Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Beholder DSB de 10 ET togsæt
Gå ned Sider: 1 [2]
Jeg fandt disse to billeder, det ser ikke ud som om den sorte vogn er af WL11-typen:



Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det oprindelige spørgsmål gik vist på "Rødby", dette er "Trelleborg".

M.v.h.
Niels

Citat fra: 1993matias Dato 28/01-23, 11:32Jeg fandt disse to billeder, det ser ikke ud som om den sorte vogn er af WL11-typen:




Det er liggevogne.  ;D

Der var noget med at BC2'erne (og WL5'erne, som SJ viat også brugte til Berlin) kunne køres på en bestemt strækning mellem Sassnitz og Berlin, fordi fritrumsprofilen var tilpasset sovjetiske vogne. Mindes at der var tråde om det på Postvagnen, men kan ikke tjekke.

Det var samme historie med togene til København frem til 2000 - åbenbart kunne de ældre vogne, BC2, WL1 og WL5 køre på Kystbanen, men ikke de nyere BC4, WL4 og WL6. Snälltoget kørte med de gamle DSB-vogne til Berlin og nu gamle DB-vogne på togene sydpå.

Beholder DSB de 10 ET togsæt
Af PF. 28/01-23, 18:18.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 27/01-23, 11:40...

Lasse

Kunne være sjovt at drømme i Photoshop om hvordan sådan en Skåne Traxx / Dosto stamme kunne se ud ;) ;) ;)

Citat fra: PF Dato 28/01-23, 18:18Kunne være sjovt at drømme i Photoshop om hvordan sådan en Skåne Traxx / Dosto stamme kunne se ud ;) ;) ;)

Øh, var det ikke Stadler KISS, Skånetrafiken havde i kikkerten?

Citat fra: Niels Munch Dato 28/01-23, 18:28
Citat fra: PF Dato 28/01-23, 18:18Kunne være sjovt at drømme i Photoshop om hvordan sådan en Skåne Traxx / Dosto stamme kunne se ud ;) ;) ;)

Øh, var det ikke Stadler KISS, Skånetrafiken havde i kikkerten?

Kort: Region Skåne - der skulle betale for togene - stillede krav om lokomotivtrukne dobbeltdækkerstammer med el-lok i hver ende, da dette var den billigste løsning for den ekstra kapacitet man ville have i det nye "System 3". Mange rapporter og analyser gav opbakning hertil.

Skånetrafikken - der skulle stå for indkøbet af de nye tog - ville istedet købe togsæt, der potentielt kunne erstatte Øresundstogene, således at "System 3" ideen bortfaldt ("System 1" er Pågatg, "System 2" er Øresundstog").

Der var en hel del "polemik" omkring Skånetrafikkens valg, der tilsyneladende overraskede beslutningstagerne i Regionen, men udbuddet fik lov at køre igennem, og faldt så sammen ved en klagesag, da udbuddet som mange andre svenske udbud på det tidspunkt ikke var i tråd med reglerne. Primært var "optionerne" i virkeligheden større end originaludbuddet og med helt andre krav, således at optionerne reelt var et helt nyt udbud.

Stadler vandt Skånetrafikkens udbud med et tre-vogns KISS togsæt (med ret lækkert interiør), men udbuddet måtte altså annulleres.

/Lasse

Citat fra: jacobchristensen Dato 28/01-23, 13:30
Citat fra: 1993matias Dato 28/01-23, 11:32Jeg fandt disse to billeder, det ser ikke ud som om den sorte vogn er af WL11-typen:




Det er liggevogne.  ;D

Der var noget med at BC2'erne (og WL5'erne, som SJ viat også brugte til Berlin) kunne køres på en bestemt strækning mellem Sassnitz og Berlin, fordi fritrumsprofilen var tilpasset sovjetiske vogne. Mindes at der var tråde om det på Postvagnen, men kan ikke tjekke.

Det var samme historie med togene til København frem til 2000 - åbenbart kunne de ældre vogne, BC2, WL1 og WL5 køre på Kystbanen, men ikke de nyere BC4, WL4 og WL6. Snälltoget kørte med de gamle DSB-vogne til Berlin og nu gamle DB-vogne på togene sydpå.

Bemærk at mit svar om svensk køretøjsprofil er omkring det nye brede svenske køretøjsprofil, der blev indført med "Regina"-togene. Dette profil er endnu brede end det gamle svenske profil, hvor materiel med underlitra "K" kunne køres til København (og nogle vogne er også set i Rødby).

/Lasse

Beholder DSB de 10 ET togsæt
Af mss. 10/02-23, 15:42.
Citat fra: bennpede Dato 25/01-23, 13:48Beholder DSB de 10 ET togsæt som de ejer ?

Her på jernbanen.dk kan jeg da tælle 34 DSB ET?

https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=7

Om DSB vil sælge deres tog afhænger vel af prisen, og hvor meget de selv har brug for dem. Men hvis de alligevel kører for SJ (og deres lokale pendanter) kan man vel ligeså godt skille sig af med dem.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Beholder DSB de 10 ET togsæt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/02-23, 15:52.
Seneste redigering: 10/02-23, 16:02 af Per Holm
Svaret finder du i DSBs g.d. udkomne årsrapport:

DSB ejer pt. 34 Øresunds-eltogsæt DK hvoraf de 24 eltogsæt DK er lejet ud til Skånetrafiken som stiller dem til rådighed for Transdev.

Om der sælges nogen af dem afhænger vel af om de er til salg, om nogen vil købe og om man enes om pris og øvrige vilkår.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Jeg erindrer at Nordvest ekspress havde svenske personvogne med i løb Stockholm Rødby Færge mener at det var i 1970erne kan ikke huske om det var mere end en køreplansperiode,  med venlig hilsen
Bent

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak