Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Af mss. 12/01-24, 10:42.
Seneste redigering: 12/01-24, 10:44 af mss
Det var også min mistanke. Først vænner man folk til fjerntogsmateriel på regionaltogsstrækninger og så giver man dem rigtige regionaltog og de bliver skuffede. Udtalelsen om at dobbeltdækkerne ikke vil blive savnet når de engang skal udskiftes kan han komme til at æde når de engang bliver udskiftet med andre regionaltog  ;)
Jeg ved fra Tyskland, at pendlerne har været godt sure over at deres ældre dobbeltdækkere blev udskiftet med 1-etages togsæt med mindre kapacitet.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Selv synes jeg at DD vognene er det måske behageligste DSB tog at køre i, på grund af støjniveau fra materiellet, og hvordan de ligger i sporet. De lidt hårdere sæder gør mig ikke noget, hvis jeg endelig skulle klage så er det benpladsen.

Citat fra: hummel_62 Dato 12/01-24, 10:41
Citat fra: mss Dato 12/01-24, 08:33Det kommer bag på mig at pendlerne angiveligt ikke bryder sig om dobbeltdækkerne. Ifølge talsmanden er de ikke vellidte. Er det faktuelt, eller er det udtryk for en lille gruppe omkring talsmanden?
Selv har jeg altid fundet dem gode. Deres store kapacitet, klimaanlæg og det faktum at de er af nyere dato gør dem efter min mening ideelle. Klart, det er regionaltog og derfor er sæderne ikke som sofaen derhjemme, men jeg opfatter dem slet ikke som han beskriver det.
tænker dem også som gode Regional tog.
husker dem også om talt som perron rydder ( plads til alle)

kommer bag på mig at de kun er på 44.000 km mellem nedbrud

Det er tal for 2021 og 2022, så de er nok påvirket af software-fejlen, der fik toget til at farebremse.
https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/elektrisk-superlokomotiv-er-blevet-langt-mere-driftssikkert-men-der-er-stadig-ikke-tog-til-tiden

Citat fra: hummel_62 Dato 12/01-24, 10:41kommer bag på mig at de kun er på 44.000 km mellem nedbrud
Det er trækkraftens distance imellem nedbrud - ikke vognene.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/01-24, 12:38
Citat fra: hummel_62 Dato 12/01-24, 10:41kommer bag på mig at de kun er på 44.000 km mellem nedbrud
Det er trækkraftens distance imellem nedbrud - ikke vognene.

Som vi diskuterer i den anden tråd under "Rullende materiel" - der er sandsynligvis slet ikke tale om distance mellem nedbrud, men mellem fejl der giver forsinkelser.

Der er kun tale om nedbrud, hvis toget må aflyses.

Citat fra: nielsm Dato 12/01-24, 11:31Selv synes jeg at DD vognene er det måske behageligste DSB tog at køre i, på grund af støjniveau fra materiellet, og hvordan de ligger i sporet. De lidt hårdere sæder gør mig ikke noget, hvis jeg endelig skulle klage så er det benpladsen.

Jeg er helt enig. Selvom der også kører hurtigtog med IC3 til samme destination, så vælger jeg oftest dobbeltdækkeren, selvom den er længere om turen, netop på grund af det lavere støjniveau og den stabile kørsel (ingen ryk ved gearskift fx). Og så er der enkeltsæder med god udsigt.

Men jeg er jo også speciel og vælger afgangstid efter togtype og det rigtige sæde - og synes jo også det er fedt at køre med Snälltågets andenrangstog Malmø-Stockholm ;D

Personligt vil jeg altid foretrække IC3... rykkene synes jeg ikke er særligt mærkbare med mindre man sidder i forreste vogn, og den dybe brummen har aldrig generet mig - måske fordi det var den togtype jeg voksede op med. Der er bare noget ved IC3, der gør at jeg slapper meget bedre af end i de fleste andre tog.

Dobbeltdækkerne er dog ganske glimrende tog på de kortere strækninger, og de renoverede vogne er også acceptable på længere ture.

Jeg er så også en af de underlige folk der rent faktisk godt kan lide at køre med IC4 - men jeg slår også altid en direkte linje mod sæderne over den midterste bogie, længst muligt væk fra motorstøjen.

Udbuddet omkring ombygning af dobbeltdækkervognene er nu afsluttet uden resultat. Det er åbenbart ikke lykkedes at blive enige med en leverandør eller også har man slet ikke modtaget nogle tilbud.

https://ted.europa.eu/da/notice/-/detail/61036-2024

Anders

Nu har man så forsøgt ad den vej. Da kan man vel kontakte Alstom (ex. Bombardier) direkte og få dem til at foretage ombygningen?

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Man skulle tro at DSB vedligehold selv kunne gøre det. De har vel (eller kan let skaffe) de dele, der skal skiftes, og ved hvordan det skal se ud og fungere i sidste ende.

Citat fra: RasmusD Dato 31/01-24, 13:23Man skulle tro at DSB vedligehold selv kunne gøre det. De har vel (eller kan let skaffe) de dele, der skal skiftes, og ved hvordan det skal se ud og fungere i sidste ende.
Mon ikke det mere handler om størrelsen og prisen på projektet? Over et vist beløb SKAL sådan en opgave i udbud.

Citat fra: RasmusD Dato 31/01-24, 13:23Man skulle tro at DSB vedligehold selv kunne gøre det. De har vel (eller kan let skaffe) de dele, der skal skiftes, og ved hvordan det skal se ud og fungere i sidste ende.

Selve det fysiske arbejde er nok ikke noget problem for DSB. Men jeg tænker at det er papirarbejdet der kan blive en udfordring, som man måske uanset hvad er nød til at købe ude i byen.

Citat fra: banemanden Dato 31/01-24, 14:09
Citat fra: RasmusD Dato 31/01-24, 13:23Man skulle tro at DSB vedligehold selv kunne gøre det. De har vel (eller kan let skaffe) de dele, der skal skiftes, og ved hvordan det skal se ud og fungere i sidste ende.
Mon ikke det mere handler om størrelsen og prisen på projektet? Over et vist beløb SKAL sådan en opgave i udbud.

Tja, selve vognene blev købt uden udbud. Men det gælder også kun hvis man på forhånd ved at der ikke er andre der kan levere produktet - desuden kan andre også altid klage over en kontrakt uden udbud.
Det gælder også hvis der ikke er andre der kan leverer et produkt indenfor bestemt tidsfrist, hvis man altså kan dokumentere at tidsfristen er nødvendig.
Eksempelvis fik de hollandske statsbaner lov til at købe 58 Flirt togsæt af Stadler i 2015 uden udbud, fordi de togsæt man allerede havde bestilt hos CAF (gennem udbud) først kunne leveres fra 2018 og frem og man havde et akut kapacitetproblem pga. ny lovgivning om at studerende skulle kunne rejse gratis med kollektiv trafik i Holland.

Anders

DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Af ChooChoo. 31/01-24, 21:59.
Seneste redigering: 31/01-24, 22:02 af ChooChoo
Citat fra: banemanden Dato 31/01-24, 14:09
Citat fra: RasmusD Dato 31/01-24, 13:23Man skulle tro at DSB vedligehold selv kunne gøre det. De har vel (eller kan let skaffe) de dele, der skal skiftes, og ved hvordan det skal se ud og fungere i sidste ende.
Mon ikke det mere handler om størrelsen og prisen på projektet? Over et vist beløb SKAL sådan en opgave i udbud.

Hvis DSB selv kunne klare opgaven, så skal projektet ikke nødvendigvis udbydes. Kun hvis DSB ikke kan, og dermed en ekstern leverandør, der udfører opgaven (og at den forventede omkostning er over en vis grænse, som du selv nævner) er det et krav.

Hvis Banedanmark hypotetisk havde alle ressourcer til at kunne projektere og gennemføre kattegatforbindelsen, så vil (dele af) projektet heller ikke ryge i udbud.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak