Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 16/12-22, 00:40Nu er der jo intet i vejen med jyske motorveje - eller sjællandske for den sags skyld.
Æh.... var enig i stort set alt andet du nævnte end dette. Motorveje æder sig gennem statsbudgetter, koster kassen i vedligehold, tjener ganske få relativt set, er miljøskadelige, og skaber mere trængsel både på selve transportkorridoren og de nærliggende veje, alt imens den stigende bilisme som følge skaber dårligere vilkår for den offentlige transport, såvel som lokale erhverv såsom landsbykøbmanden fordi de borger der har bil i stedet for udnytter motorvejen til at køre langfart til den nærmeste Bilka.
Når de basale lokale anstalte som købmænd lukker ned betyder det også at borgerne uden bil i de samfund får markant dårligere vilkår, da de ikke så let kan få gennemført basale indkøb, hvilket enten tvinger dem over i bilismen, eller tvinger dem til at flytte for at deres egen praktikalitet og-eller økonomi skal hænge sammen. Og så er den offentlige transport endnu værre passagertal og dårligere vilkår der fører til flere besparelser og færre penge til den offentlige transport og jernbanerne.
Og det er oven i at en motorvej i sig selv enkelt nok kan være med til at skubbe pendlere fra den offentlige transport over i bilismen fordi at motorvejen ville være hurtigere eller nemmere, hvilket også kommer til at påvirke den offentlige transports finanser negativt.
Det er penge der direkte går til at forværre forhold for alle dem der ikke har egen bil, eller ikke ønsker at skulle leve med udgifterne til egen bil, alt imens det er langt mere skadeligt for klimaet og for statskassen, og det lokale erhverv.
Med andre ord så er motorvejen en direkte trussel overfor jernbanernes levebrød som det står pt og bliver ved med at være det med mindre politik der mere eller mindre indfører besværligheder for bilister såsom Roadpricing, eller som i Frankrig, betaling på alle motorveje. Selv mindre ting såsom en betalingsring om storbyerne eller at skrue op for parkering (selv i København er priserne godt og vel det halve af andre europæiske byer, mens den offentlige transport er dobbelt så dyr) kan være med til at påvirke folks vaner så flere tager toget eller bussen, hvilket kan være med til at finansiere forbedret drift, flere afgange, nye ruter, og være med til at vende den spiral som den offentlige transport har været i i mange år nu.