Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/11-22, 17:51Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 19:08.... en masse drømme og optimistiske antagelser
Og udviklingen især indenfor kunstig intelligens går virkelig stærkt - så jeg tvivler ikke på projektet.
Så hvem drømmer her? Den forrige "taler" ridser nemlig lige præcis nogle af de helt store udfordringer op - dagens snevejr hvor det hele er hvidt er bare et af dem og aktuelt.
Fører assist - ja! Men selvkørende på almindelige veje og overalt? Mere fiktion end science.
Men tråd over lokalbanerne -nej det tror jeg heller ikke på. Batteritog som var der vi startede, ja men det er jo realitet nu i nogle pilotprojekter rundt om.
Nu findes der jo allerede selvkørende busser, lastbiler og personbiler. Blot er der krav om at der fysisk er en chauffør med.
Nok mere begrundet i mangel på jura.
Du forudsætter at det selvkørende køretøj har en "hvid" stribe eller noget tilsvarende at kunne følge.
Idag er GPS-lignende signaler så præcise at det ikke er nødvendigt.
Så i princippet kan adgang til 6-9 satellitter fremfor de 2- vi benytter til GPS gøre præcisionen at vi taler om 5-10 cm.
Om det er den vej det gør - hvem ved.
Men dejligt at du kan indse at køreledning på lokalbaner er utopi i sette land.
Iøvrigt bemærk i det materiale som region Sjællands politikere skal beslutte ud fra om dervskal indkøbes batteritog eller ej - allerede har overskridelse på driften i 2023 på 10%.
Læg dertil alle de andre områder i regionen med budgetoverskridelser grundet inflation og energipriser - så må det ikke være let at beslutte.
Thi en beslutning om batteritog kan betyde reduktion af busdrift andre steder.
Og batteritog er stadig på et børnestadie. Rundt omkring i Europa er vist ikke alle lige begejstret for disse tog.