Citat fra: Nikolai_B Dato 10/01-23, 18:28Så, togene skal lades via strømaftager på taget samt hjulene som elektrisk kontakt til 25 kV AC?
Så togene er ikke godkendt til at køre med strømaftageren foldet ud, men må godt hæve og anvende strømaftageren mens toget står stille?
Hvis det har sparet penge og tid, uden at hæmme den daglige drift, virker det som et fint kompromis. (Det bliver jo nok yderst sjældent at toget skal køre på tværs af Danmark, og dermed potentielt kunne have glæde af at lade under kørsel.)
Togene skal lade via strømaftageren, der kun hæves under stilstand under 25 kV. Derudover kan toget anvende bremseenergien til at oplade batterierne under kørsel.
At det har kunnet lade sig gøre at gennemføre dette indkøb så billigt, med den ret beskedne mængde tog, skyldes at Tyskerne generelt går over til 25 kV/50 Hz, når der skal laves ladestationer til batteritog. Dette er billigere, end at etablere en ladestation med tysk kørespænding, da "bystrømmen" kommer i 50 Hz i forvejen. Midtjyske Jernbaners nye tog, bliver derfor en meget tro kopi af de tog, som Siemens skal levere til NEB i Ostbrandenburg, De lader på tysk kørestrøm, når de kører under køreledning, og på 25 kV/50Hz på stationære ladestationer.
Det er muligt at ændre softwaren til kørsel på 25 kV i Danmark, men det koster penge, og det har MJ ikke rigtig behov for (indtil videre).
Et andet initiativ for at få prisen ned på togene, var at leverandørerne skulle levere togene "hvide", og så ville MJ selv finde et design, og få togene folieret. Samlet set vil sådan en løsning blive lidt billigere, og formentlig også et design, som MJ ville være mere tilfreds med, end de måske nok lige lidt "kedelige" designforslag, leverandørerne kunne komme med.
Jeg er ikke sikker på, at det endelige design er helt på plads endnu, men som Niels viser ovenfor, er forslaget fra gutterne fra Railcolor Design ved at blive spredt...
Lasse