Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Nu var jeg egentlig interesseret i at høre andre folks holdninger til og erfaringer med de relevante togsæt, ikke intetsigende smarte bemærkninger.

Desuden har man jo tidligere set udbud hvor evalueringskravene ikke har været optimalt skruet sammen, så det er jo ikke engang en selvfølge at der er sammenfald mellem det bedste valg, og det tog der bedst opfylder kravene.

Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Af andersj, Aalborg. 18/12-23, 16:44.
Det er kun Flirt'en der er sat i drift i batteriversionen. Men passagerkomforten er nok nogenlunde ens. CAF vandt jo det første udbud med deres "tyske" Civity og der lagde jeg mærke til at pladsudnyttelsen var ret dårlig i toget og de havde valgt at placere et ETCS teknikskab midt i en firegruppe af siddepladser. Der var også kun 110 siddepladser inklusiv klapsæder.

Mireo'erne til Midtjyske Jernbaner får 127 siddepladser inkl. klapsæder og et ekstra dørpar. Stadler Flirt har også et teknikrum, men i versionen til Schleswig Holstein er man alligevel nået op på 123 siddepladser, hvoraf 18 er klapsæder.

Længde/bredde:
Civity (Lokaltog, udbud 2022) 44,90 meter / 2,79 meter
Mireo (Midtjyske Jernbaner) 46,56 meter / 2,81 meter
Flirt (NAH.SH) 45,7 meter / 2,82 meter

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: anho Dato 18/12-23, 15:31Nu var jeg egentlig interesseret i at høre andre folks holdninger til og erfaringer med de relevante togsæt, ikke intetsigende smarte bemærkninger.

Desuden har man jo tidligere set udbud hvor evalueringskravene ikke har været optimalt skruet sammen, så det er jo ikke engang en selvfølge at der er sammenfald mellem det bedste valg, og det tog der bedst opfylder kravene.

Min bemærkning var hverken "intetsigende eller smart", men relevant i f.t. dit udsagn.

Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Af anho. 19/12-23, 00:47.
Seneste redigering: 19/12-23, 00:53 af anho
Citat fra: Niels Munch Dato 18/12-23, 18:17
Citat fra: anho Dato 18/12-23, 15:31Nu var jeg egentlig interesseret i at høre andre folks holdninger til og erfaringer med de relevante togsæt, ikke intetsigende smarte bemærkninger.

Desuden har man jo tidligere set udbud hvor evalueringskravene ikke har været optimalt skruet sammen, så det er jo ikke engang en selvfølge at der er sammenfald mellem det bedste valg, og det tog der bedst opfylder kravene.

Min bemærkning var hverken "intetsigende eller smart", men relevant i f.t. dit udsagn.

"Det der opfylder kravene bedst" er intetsigende fordi det ikke giver noget som helst indblik i togenes fordele eller ulemper holdt op mod hinanden. Det er så åbenlyst at det ikke tilføjer noget, men bare virker som en flabet bemærkning. Du må undskylde hvis det ikke var din hensigt - men for mig virker det virkelig som et forsøg på at være dumsmart.
Det optimale tog er heller ikke nødvendigvis det der opfylder kravene bedst, for kravene i udbuddet kan være dårligt skrevet, så det er heller ikke nødvendigvis rigtigt.

Citat fra: anho Dato 19/12-23, 00:47"Det der opfylder kravene bedst" er intetsigende fordi det ikke giver noget som helst indblik i togenes fordele eller ulemper holdt op mod hinanden. Det er så åbenlyst at det ikke tilføjer noget, men bare virker som en flabet bemærkning. Du må undskylde hvis det ikke var din hensigt - men for mig virker det virkelig som et forsøg på at være dumsmart.
Det optimale tog er heller ikke nødvendigvis det der opfylder kravene bedst, for kravene i udbuddet kan være dårligt skrevet, så det er heller ikke nødvendigvis rigtigt.

Og lige dér, har jeg nok en temmelig subjektiv mening :-) Lokaltogs krav er ganske veldefinerede, og udbuddet er lavet, så alle deltagere kan vinde - men ingen kan komme med en direkte kopi fra et af de tyske tog. Dertil kræves der lidt mere for at Lokaltog kan anvende togene. Deruder er evalueringsmodellen simuleret temmelig kraftigt - netop for at imødekomme, hvilke (bløde) krav, kan man komme til at give afkald på, hvis prisen er lav - og "hvor meget vil man betale" for det "bedste" tog.

Når alt dette er sagt, så er det tre gode kandidater, og alle har tog, der kan løse opgaven, og konkurrencen er efter min absolut bedste overbevisning meget åben, fair og transparent. Hvilket igen understreges af, at der sidste gang var tre bydere hele vejen igennem.

Lasse

Citat fra: anho Dato 19/12-23, 00:47"Det der opfylder kravene bedst" er intetsigende fordi det ikke giver noget som helst indblik i togenes fordele eller ulemper holdt op mod hinanden. Det er så åbenlyst at det ikke tilføjer noget, men bare virker som en flabet bemærkning. Du må undskylde hvis det ikke var din hensigt - men for mig virker det virkelig som et forsøg på at være dumsmart.
Det optimale tog er heller ikke nødvendigvis det der opfylder kravene bedst, for kravene i udbuddet kan være dårligt skrevet, så det er heller ikke nødvendigvis rigtigt.

Apolygy accepted. Du har formentlig bemærket, at jeg venligst undlod at bringe titlen "mandagstræner" på bane.

M.v.h.
Niels

Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Af andersj, Aalborg. 13/06-24, 20:41.
De endelige tilbud er afleveret 4. juni.
6. august udpeger Lokaltogs bestyrelse det vindene tilbud.
20. august udløber stand-still perioden, såfremt der ikke er modtaget klager.
6. september skal Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland godkende købsbeslutningen.
17. september skal Forretningsudvalget i Region Sjælland godkende købsbeslutningen.
24. september skal Regionsrådet i Region Sjælland godkende købsbeslutningen, hvorefter kontrakten kan underskrives.

Anders

Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 13/06-24, 23:22.
Citat fra: andersj Dato 13/06-24, 20:416. september skal Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland godkende købsbeslutningen.
17. september skal Forretningsudvalget i Region Sjælland godkende købsbeslutningen.
24. september skal Regionsrådet i Region Sjælland godkende købsbeslutningen, hvorefter kontrakten kan underskrives.
Er Region Hovedstaden ikke også inde over? Eller drejer det her udbud sig kun om de Midt- og Sydsjællandske linier?

Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Af andersj, Aalborg. 14/06-24, 00:04.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/06-24, 23:22
Citat fra: andersj Dato 13/06-24, 20:416. september skal Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland godkende købsbeslutningen.
17. september skal Forretningsudvalget i Region Sjælland godkende købsbeslutningen.
24. september skal Regionsrådet i Region Sjælland godkende købsbeslutningen, hvorefter kontrakten kan underskrives.
Er Region Hovedstaden ikke også inde over? Eller drejer det her udbud sig kun om de Midt- og Sydsjællandske linier?

Det er kun Region Sjælland, da de nye tog skal erstatte IC2'erne. Lint togene skulle gerne holde indtil engang i 2030'erne.

Anders

Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/06-24, 08:43.
Citat fra: andersj Dato 14/06-24, 00:04
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/06-24, 23:22Er Region Hovedstaden ikke også inde over? Eller drejer det her udbud sig kun om de Midt- og Sydsjællandske linier?
Det er kun Region Sjælland, da de nye tog skal erstatte IC2'erne. Lint togene skulle gerne holde indtil engang i 2030'erne.
Ahh, ja, dem snuppede de jo fra os heroppe :-) - altså IC2'erne.
Men der tales dog heroppe også om batteritog, men det er nok udtryk for rettidig omhu.

Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Af andersj, Aalborg. 14/06-24, 09:52.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/06-24, 08:43
Citat fra: andersj Dato 14/06-24, 00:04
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/06-24, 23:22Er Region Hovedstaden ikke også inde over? Eller drejer det her udbud sig kun om de Midt- og Sydsjællandske linier?
Det er kun Region Sjælland, da de nye tog skal erstatte IC2'erne. Lint togene skulle gerne holde indtil engang i 2030'erne.
Ahh, ja, dem snuppede de jo fra os heroppe :-) - altså IC2'erne.
Men der tales dog heroppe også om batteritog, men det er nok udtryk for rettidig omhu.

Ja, Region Hovedstaden er på udkig efter batteritog til Nærumbanen, hvor RegiosSpinterne står til udskiftning.

Anders

Citat fra: andersj Dato 14/06-24, 09:52Ja, Region Hovedstaden er på udkig efter batteritog til Nærumbanen, hvor RegiosSpinterne står til udskiftning.

Nemli', det var vi inde på *her*, hvor det bl.a. fremgik, at "Lokaltog A/S skal aflevere en samlet business case inklusive risikoanalyse til juni, med en forventet politisk behandling i august 2024." Så det må være lige op over.

Se i øvrigt orienteringssagen om status på Lokaltogs markedsdialog angående nye tog til Nærumbanen på mødet i Region Hovedstadens udvalg for trafik og regional udvikling 20. marts 2024 *her*.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 14/06-24, 10:12
Citat fra: andersj Dato 14/06-24, 09:52Ja, Region Hovedstaden er på udkig efter batteritog til Nærumbanen, hvor RegiosSpinterne står til udskiftning.

Nemli', det var vi inde på *her*, hvor det bl.a. fremgik, at "Lokaltog A/S skal aflevere en samlet business case inklusive risikoanalyse til juni, med en forventet politisk behandling i august 2024." Så det må være lige op over.

Se i øvrigt orienteringssagen om status på Lokaltogs markedsdialog angående nye tog til Nærumbanen på mødet i Region Hovedstadens udvalg for trafik og regional udvikling 20. marts 2024 *her*.

M.v.h.
Niels
Dernæst er der i MOVIAs strategiplan for Lokaltog i Hovedstadsområdet (jeps, det er stadig opdelt) en klar forventning om øget trafik og omstilling til batteritog på banerne omkring Hillerød.

Endelig er der i udbuddet for batteritog til Region Sjælland optioner på 10 tog mere, end de 14, der skal erstatte IC2 og de indlejede Desiro.

/Lasse

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak