03-24, 09:39.
Citat fra: Niels Munch Dato 29/03-24, 16:27
Citat fra: mikkelwf Dato 29/03-24, 12:48Så er dit oprindelige opslag da også jævnt forvirrende (jeg studsede selv over de tre måneder), da den ret vigtige detalje anders påpeger ikke fremgår.

"Forvirrende" må du gerne mene; af Stadler's pressemeddelelse, hvortil jeg linkede i mit indlæg, fremgår bl.a.: "The supplier contract will enter into force after the conclusion of the financing contract. The purchase is financed by GYSEV with loan provided by European Investment Bank EIB."

Det er mit valg, hvor meget jeg citerer fra de anvendte kilder; men måske "sagen her" bekræfter min opfattelse af, at det nærmest er omsonst at oplægge links her på forum, da ingen tilsyneladende orker at klikke på endsige læse dem.

M.v.h.
Niels

Hvis du aktivt bruger tid på at kurere dit opslag, men udelader ret væsentligt detaljer, så jeg alligevel skal læse pressemeddelelsen, er det så ikke lidt formålsløst at bruge tid på at skrive en kureret tekst til indlægget?

Det er ikke en kritik, men jeg prøver at forstå hvad dit formål er med at bruge tid på at læse en nyhed / pressemeddelelse og derefter skrive din eget indlæg / egen artikel, der udelader ret væsentlige informationer og implicit forventer at modtageren aktivt læser pressemeddelelsen.

Jeg holder faktisk ret meget af lige denne tråd, da der bliver gjort ret meget ud af at indhente og formidle nyhederne. Og tak til alle der gør et stort arbejde med det så vi andre kan blive oplyst.. :)

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 30/03-24, 09:43.
POLEN: Alstom har indgået aftale med operatøren CLIP Intermodal om levering af 13 tredie generations Traxx-lokomotiver.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Grafik: Alstom).

160 km/t lokomotiverne designes til kørsel i Polen og Frankrig, Belgien, Luxembourg, Østrig og Tyskland og har en "last mile"-funktion, hvilket gør dem ideelle til servicering af ikke-elektrificerede terminaler og havne.

Kontrakten omfatter det rullende materiel og to års forebyggende vedligeholdelse i garantiperioden.

Da jeg som vanligt under "kort materiel nyt" kun har bragt uddrag fra de anvendte kilder, kan evt. nysgerrige og utilfredsstillede læsere finde mere info f.eks. her:

Alstom's pressemeddelelse af 25.03.2024: https://www.alstom.com/press-releases-news/2024/3/alstom-deliver-13-traxx-locomotives-clip-intermodal .

Railway Supply 26.03.2024: https://www.railway.supply/en/alstom-delivery-of-13-third-generation-traxx-locomotives/ .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 30/03-24, 10:25.
Citat fra: mikkelwf Dato 30/03-24, 09:39Hvis du aktivt bruger tid på at kurere dit opslag, men udelader ret væsentligt detaljer, så jeg alligevel skal læse pressemeddelelsen, er det så ikke lidt formålsløst at bruge tid på at skrive en kureret tekst til indlægget?

Det er ikke en kritik, men jeg prøver at forstå hvad dit formål er med at bruge tid på at læse en nyhed / pressemeddelelse og derefter skrive din eget indlæg / egen artikel, der udelader ret væsentlige informationer og implicit forventer at modtageren aktivt læser pressemeddelelsen.

Jeg holder faktisk ret meget af lige denne tråd, da der bliver gjort ret meget ud af at indhente og formidle nyhederne. Og tak til alle der gør et stort arbejde med det så vi andre kan blive oplyst.. :)

Da "andersj" i sin tid startede denne tråd, skete det med åbningsbemærkningen: "I denne tråd vil jeg meddele om kort nyt på materielfronten fra Europa, andre er selvfølgelig også velkommen til at melde nyheder ind." Min fremhævelse.

Jeg forsøger således, ligesom "andersj", at bringe essensen af de nyheder, jeg falder over, og dertil på dansk. De fleste læsere nøjes med essensen. Men andre vil måske ud fra deres individuelle interessefelt finde, at mine valgte udeladelser af f.eks. omtale af togets fleksible siddepladsantal var "forvirrende", og således kan man blive ved.

Hvis den enkelte læser ud fra egne, individuelle interesser sidder med ubesvarede spørgsmål, kan de uforkortede kilder, hvortil jeg linker, sikkert bringe svar.

Mit formål er primært at tilgodese min egen interesse for emnerne. Det er ingen ulejlighed for mig at bringe de af mig valgte uddrag af pressemeddelelser m.v., som jeg selv har læst, i dette forum, der ellers nok så meget præges af "teorier".

Men det er selvfølgelig nemmere helt at lade være.

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 31/03-24, 16:05.
Seneste redigering: 31/03-24, 16:08 af Per Holm
Citat fra: Niels Munch Dato 30/03-24, 10:25Da "andersj" i sin tid startede denne tråd, skete det med åbningsbemærkningen: "I denne tråd vil jeg meddele om kort nyt på materielfronten fra Europa, andre er selvfølgelig også velkommen til at melde nyheder ind." Min fremhævelse.

Jeg forsøger således, ligesom "andersj", at bringe essensen af de nyheder, jeg falder over, og dertil på dansk.


Ok, så kan vi lige henvise til CFT-Videos seneste video med forkvinde for DB Cargo Sigrid Nikutta hvori hun præsenterer DB Cargos nyerhvervelse på op til 400 Vectron DM light hvoraf de første 150 leveres nu med det samme og resten i option

Fru Nikutta lyder bestemt ikke som en kvinde der har samling af gamle diesellokomotiver som hobby hvilket kan blive interessant her da det nok i sidste ende er hende der afgør om DB Cargo fortsat vil ofre penge på at holde liv i gamle danske Mz.

Som jeg ser det vil de nye Vectron om 1½ år kunne betjene havne som Thyborøn, Hirtshals, Skagen og Aalborg Øst i nord og fra 2030 Triest, Koper og Rijeka i syd og det meste af vejen (fra Niebüll til ca. Klagenfurt) vil de køre på el uden lokal CO2 og partikeludledning.

https://youtu.be/jSODPRz5owQ?si=60UXWS5mz3YoBxUR

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kort materiel nyt
Af QN903Qnr0779. 31/03-24, 18:39.
Citat fra: Per Holm Dato 31/03-24, 16:05Som jeg ser det vil de nye Vectron om 1½ år kunne betjene havne som Thyborøn, Hirtshals, Skagen og Aalborg Øst i nord

- undtagen at de 150 bestilte lokomotiver alene er 15 kV 16,7 Hz, så i så fald bliver det alene på diesel gennem Danmark..... - men måske 25 kV 50 Hz kommer i de næste bestillinger.

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 31/03-24, 19:05.
Seneste redigering: 31/03-24, 19:13 af Per Holm
Foreløbig vil Padborg - Brabrand være tabu pgr. af krav om ZUB123 så der vil ikke være mange steder hvor 25 kV kan udnyttes.

På sigt kan DB Cargo selvfølgelig godt tænkes at finde en 25 kV mulighed relevant for kørsel i Tyskland og for eks. Danmark og Sydeuropa. Det vil vel mest være et spørgsmål om pris, vægt og akseltryk.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 2/04-24, 01:11.
Deutsche Bahn skal levere 76 IC1 vogne til Bulgarien

En nyhed der har ulmet siden januar, men nu er kontrakten underskrevet. Der er tale om 60 storrumsvogne, 10 bistrovogne og 6 vogne med handicapfaciliteter. Alle vognene har gennemgået ICmod renoveringen i 2012-14 og det er så vidt jeg ved de første ICmod vogne som DB sælger. De øvrige IC1 vogne man har frasolgt er sidst renoveret i 90'erne.

19 vogne leveres her i april og de resterende 57 vogne levers til starten af juni. Købsaftalen inklusiv levering af vognene i Bulgarien har en værdi på 30,5 mio. bulgarske lev, hvilket svarer til 116 mio. DKK.

Pressemeddelelse Bulgariens Transportministerie - https://www.mtc.government.bg/bg/category/1/bdzh-i-deutsche-bahn-sklyuchikha-dogovor-za-dostavka-na-76-modernizirani-vagona

CAF skal levere 10 Civity togsæt til Qbuzz i Holland

Togsættene skal levers i 2028 og kommer til at bestå af tre vogne. De skal indsættes på "MerwedeLingelijn" mellem Dordrecht og Geldermalsen, hvor der vil være behov for togsæt med ERTMS. Fremfor at ombygge de eksisterende Stadler GTW togsæt, har Qbuzz valgt at købe nye togsæt.
Togsættene er stort set identiske med SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) som CAF leverede i 206 eksemplarer til NS frem til 2023. Hos NS kører de både som 3-vogns og 4-vogns togsæt.

Pressemeddelelse CAF: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=455

Pressemeddelelse Qbuzz: https://www.qbuzz.nl/nieuws/ZfQDNBIAACAAVPtL/nieuwe-treinen-op-merwedelingelijn-vanaf-eind-2027




Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 7/04-24, 00:17.
ÖBB lejer 30 IC1 vogne af Leo Mobility Management (Leo Express)

ÖBB står i kapacitetsproblemer til halsen efter passagerrekorder og problemer med indkøb af nyt materiel samt kapacitetsudfordringer på vognværkstederne. Derfor lejer ÖBB 30 IC1 vogne til kørsel mellem Wien og Salzburg af Leo Express, der har købt vognene af Deutsche Bahn.

