Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 26
Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 08:36Jeg ved ikke rigtig om du bare prøver at være sjov - men salget blev jo gennemført i maj 2023 og togene skal overleveres til Skånetrafikken nu her i december 2023, så jeg kan ikke rigtig se hvad det direkte har med IC5 at gøre..

DSB har formentlig allerede på det tidspunkt godt vist, at Alstom ikke kunne leverer til tiden, og man kunne have stoppet processen med salget af togene, men man valgte bevist - eller ubevist - at lukke øjnene og håbe på det bedste - nøjagtigt som med IC4.

DSB har ovenikøbet dedikeret en direktør til opgaven - og denne direktør er omfattet af et særdeles lukrativt bonus-program, for at han ikke forlader virksomheden i utide - alligevel så går det galt. Enten er DSB stadig håbløs naive og har intet lært af IC4 indkøbet eller også er Alstom en virksomhed, som man i al fremtid bør undgå at handle med...

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Mads. 1/12-23, 10:17.
Citat fra: Henrik Hansen Dato  1/12-23, 09:19
Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 08:36Jeg ved ikke rigtig om du bare prøver at være sjov - men salget blev jo gennemført i maj 2023 og togene skal overleveres til Skånetrafikken nu her i december 2023, så jeg kan ikke rigtig se hvad det direkte har med IC5 at gøre..

DSB har formentlig allerede på det tidspunkt godt vist, at Alstom ikke kunne leverer til tiden, og man kunne have stoppet processen med salget af togene, men man valgte bevist - eller ubevist - at lukke øjnene og håbe på det bedste - nøjagtigt som med IC4.

DSB har ovenikøbet dedikeret en direktør til opgaven - og denne direktør er omfattet af et særdeles lukrativt bonus-program, for at han ikke forlader virksomheden i utide - alligevel så går det galt. Enten er DSB stadig håbløs naive og har intet lært af IC4 indkøbet eller også er Alstom en virksomhed, som man i al fremtid bør undgå at handle med...


Hvor kommer man til at mangle disse togsæt?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Scharfenberg. 1/12-23, 13:26.
Seneste redigering: 1/12-23, 13:31 af Scharfenberg
Citat fra: Henrik Hansen Dato  1/12-23, 09:19
Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 08:36Jeg ved ikke rigtig om du bare prøver at være sjov - men salget blev jo gennemført i maj 2023 og togene skal overleveres til Skånetrafikken nu her i december 2023, så jeg kan ikke rigtig se hvad det direkte har med IC5 at gøre..

DSB har formentlig allerede på det tidspunkt godt vist, at Alstom ikke kunne leverer til tiden, og man kunne have stoppet processen med salget af togene, men man valgte bevist - eller ubevist - at lukke øjnene og håbe på det bedste - nøjagtigt som med IC4.

DSB har ovenikøbet dedikeret en direktør til opgaven - og denne direktør er omfattet af et særdeles lukrativt bonus-program, for at han ikke forlader virksomheden i utide - alligevel så går det galt. Enten er DSB stadig håbløs naive og har intet lært af IC4 indkøbet eller også er Alstom en virksomhed, som man i al fremtid bør undgå at handle med...


I 2. halvår af 2024 leveres de første 8 Talgo-vognstammer med i alt ca. 4000 siddepladser. Til sammenligning havde de 10 sidste Øresundstog 2350 siddepladser. I 2026/27, når alle 16 Talgo-stammer er leveret, vil der være 8000 ekstra siddepladser. Fratrukket de 2350 siddepladser fra de ti Øresundstog er det en forøgelse på mere end 5000. IC5-forsinkelsen vil muligvis blot betyde, at IC3 og navnlig IR4 vil skulle køre nogle år ekstra - forudsat at IC5 slutleverancen også forsinkes. Både IC3 og IR4 er i forvejen i gang med at blive levetidsforlænget, så vi kommer ikke til at mangle de 10 Øresundstog.

Desuden er DSB i gang med at forenkle flåden, så der fremover bliver færre litra. Og her giver det ikke mening at have et så lille litra som Øresundstogene med kun ti eksemplarer. Forenkling skaber mindre kompleksitet og reducerer omkostningerne (færre reservedele, mindre uddannelse af personale osv.).

En anden afledt effekt af IC5-forsinkelsen er, at man sandsynligvis ikke behøver at ombygge Helgoland til modtageværksted for de første IC5, eftersom det nye værksted ved trafiktårn Øst i København forventes ibrugtaget ved årsskiftet 2025/2026 og det første IC5 forventes leveret til test i Danmark i løbet af 2025. Det nye værksted ved Aarhus forventes ibrugtaget i 1. kvartal 2027.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af esni. 1/12-23, 13:44.
Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 08:36
Citat fra: Sporhund Dato 30/11-23, 23:13
Citat fra: frederikhk Dato 30/11-23, 13:27Nu officielt forsinket så IC5 først kører med passagerer i 2027.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/passagererne-kan-forvente-at-kore-med-ic5-i-2027/

Så er det godt, at DSB har vist rettidigt omhu, ved at sælge 10 af deres nyeste elektriske togsæt.

Jeg ved ikke rigtig om du bare prøver at være sjov - men salget blev jo gennemført i maj 2023 og togene skal overleveres til Skånetrafikken nu her i december 2023, så jeg kan ikke rigtig se hvad det direkte har med IC5 at gøre..

'Sporhund' abonnerer tydeligvis på det tankesæt at alt hvad DSB og/eller BaneDanmark gør/beslutter nødvendigvis er forkert og kun kan give et katastrofalt resultat

Eskild

Citat fra: Henrik Hansen Dato  1/12-23, 09:19
Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 08:36Jeg ved ikke rigtig om du bare prøver at være sjov - men salget blev jo gennemført i maj 2023 og togene skal overleveres til Skånetrafikken nu her i december 2023, så jeg kan ikke rigtig se hvad det direkte har med IC5 at gøre..

DSB har formentlig allerede på det tidspunkt godt vist, at Alstom ikke kunne leverer til tiden, og man kunne have stoppet processen med salget af togene, men man valgte bevist - eller ubevist - at lukke øjnene og håbe på det bedste - nøjagtigt som med IC4.

DSB har ovenikøbet dedikeret en direktør til opgaven - og denne direktør er omfattet af et særdeles lukrativt bonus-program, for at han ikke forlader virksomheden i utide - alligevel så går det galt. Enten er DSB stadig håbløs naive og har intet lært af IC4 indkøbet eller også er Alstom en virksomhed, som man i al fremtid bør undgå at handle med...


Igen, ud over morskaben og konspirationerne, hvad har Øresundstoget direkte med IC5 at gøre?

DSB har i årevis planlagt at skære Øresundstogene væk, og formelt blev de sidste så solgt i maj måned. Det har i sig selv intet med indfasningen af IC5 at gøre, og derfor er det rimelig irrelevant i den sammenhæng. Skulle DSB beholde dem og dermed både opretholde vedligehold (som i øvrigt er flyttet til Sverige), samt nedskrive den indtægt på 400 mio kr som salget indbringer?

I stedet for småperfide stikpiller til "direktørens" lønninger, kunne man måske holde snuden lidt mere i (og på ) sporet..

Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 14:23I stedet for småperfide stikpiller til "direktørens" lønninger, kunne man måske holde snuden lidt mere i (og på ) sporet..

Hvad direktøren får i fast gage, er jeg sådan set ligeglad med. Men hvorfor skal en medarbejder - det udover at modtage en ganske god løn - også have en særdeles høj bonus, hvis han blot bliver i stillingen - altså grundliggende passer det job, som han modtager sin gage for.

Konstruktionen er vist aldrig før set i det offentlige system - og slet ikke med det beløb, men DSB må jo have sine tungtvejende grunde, siden at én person, er så vigtig for togindkøbet.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  1/12-23, 14:44
Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 14:23I stedet for småperfide stikpiller til "direktørens" lønninger, kunne man måske holde snuden lidt mere i (og på ) sporet..

Hvad direktøren får i fast gage, er jeg sådan set ligeglad med. Men hvorfor skal en medarbejder - det udover at modtage en ganske god løn - også have en særdeles høj bonus, hvis han blot bliver i stillingen - altså grundliggende passer det job, som han modtager sin gage for.

Konstruktionen er vist aldrig før set i det offentlige system - og slet ikke med det beløb, men DSB må jo have sine tungtvejende grunde, siden at én person, er så vigtig for togindkøbet.

Så du mener gravalvorligt at DSB har ansat en direktør, der kun tager sig af IC5-indkøbet, og at denne bliver forgyldt med bonusser, selvom toget nu er forsinket. Er det korrekt forstået?

Jeg synes det lyder som en and.. har du rent faktisk noget konkret du kan henvise til?

Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 14:57
Citat fra: Henrik Hansen Dato  1/12-23, 14:44
Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 14:23I stedet for småperfide stikpiller til "direktørens" lønninger, kunne man måske holde snuden lidt mere i (og på ) sporet..

Hvad direktøren får i fast gage, er jeg sådan set ligeglad med. Men hvorfor skal en medarbejder - det udover at modtage en ganske god løn - også have en særdeles høj bonus, hvis han blot bliver i stillingen - altså grundliggende passer det job, som han modtager sin gage for.

Konstruktionen er vist aldrig før set i det offentlige system - og slet ikke med det beløb, men DSB må jo have sine tungtvejende grunde, siden at én person, er så vigtig for togindkøbet.

Så du mener gravalvorligt at DSB har ansat en direktør, der kun tager sig af IC5-indkøbet, og at denne bliver forgyldt med bonusser, selvom toget nu er forsinket. Er det korrekt forstået?

Jeg synes det lyder som en and.. har du rent faktisk noget konkret du kan henvise til?

Direktøren laver formentlig også andet, end at indkøbe IC5 togsæt fra Alstom - det vil jeg da tro :-)

Bonussen kommer til udbetaling, hvis han ikke har opsagt sin stilling pr. 1 oktober 2024 - der altså ingen målbare krav der skal opfyldes. I princippet kan bonussen udbetales selv om IC5 indkøbet ender som IC4 skandalen - risikoen for det ender sådan, er nok umådelig lille !!

DSB har forøvrigt afskaffet bonus-programmet.

https://www.bt.dk/politik/bonus-til-dsb-chef-vaekker-forargelse-grotesk-og-en-haan


Citat fra: mikkelwf Dato  1/12-23, 14:57
Citat fra: Henrik Hansen Dato  1/12-23, 14:44Hvad direktøren får i fast gage, er jeg sådan set ligeglad med. Men hvorfor skal en medarbejder - det udover at modtage en ganske god løn - også have en særdeles høj bonus, hvis han blot bliver i stillingen - altså grundliggende passer det job, som han modtager sin gage for.

Konstruktionen er vist aldrig før set i det offentlige system - og slet ikke med det beløb, men DSB må jo have sine tungtvejende grunde, siden at én person, er så vigtig for togindkøbet.

Så du mener gravalvorligt at DSB har ansat en direktør, der kun tager sig af IC5-indkøbet, og at denne bliver forgyldt med bonusser, selvom toget nu er forsinket. Er det korrekt forstået?

Jeg synes det lyder som en and.. har du rent faktisk noget konkret du kan henvise til?
Han tager af de store indkøb af materiel og her er Talgo og nye S-tog med i opgaverne.

Og han har kun fået en fastholdelsesbonus. Og DSB har gjort sig uafhængig det offentlige lønsystem, så lønfastsættelsen ligner mere det private arbejdsmarked...

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 1/12-23, 22:35.
Altså man får jo et problem når ETCS tages i brug på Fredericia-Aarhus og IC4 derfor ikke kan komme på værksted selvstændigt længere. Der kunne ET'erne have været en lille hjælp, men nu har man nærmest kun en udvej og det er at fragte IC4 frem og tilbage med lokomotiv i en overgangsperiode.

Det er også værd at bemærke hvordan kørselsomfanget indskrænkes fra K24 på Sjælland svarende nogenlunde til hvad de 10 ET'er har leveret til produktionen. Så hvis man bare kører færre tog alle steder, så er det selvfølgelig ikke et problem at undvære dem.


Kompensationsmodellen der er aftalt er at Alstom leverer et ukendt antal IC5 tog uden beregning samt yderligere et ukendt antal IC5 tog uden beregning hvis DSB indløser en option på at købe flere togsæt.
Oprindeligt var en økonomisk kompensation en del af kontrakten.

Alle ændringer til den oprindelige kontrakt som følge af forsinkelsen kan ses her: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:731310-2023:TEXT:DE:HTML&tabId=1

Anders

Citat fra: Danskjävlar Dato 30/11-23, 14:10
Citat fra: frederikhk Dato 30/11-23, 13:27Nu officielt forsinket så IC5 først kører med passagerer i 2027.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/passagererne-kan-forvente-at-kore-med-ic5-i-2027/

Oooooh Tal om en rigtig gyser.

Det her kommer til at gå galt med hele signalprogrammet og elektrificeringen. Jeg håber DSB panisk leder rundt efter andre midlertidige løsninger. Leasede Vectrons, indlejede vogne fra udlandet, hvad som helst for at være helt ærlig.

Du kan være ganske roligt - DSBs topledelse har sandsynligvis travlt med at sikre sig en trafikkontrakt på yderligere 10 år (til 2033) og kan næppe forventes at være optaget af småting såsom at afsøge markedet for mere brugt materiel udover de just indkøbte DD-vogne.
24/12 2023 er en rigtig spændende dato i denne retning....og for virksomheden DSB tvivler jeg på at begrebet "juleaften" kan bruges om netop denne dato.
Meget vanskeligt alt sammen, men en stor gæld, som skal refinansieres (og hvor finansieringen er afhængig af en 10 årig trafikkontrakt med indbygget "overbetaling" for at afdrage på gælden) kombineret med EUs 4. jernbanepakke er en herlig mixtur. Pass the popcorn.....

Citat fra: andersj Dato  1/12-23, 22:35Altså man får jo et problem når ETCS tages i brug på Fredericia-Aarhus og IC4 derfor ikke kan komme på værksted selvstændigt længere. Der kunne ET'erne have været en lille hjælp, men nu har man nærmest kun en udvej og det er at fragte IC4 frem og tilbage med lokomotiv i en overgangsperiode.

Helgoland kommer fremover til også at lave vedligehold på IC4.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 2/12-23, 09:39.
Citat fra: andersj Dato  1/12-23, 22:35Altså man får jo et problem når ETCS tages i brug på Fredericia-Aarhus og IC4 derfor ikke kan komme på værksted selvstændigt længere. Der kunne ET'erne have været en lille hjælp, men nu har man nærmest kun en udvej og det er at fragte IC4 frem og tilbage med lokomotiv i en overgangsperiode.

Det er også værd at bemærke hvordan kørselsomfanget indskrænkes fra K24 på Sjælland svarende nogenlunde til hvad de 10 ET'er har leveret til produktionen. Så hvis man bare kører færre tog alle steder, så er det selvfølgelig ikke et problem at undvære dem.


Kompensationsmodellen der er aftalt er at Alstom leverer et ukendt antal IC5 tog uden beregning samt yderligere et ukendt antal IC5 tog uden beregning hvis DSB indløser en option på at købe flere togsæt.
Oprindeligt var en økonomisk kompensation en del af kontrakten.

Alle ændringer til den oprindelige kontrakt som følge af forsinkelsen kan ses her: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:731310-2023:TEXT:DE:HTML&tabId=1

Uden at kunne sætte en finger på hvorfor.
Så sider jeg med uro i maven. Ic4, symptomer
Jamen vi få gratis tog, reservedele etc etc, tilgængel er jeres tog forsinket. I levering. Det muligt at tog bygning er det sådan.

Tror bare mange vil se de tog kører stabilt og til tiden.
En forenkling af DSB flåde er nok ikke tosset. Var det ikke DSB direktør Jesper loko, der kom med det for mange år siden. Kunne være mange for at Talgo, pluslig også er forsinket.

Vi er midt i et vade sted, signal system og kører strøm.
Glæder mig over der nu kommer nyt signalsystem på den jyske hovedet bane. Ålborg, Århus Fredericia. ( nogen år)
Så må DSB jo finde en løsning på deres værksteder.
Så hvordan vi kommer videre på Sjælland,,, må nok til at gå i kirke igen.

Undskyld det blev vist mere til en læmands betragtning og lomme filosofi. Jeg er bare utålmodig
God weekend

Coradia Stream & Talgo nyt
Af nrk. 2/12-23, 12:19.
Citat fra: hummel_62 Dato  2/12-23, 09:39Uden at kunne sætte en finger på hvorfor.
Så sider jeg med uro i maven. Ic4, symptomer
Jamen vi få gratis tog, reservedele etc etc, tilgængel er jeres tog forsinket. I levering. Det muligt at tog bygning er det sådan.

Tror bare mange vil se de tog kører stabilt og til tiden.
En forenkling af DSB flåde er nok ikke tosset. Var det ikke DSB direktør Jesper loko, der kom med det for mange år siden. Kunne være mange for at Talgo, pluslig også er forsinket.

Vi er midt i et vade sted, signal system og kører strøm.
Glæder mig over der nu kommer nyt signalsystem på den jyske hovedet bane. Ålborg, Århus Fredericia. ( nogen år)
Så må DSB jo finde en løsning på deres værksteder.
Så hvordan vi kommer videre på Sjælland,,, må nok til at gå i kirke igen.

Undskyld det blev vist mere til en læmands betragtning og lomme filosofi. Jeg er bare utålmodig
God weekend

det ærgelige er at man er så opsat på ikke at få en IC4 skandale, at man vælger simple løsninger, hyldevare, mindre innovation, fordi tingene skal leveres til tiden uden problemer.

odense letbane kunne f.eks have kørt på batteri, men en unavngiven kilde har fortalt at det kom fra embedsværket/transport ministeriet at det skulle være afprøvet teknologi, ingen ic4 skandale.

om det lykkedes? Odense letbane nåede da vist at blive næsten 2 år forsinket og har en uafgjort retssag med entreprenøren COMSA

det er det samme med IC5, man kunne have gjort meget mere med de toge, men det skal være simpelt og hyldevare og leveres til tiden.

når det så bliver flere år forsinket.. så har du fjernet det argument du brugte i starten.

gad være om der er option på at togsæt leveret efter ETCS er fuldt udrullet, leveres uden ATC togkontrolanlæg til en lavere pris

Citat fra: andersj Dato  1/12-23, 22:35Alle ændringer til den oprindelige kontrakt som følge af forsinkelsen kan ses her: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:731310-2023:TEXT:DE:HTML&tabId=1
Tak - jeg kendte ikke til disse Voluntary ex-ante transparency notices, men det ser ud til at der er megen spændende information at finde.

Et lille spørgsmål kunne være af hvilken grund 4 (fire) "specifikke STM-DK komponenter" skal nævnes eksplicit? En naiv observatør (såsom undertegnede) kunne tro at integration af STM-DK allerede er håndteret med indbygningen af STM-DK i mange andre tog i Danmark og i hvert fald ikke skulle nå et niveau hvor det indgår i en genforhandling af kontrakten. Curious mind wants to know, som de siger.

Gå op Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 26
DSB MZ 1418Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak