Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Driften på Svendborgbanen - Arrivas tekst på Facebook
Gå ned Sider:[1] 2
Jeg tænkte at kunne være interessant for alle - også dem der ikke benytter sociale medier - at læse hvad Arriva selv skriver om driften på Svendborgbanen og deres tanker om mulige løsninger. I hvert tilfælde på de udfordringer de selv kan gøre noget ved!

Togdrift på Svendborgbanen 
I november har togdriften på Svendborgbanen været ekstraordinært udfordret og det er dybt beklageligt! Årsagerne til den ustabile drift kan tilskrives både Arriva, Banedanmark og eksterne forhold. 
Arrivas udfordringer skyldes primært vores togsæt. Når et togsæt fejler på en enkeltsporet strækning, bremser det desværre al den øvrige trafik på banen, og mange bliver påvirket. I løbet af november gravede Banedanmark ved et uheld et kabel over til et sikringsanlæg, og man har haft udfordringer med at få en spærring hævet til tiden på grund af vedligeholdelsesarbejde. Lige nu er Banedanmark i fuld gang med at udskifte de gamle, analoge sikringsanlæg med nye, digitale signaler - en proces, der desværre har været forsinket. De fejl, der opstår i de gamle sikringsanlæg, påvirker signalgivning og medfører desværre forsinkelser eller i værste fald aflysninger. 
I november har også eksterne hændelser påvirket driften voldsomt - bl.a. en bombetrussel og flere personpåkørsler. Også i disse tilfælde aflyses driften i en længere periode. 
Generelt er Svendborgbanen en udfordret strækning pga. infrastrukturen, køreplanen og kørselsmønstret. Trafikstyrelsen kigger lige for tiden på, hvordan man kan sikre en mere stabil drift – uafhængig af, hvilken operatør der kører på strækningen. 
På baggrund af undersøgelser, har Arriva og DSB konkluderet, at netop kørselsmønstret på strækningen giver udfordringer for den togtype (Desiro), som kører på banen i dag. Derfor vil Arriva i 2023 afprøve en anden togtype (Lint) på banen for at undersøge, om den kan køre længere mellem fejl. Hvis testen er succesfuld, forventer vi at ombytte togene på strækningen i løbet af 2023. 
Arriva er i løbende dialog med både Banedanmark, Trafikstyrelsen og kommunerne på Fyn om udfordringerne, og vi arbejder på højtryk for at finde løsninger, der kan sikre en bedre drift - både på kort sigt og på længere sigt.


Mvh
Henrik

Driften på Svendborgbanen - Arrivas tekst på Facebook
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 30/11-22, 10:22.
super information.

ikke noget med det er de andres skyld, men flere faktoer.
 :)  :) 

Og så får vi selvfølgelig de ustabile Desiro-tog her i Jylland i stedet, for at lukke munden på pendlerne på Svendborgbanen, fantastisk. Måske man bare snart burde få købt nogle nye tog i stedet?

Citat fra: frederikhk Dato 30/11-22, 11:26Og så får vi selvfølgelig de ustabile Desiro-tog her i Jylland i stedet, for at lukke munden på pendlerne på Svendborgbanen, fantastisk. Måske man bare snart burde få købt nogle nye tog i stedet?

Hvordan et tog "arter sig", beror på såvel vedligeholdelse som kørselsmønster, og mig bekendt har Desiro "artet sig" pænt i Vendsyssel.

Der var også forskel på privatbanernes IC2-tog dengang, de var spredt på 3 områder (Nordsjælland, Vestsjælland, Lolland). Men på Lolland har de - efter sammendragning dér - tilsyneladende "artet sig" pænt.

M.v.h.
Niels

Driften på Svendborgbanen - Arrivas tekst på Facebook
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 30/11-22, 13:23.
Citat fra: jhcn Dato 30/11-22, 09:22På baggrund af undersøgelser, har Arriva og DSB konkluderet, at netop kørselsmønstret på strækningen giver udfordringer for den togtype (Desiro), som kører på banen i dag

Hvad har Svendborgbanen med DSB at gøre?

M.v.h.
Thomas

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/11-22, 13:23
Citat fra: jhcn Dato 30/11-22, 09:22På baggrund af undersøgelser, har Arriva og DSB konkluderet, at netop kørselsmønstret på strækningen giver udfordringer for den togtype (Desiro), som kører på banen i dag

Hvad har Svendborgbanen med DSB at gøre?

Well, DSB har da - for ikke så længe siden - været operatør på Svendborgbanen, og kan derfor have såvel erfaringer fra som meninger om driften af denne bane, ikk'?

Bedste hilsener
Niels

Den rigtige løsning er (ifølge mig selv) at lave banen dobbeltsporet, og eventuelt også direkte tog til/fra København ved at tog der har endestation i Odense fortsætter til Svendborg.

Citat fra: Niels Munch Dato 30/11-22, 11:38
Citat fra: frederikhk Dato 30/11-22, 11:26Og så får vi selvfølgelig de ustabile Desiro-tog her i Jylland i stedet, for at lukke munden på pendlerne på Svendborgbanen, fantastisk. Måske man bare snart burde få købt nogle nye tog i stedet?

Hvordan et tog "arter sig", beror på såvel vedligeholdelse som kørselsmønster, og mig bekendt har Desiro "artet sig" pænt i Vendsyssel.

Der var også forskel på privatbanernes IC2-tog dengang, de var spredt på 3 områder (Nordsjælland, Vestsjælland, Lolland). Men på Lolland har de - efter sammendragning dér - tilsyneladende "artet sig" pænt.

M.v.h.
Niels

Det har du ret i. Men hverken DSB eller Arriva har formået at vedligeholde den serie.

Citat fra: frederikhk Dato 30/11-22, 13:48
Citat fra: Niels Munch Dato 30/11-22, 11:38
Citat fra: frederikhk Dato 30/11-22, 11:26Og så får vi selvfølgelig de ustabile Desiro-tog her i Jylland i stedet, for at lukke munden på pendlerne på Svendborgbanen, fantastisk. Måske man bare snart burde få købt nogle nye tog i stedet?

Hvordan et tog "arter sig", beror på såvel vedligeholdelse som kørselsmønster, og mig bekendt har Desiro "artet sig" pænt i Vendsyssel.

Der var også forskel på privatbanernes IC2-tog dengang, de var spredt på 3 områder (Nordsjælland, Vestsjælland, Lolland). Men på Lolland har de - efter sammendragning dér - tilsyneladende "artet sig" pænt.

M.v.h.
Niels

Det har du ret i. Men hverken DSB eller Arriva har formået at vedligeholde den serie.

..... og dem, Midtjyske Jernbaner nu forestår, har vist også drillet lidt.

Driften på Svendborgbanen - Arrivas tekst på Facebook
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/11-22, 14:40.
Seneste redigering: 30/11-22, 14:46 af Per Holm
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/11-22, 13:23Hvad har Svendborgbanen med DSB at gøre?

Kørt på den i 71 år. Godtnok mest med Mp, Mo, MR/MRD og MG men også med MQ (Desiro) og så ved de hvor den ligger.  ;)

Nærliggende at spørge dem som konsulent - sikkert formedelst mammon.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Niels Munch Dato 30/11-22, 14:38
Citat fra: frederikhk Dato 30/11-22, 13:48
Citat fra: Niels Munch Dato 30/11-22, 11:38
Citat fra: frederikhk Dato 30/11-22, 11:26Og så får vi selvfølgelig de ustabile Desiro-tog her i Jylland i stedet, for at lukke munden på pendlerne på Svendborgbanen, fantastisk. Måske man bare snart burde få købt nogle nye tog i stedet?

Hvordan et tog "arter sig", beror på såvel vedligeholdelse som kørselsmønster, og mig bekendt har Desiro "artet sig" pænt i Vendsyssel.

Der var også forskel på privatbanernes IC2-tog dengang, de var spredt på 3 områder (Nordsjælland, Vestsjælland, Lolland). Men på Lolland har de - efter sammendragning dér - tilsyneladende "artet sig" pænt.

M.v.h.
Niels

Det har du ret i. Men hverken DSB eller Arriva har formået at vedligeholde den serie.

..... og dem, Midtjyske Jernbaner nu forestår, har vist også drillet lidt.

Indikerer det så ikke at de måske bare ikke er særlige driftsstabile Desiro'erne? Det kan jo ikke passe at det bare er manglende vedligehold, hvis 3 operatørere har problemer med dem. Det er en gammel serie, så måske er det svært med reservedele.

Synes stadig ikke det er en løsning at sende Lint'erne til Svendborgbanen, hvis de dårlige togsæt bare overgår til Jylland. Man flytter jo bare problemet.

Citat fra: frederikhk Dato 30/11-22, 17:29Indikerer det så ikke at de måske bare ikke er særlige driftsstabile Desiro'erne? Det kan jo ikke passe at det bare er manglende vedligehold, hvis 3 operatørere har problemer med dem. Det er en gammel serie, så måske er det svært med reservedele.

Du kunne jo også få den tanke, at de grundlæggende var i en mindre tilfredsstillende vedligeholdelsesstand, da 1. operatør leverede dem videre?

Citat fra: frederikhk Dato 30/11-22, 17:29Synes stadig ikke det er en løsning at sende Lint'erne til Svendborgbanen, hvis de dårlige togsæt bare overgår til Jylland. Man flytter jo bare problemet.

Som udgangspunkt har du ret. Men der kan godt være faktorer, som gør at problemerne får større konsekvenser på én strækning end på en anden. Svendborgbanens nordlige del er meget tæt trafikeret i forhold til infrastrukturen, og der er også den stramme vending i Svendborgenden, som gør at det er svært at genoprette forsinkelser uden at aflyse tog.

Hvordan det ser ud på de forskellige jyske strækninger har jeg ikke nok viden om, men i hvert fald i teorien kunne man godt tænke sig, at der er strækninger, hvor forsinkelser fx er lettere at genoprette. Og så tænker jeg egentlig det giver mening at bruge de mindst stabile tog der.

Men på sigt er den eneste ordentlige løsning selvfølgelig at få skiftet togene ud.

Til Svendborgbanen har Lint også den fordel at Arriva's eksemplarer ikke har skydetrin, mens ex-DSB Desiroerne har skydetrin der forlænger døråbning og -lukning med nogle værdifulde sekunder. De øger også risikoen for dørfejl, som også kan skabe yderligere forsinkelser.

Der er også den udfordring at man ikke kan koble en gammel Desiro med en ny. Det giver nogle bindinger både i passagerdriften men også ved udveksling af mere end et togsæt til værkstedet i Struer.

Anders

Til gengæld har Lint ikke kameraovervågning fra førerpladsen af ind- og udstigning, hvilket giver længere ekspeditionstid ved hver enkelt standsningssted.

Mvh.
Poul.

Gå op Sider:[1] 2
ETJ M 4DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak