Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 29
Citat fra: mlarsen Dato  2/12-23, 13:05
Citat fra: andersj Dato  1/12-23, 22:35Alle ændringer til den oprindelige kontrakt som følge af forsinkelsen kan ses her: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:731310-2023:TEXT:DE:HTML&tabId=1
Tak - jeg kendte ikke til disse Voluntary ex-ante transparency notices, men det ser ud til at der er megen spændende information at finde.

Et lille spørgsmål kunne være af hvilken grund 4 (fire) "specifikke STM-DK komponenter" skal nævnes eksplicit? En naiv observatør (såsom undertegnede) kunne tro at integration af STM-DK allerede er håndteret med indbygningen af STM-DK i mange andre tog i Danmark og i hvert fald ikke skulle nå et niveau hvor det indgår i en genforhandling af kontrakten. Curious mind wants to know, som de siger.

Det er kun eksisterende tog der er omfattet af det.
Nyindkøbte tog er det operatørens egen udgift at få signalsystem på plads.

Alstom har eksempelvis ikke leveret STM ol. til Vectron

Der er leveringsproblemer på nogle komponenter til DK-STM - det her også været nævnt flere gange i de jævnlige statusrapport er for Signalprogrammet til Folketinget.

Så dette handler næppe om *integrationen* af DK-STM, men om DK-STM i sig selv.

I øvrigt mener jeg at have forstået at Siemens er eneste leverandør af DK-STM, da ZUB-123 jo er deres produkt og de sidder på nogle af patienterne.

Citat fra: RasmusD Dato  2/12-23, 23:44Der er leveringsproblemer på nogle komponenter til DK-STM - det her også været nævnt flere gange i de jævnlige statusrapport er for Signalprogrammet til Folketinget.

Så dette handler næppe om *integrationen* af DK-STM, men om DK-STM i sig selv.

I øvrigt mener jeg at have forstået at Siemens er eneste leverandør af DK-STM, da ZUB-123 jo er deres produkt og de sidder på nogle af patienterne.
Ah, det giver selvfølgelig mening.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af esni. 3/12-23, 07:48.
Citat fra: RasmusD Dato  2/12-23, 23:44de sidder på nogle af patienterne.

Du mener forhåbentlig patenterne

Eskild

Citat fra: esni Dato  3/12-23, 07:48
Citat fra: RasmusD Dato  2/12-23, 23:44de sidder på nogle af patienterne.

Du mener forhåbentlig patenterne

Som jeg vist har sagt før: mobiltelefonens autokorrektur indfører lige så mange stavefejl som den retter 😅

Coradia Stream & Talgo nyt
Af esni. 3/12-23, 16:47.
Seneste redigering: 3/12-23, 16:49 af esni
Citat fra: RasmusD Dato  2/12-23, 23:44Der er leveringsproblemer på nogle komponenter til DK-STM - det her også været nævnt flere gange i de jævnlige statusrapport er for Signalprogrammet til Folketinget.

Så dette handler næppe om *integrationen* af DK-STM, men om DK-STM i sig selv.

I øvrigt mener jeg at have forstået at Siemens er eneste leverandør af DK-STM, da ZUB-123 jo er deres produkt og de sidder på nogle af patienterne.

Hvis de ZUB-123-STM specifikke komponenter, der er vanskelige at skaffe - også for Siemens (ellers havde de jo været forpligtet til at levere) - er fælles med den ZUB-123 udrustning, der ikke længere skal bruges på de IC4 der sælges, så lyder det meget fornuftigt at sælge IC4-sættene hurtigst muligt - hvis man husker at indvinde ZUB-123 inden de går af sted.

(Det gælder naturligvis alt ZUB-123 grej der ikke længere skal bruges - men IC4s ZUB-123 udrustning må være det senest leverede)

Eskild

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/12-23, 16:56.
IC4 hverken har eller får ETCS og derfor ville STM-ZUB123 ikke give nogen mening på IC4.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af esni. 3/12-23, 17:22.
Citat fra: Per Holm Dato  3/12-23, 16:56IC4 hverken har eller får ETCS og derfor ville STM-ZUB123 ikke give nogen mening på IC4.

Nej men IC4 har ZUB-123 (DK-ATC) onboard - ellers kunne de jo ikke køre andre steder end Lige syd for Ålborg...

Hvis så 'vanskeligt at skaffe' komponenterne til ZUB-123 indgik i den seneste version af DK-ATC onboard, så ville det give mening at kannibalisere disse dele fra IC4 - især dem der ikke længere skal bruges.

Eskild

Citat fra: esni Dato  3/12-23, 17:22
Citat fra: Per Holm Dato  3/12-23, 16:56IC4 hverken har eller får ETCS og derfor ville STM-ZUB123 ikke give nogen mening på IC4.

Nej men IC4 har ZUB-123 (DK-ATC) onboard - ellers kunne de jo ikke køre andre steder end Lige syd for Ålborg...

Hvis så 'vanskeligt at skaffe' komponenterne til ZUB-123 indgik i den seneste version af DK-ATC onboard, så ville det give mening at kannibalisere disse dele fra IC4 - især dem der ikke længere skal bruges.
Der er teknisk lysår imellem ATC og DK-ATC. Teknikken er ændret meget på de år, så det er næppe mange komponenter, som fælles udover antennen. DK-ATC er udviklet fra bunden ad efter nyeste tekniske normer.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af janus. 3/12-23, 22:51.
Citat fra: RasmusD Dato  2/12-23, 23:44I øvrigt mener jeg at have forstået at Siemens er eneste leverandør af DK-STM, da ZUB-123 jo er deres produkt og de sidder på nogle af patenterne.

Hvilke patenter er det? Jeg vil gerne gennemlæse dem, det ville være interessant.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 3/12-23, 23:31.
Det er bare rigtigt dumt med den forsinkelse. Og endnu engang et DSB der bare viderebringer producentens udmeldinger som en artig skoledreng.

Hvis politikerne er blevet informeret må de bide negle på nuværende tidspunkt. Endnu en IC4 skandale under opsejling? De kan føle sig tvunget til at handle.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato  3/12-23, 23:31Hvis politikerne er blevet informeret

Der er vist ikke megen tvivl om at DSB holder ministeriet orienteret. Det er slemt nok med de dårlige nyheder, men hvis de ikke sørger for at ministeriet er klædt på til at forholde sig til dem, så kan Flemming Jensen m.fl. vist godt begynde at opdatere deres CV.

Citat fra: mss Dato  3/12-23, 23:31Endnu en IC4 skandale under opsejling?

Ah, spis nu lige brød til. Forsinkelser alene er en helt anden boldgade end IC4. ICNG er kommet i drift for Nederlænderne, og har mig bekendt ikke flere børnesygdomme end man kan forvente sig af en ny model.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 5/12-23, 02:31.
Vi hopper godt nok lige lidt mellem togene - nu Talgo.

Citat fra: banemanden Dato 23/11-23, 19:20Første vognstamme skulle have været leveret i Kastrup 7. december. Er pt rykket til 12. januar, da vognene ikke er i stand til at blive trukket til DK endnu.

I IC5 pressemeddelelsen er der en tidslinje, hvor følgende står under 2023:
De første Talgovogne forventes til Danmark i december

På weekendens traf for pendlertalsmænd blev ovenstående også sagt af DSB.

Den 30. november udsendte Talgo en pressemeddelelse i anledning af at den nyudviklede Talgo 230 platform (ja, her købte DSB sig også ind i et udviklingsprojekt) for første gang blev præsenteret i Spanien, nærmere bestemt i Madrid på Rail Live 2023 messen.
I den pressemeddelelse findes følgende citat:
... 16 Talgo 230 trains that will be supplied to the Danish operator DSB, whose first trainset is expected to arrive in the Scandinavian country in the following weeks.

Link: https://www.talgo.com/-/talgo-presents-in-madrid-its-intercity-train-platform-for-decarbonising-european-transport

Så enten er den nye leveringsdato ikke nået frem til kommunikationsafdelingerne hos DSB og Talgo, eller også er man fortsat opsat på at få dem til Danmark inden jul/nytår.

Anders

Citat fra: andersj Dato  5/12-23, 02:31Så enten er den nye leveringsdato ikke nået frem til kommunikationsafdelingerne hos DSB og Talgo, eller også er man fortsat opsat på at få dem til Danmark inden jul/nytår.

Det er før set at der bliver leveret "noget" lige før udløbet af et finansår, så man kan få brugt pengene. Så må man senere få det byttet/supleret/til at virke.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 6/12-23, 17:12.
Seneste redigering: 6/12-23, 17:13 af mss
Citat fra: bjergged Dato  4/12-23, 23:47
Citat fra: mss Dato  3/12-23, 23:31Hvis politikerne er blevet informeret

Der er vist ikke megen tvivl om at DSB holder ministeriet orienteret. Det er slemt nok med de dårlige nyheder, men hvis de ikke sørger for at ministeriet er klædt på til at forholde sig til dem, så kan Flemming Jensen m.fl. vist godt begynde at opdatere deres CV.

Citat fra: mss Dato  3/12-23, 23:31Endnu en IC4 skandale under opsejling?

Ah, spis nu lige brød til. Forsinkelser alene er en helt anden boldgade end IC4. ICNG er kommet i drift for Nederlænderne, og har mig bekendt ikke flere børnesygdomme end man kan forvente sig af en ny model.

Det var også mere den pressereaktion (med efterfølgende politikerreaktion) jeg kunne frygte.

Personligt tænker jeg at det med undtagelse af forsinkelsen kommer til at gå helt fint med de nye tog.  Det er jo "hyldelvare" og som nævnt kører de fint i Holland, men omvendt skal man heller ikke bare læne sig tilbage og sige "nå". Der frygter jeg lidt at man lader producenten udskyde noget der kunne findes en hurtigere (men for dem måske dyrere) løsning på.

Det er i denne sammenhæng også påfaldende at Alstom netop har signeret kontrakt med de portugisiske baner på levering af nye togsæt fra 2026..! Hvordan kan det lade sig gøre?
Man kan få den tanke, at Alstom bevidst lover 2-3 års levering for derefter at udskyde det med 2 år. Det er et velkendt salgstrick at love hurtig levering uden at kunne leve op til det.

Nå, men bare enden er god  ;)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Gå op Sider: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 29

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak