Citat fra: stassc Dato 30/09-22, 04:27Omkostningen ved simplificeringen af KBH H er sat til at koste 1.9mia, med en intern rente paa 4.5% og med fordele der raekker ud over denne "anden tunnel" ide, dvs den staar paa egne ben. Men ja, du har ret, det er ikke afsat endnu, men jeg gaetter det er en del nemmere at faa 1.9mia afsat end 25mia afsat til en ny tunnel.
Og ja, der kommer ogsaa andre omkostninger til diverse ombygninger, men det goer der dels ogsaa med en eksprestunnel og den totale ombygning er LANGT mindre.
Anyway, jeg er her ikke for at debattere om en eksprestunnel, jeg synes den tunnel er et super projekt, men hvis ikke man finder penge til det (hvilket jeg desvaerre ikke tror, isaer hvis M5 faar et loeb til Riget mm) saa synes jeg denne "anden tunnel" er en super ide.
25 milliarder?! Hvordan kan du få Eksprestunnelen til at blive så dyr?
Der er tale om i alt 13 kilometer tunnel, 5 underjordiske stationer og 2 afgreningskamre, i den mest ambitiøse version. Til sammenligning har Metrocityringen 15 kilometer spor, 17 stationer, og tre underjordiske kamre (to til afgrening og et der kun kan krydse).
Nuvel, perronerne på Eksprestunnelen skal være længere end på Metrocityringen - 120 meter i den billige udgave og 160 meter i den fulde (men formentligt overdimensionerede) udgave. Tunnelerne skal også være lidt bredere, men prisen for tunnel udgør i forvejen kun en meget lille andel af sådan et projekt. Det er stationer og kamre der udgør langt størstedelen af prisen.
Eftersom cityringen kostede 21,3 milliarder kroner (og det er inklusive Nordhavnslinjen også!), har jeg meget svært ved at se hvorfor Eksprestunnelen skulle blive
dyrere, i stedet for væsentligt billigere.
Til så lange perroner ville man formentlig også vælge at bore tunneller til perronerne i stedet for at lave et cut-and-cover arbejde som på de fleste metrostationer.