Citat fra: Niels Munch Dato 23/02-23, 15:29Citat fra: anho Dato 23/02-23, 11:55Letbaner der fungerer delvist som regionaltog har haft ganske stor succes i udlandet. Se f.eks. Karlsruhe, som er tilstræbt efterlignet mange steder i verden. Jeg mener netop at det er i sådanne situationer at begrebet "letbane" kommer til sin ret.
Men "ude i verden" kaldes begrebet vist "tram-train", bl.a. fordi "rigtige" jernbanestrækninger også trafikeres.
Citat fra: anho Dato 23/02-23, 11:55Odense Letbane og Ring 3 Letbanen er egentlig bare sporvogne, og ville blive kaldt sporvogne de fleste andre steder i verden (dermed ikke sagt at der er noget galt med sporvogne!)
Kaldes de ikke "light-rail" ude i verden? "Tram" og "Straßenbahn" forbeholdes efterhånden de "gamle", traditionelle bysystemer med overvejende gadeforløb.
M.v.h.
Niels
normalt ikke "pindehugger", snarere "tømmertyv"
Begreberne er meget udflydende.
I Paris kaldes de alle sammen "Tram". Nogle af disse kører næsten udelukkende i egne spor - e.g. 3a og 3b. De kører
langs en ringvej i egne spor, ligesom Ring 3 letbanen herhjemme. Andre linjer benytter gamle nedlagte jernbanestrækninger på dele af strækningen, og nogle af disse har så fået betegnelsen "Express Tram" - under alle omstændigheder deler de ikke plads med rigtige tog. Men ingen af Paris' linjer har betydelige mængder af forløb i blandet trafik, og de hedder alle sammen "tram". Den samme nomenklatur bruges i alle Frankrigs systemer, så vidt jeg ved.
Berlins radiale sporvognslinjer kører i eget trace i midten af gaden, ofte med græsspor - men de fleste må nøjes med at køre i blandet trafik i midtbyen og helt ude i forstæderne. Både linjer der kører primært blandet og primært i eget trace bliver dog kaldt "Tram". Stuttgart Stadtbahn har metro-lignende linjer der næsten ikke interagerer med biler overhovedet (ikke engang i krydsene) mens andre linjer kører i eget tracé i niveau, men næsten ingen blandet trafik. Karlsruhe Stadtbahn derimod har delt spor med regionaltog siden sin begyndelse, men har kørt som almindelig sporvogn i blandet trafik inde i byen, og har først for nyligt fået sig en bytunnel. Og Rhin-Ruhr områdets U-bahn kører både som metro og sporvogn på forskellige strækninger.
I Østeuropa er de fleste af de traditionelle sporvognssystemer blevet opgraderet, så de kører i eget trace det meste af deres forløb, men de hedder altså stadig sporvogne på trods af det. Og så ignorerer vi bare fuldstændigt Londons "Docklands Light Railway", der jo er en "tungere" jernbane end Københavns Metro! Mange "light rail" systemer fra USA minder om DLR i infrastrukturen med mange broer og tunneler, mens andre er sporvogne i blandet trafik, eller mellemting.
Kort sagt: terminologien er ekstremt udflydende og man får forskellige definitioner afhængigt af hvem man spørger og hvor man kigger hen. For mig giver det dog god mening at kalde Ring 3 og Odense Letbane for sporvogne, fordi de minder meget om de klassiske sporveje der er blevet opgraderet rundt omkring i verden. Men reelt set er udtrykket "letbane" blevet så udflydende at det er ret intetsigende. Sporvogne kan være letbaner, regionaltog kan være letbaner, og metroer kan være letbaner - men det betyder ikke at
alle sporvogne, regionaltog og metroer er letbaner.
---
Under alle omstændigheder er min pointe at det at lave blandet regionaltogs- og letbanekørsel ikke er en dårlig ting, og selvom Aarhus Letbane har "letbane" i navnet, så deler den mange karakteristika med andre systemer som har nydt godt af at få længere ruter ud mod fjernere byer, om det så er i egne spor eller blandet med hovedlinjernes tog i en tram-train konfiguration.