Det er især forsinkelsen på de nye Railjet 2 fra Siemens og den annullerede rammeaftale på Talent 3 togsæt, hvorfra man også ville have bestilt fjerntogsæt, som skaber udfordringer hos ÖBB.

Artikel ORF - https://wien.orf.at/stories/3251804/

De første nye Railjet 2 bestående af Siemens Viaggio Next Level personvogne gik i drift hen over påsken mellem Wien-Salzburg-Innsbruck-Feldkirch som ekstratog og mandag indsættes de officielt i de internationale tog mellem München og Italien.

En video fra premiereturen kan ses her:

Anders

Kort materiel nyt
Af banemanden. 8/04-24, 08:23.
Citat fra: Per Holm Dato 31/03-24, 16:05
Citat fra: Niels Munch Dato 30/03-24, 10:25Da "andersj" i sin tid startede denne tråd, skete det med åbningsbemærkningen: "I denne tråd vil jeg meddele om kort nyt på materielfronten fra Europa, andre er selvfølgelig også velkommen til at melde nyheder ind." Min fremhævelse.

Jeg forsøger således, ligesom "andersj", at bringe essensen af de nyheder, jeg falder over, og dertil på dansk.


Ok, så kan vi lige henvise til CFT-Videos seneste video med forkvinde for DB Cargo Sigrid Nikutta hvori hun præsenterer DB Cargos nyerhvervelse på op til 400 Vectron DM light hvoraf de første 150 leveres nu med det samme og resten i option

Fru Nikutta lyder bestemt ikke som en kvinde der har samling af gamle diesellokomotiver som hobby hvilket kan blive interessant her da det nok i sidste ende er hende der afgør om DB Cargo fortsat vil ofre penge på at holde liv i gamle danske Mz.

Som jeg ser det vil de nye Vectron om 1½ år kunne betjene havne som Thyborøn, Hirtshals, Skagen og Aalborg Øst i nord og fra 2030 Triest, Koper og Rijeka i syd og det meste af vejen (fra Niebüll til ca. Klagenfurt) vil de køre på el uden lokal CO2 og partikeludledning.

https://youtu.be/jSODPRz5owQ?si=60UXWS5mz3YoBxUR

Husk, at der i sidste ende er forskel på DB Cargo og DB Cargo Scandinavia :) DB Cargo Scandinavia har brugt, og bruger, en hel del penge på at levetidsforlænge deres MZ lokomotiver.

Der er ingen Vectrons på vej til DB Cargo Scandinavia men indenfor 3-4 års tid er der en god håndfuld BR187 lokomotiver på vej der skal afløse de BR185 de kører med nu. Der er således ret tætte skoder mellem de to virksomheder, specielt når det kommer til materiellet.

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/04-24, 12:51.
Seneste redigering: 8/04-24, 12:56 af Per Holm
Citat fra: banemanden Dato  8/04-24, 08:23Husk, at der i sidste ende er forskel på DB Cargo og DB Cargo Scandinavia :)

DB Cargo Scandinavia har brugt, og bruger, en hel del penge på at levetidsforlænge deres MZ lokomotiver.


Ok. Jeg havde ikke slået det efter men bare tænkt at DB Cargo Scandinavia nok "bare" er et helejet datterselskab og at forskellen er rent bogføringsmæssig.

Jeg har ikke selv priserne men noterer at NRFABs teknikchef Mikael Zagerholm udtaler at det kan være lige så dyrt at opgradere et ældre lokotiv til en ETCS-version som at købe et helt nyt.

Tilsvarende tanke havde jeg haft før jeg, polemisk bevares, antydede at det kan vise sig mere hensigtsmæssigt for DB Cargo at køre deres nye Vectron DM light til Danmark end at de fortsat går og bøvler med nogle gamle GM-marinediesler i form af litra Mz.

https://jarnvagar.nu/fler-lok-fran-schweiz/

Om et år eller to ved vi nok meget mere.  :D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 8/04-24, 14:45.
Citat fra: Per Holm Dato  8/04-24, 12:51Jeg har ikke selv priserne men noterer at NRFABs teknikchef Mikael Zagerholm udtaler at det kan være lige så dyrt at opgradere et ældre lokotiv til en ETCS-version som at købe et helt nyt.

Men det gælder for rene ellokomotiver. For diesel og dual-mode lokomotiver gælder andre spilleregler, da førsnævnte ikke længere sælges og sidstnævnte er noget dyrere end et lokomotiv med kun et drivmiddel. Desuden er Vectron Dual Mode heller ikke egnet til at skulle trække store og tunge godstog ved strækninghastighed. Så skal man op i noget Stadler Eurodual, som er endnu dyrere.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 11 12 [13] 14

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak