Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Som pendler vil man altid foretrække den daglige tidsbesparelse ved højere frekvens fremfor risikoen for et aflyst tog, som bør være en undtagelse (muligvis har Arrriva en lidt dårlig historik her). Med højere frekvens bliver ventetiden ved et aflyst tog i øvrigt også mere spiselig. Ved halvtimesdrift jo altså 30 min., og det kan man måske leve med en sjælden gang i mellem. En hel time er meget værre.

Udfordringen med "Esbjerg Nærbane" med den aktuelle status er: 1) at der IKKE er halvtimesdrift, som der ellers står flere gange i denne tråd. Der er to tog i timen med 20/40 min. interval, og det giver længere ventetid. 2) Togene Ribe-Esbjerg og Esbjerg-Herning har 15-18 min. ophold på Esbjerg St., så det ikke fungerer som nærbane, der binder syd og nord sammen. Kunne man forestille sig, at Odense Letbane holder 15 min. ved Banegårdscentret, eller at københavnske S-tog holder et kvarter på Kbh. H? Jeg ved godt, der skal vendes køreretning på Esbjerg St., men det tager ikke 15 min.

Det kunne være rigtigt interessant, hvis nogen her kunne skitsere/beregne, hvad der skal til af f.eks. flere krydsningsspor, dobbeltspor-sektioner, højere hastighed for at kunne lave en reel nærbane mellem Ribe og Varde med halvtime/20 min.-drift uden ekstra ophold på Esbjerg St., når det også skal bindes sammen med andre forbindelser i Tønder og Skjern.

MVH; Lars

Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 19/07-23, 14:03.
Citat fra: LarsJels Dato 19/07-23, 12:08Det kunne være rigtigt interessant, hvis nogen her kunne skitsere/beregne, hvad der skal til af f.eks. flere krydsningsspor, dobbeltspor-sektioner, højere hastighed for at kunne lave en reel nærbane mellem Ribe og Varde med halvtime/20 min.-drift uden ekstra ophold på Esbjerg St., når det også skal bindes sammen med andre forbindelser i Tønder og Skjern.

Slige øvelser er altid interessante for en gammel "køreplansmand". Til at starte med, skal man jo nok gøre op med sig selv, hvor Esbjerg Nærbane skal have de bedste skifteforbindelser? Skal de ligge i f.eks. Esbjerg og/eller i Bramming - eller et helt tredje sted. Og hvad med - som nævnt - Tønder og Skjern (og andre steder). Det er altid en umulig opgave. Med mindre man lader Esbjerg Nærbane få sin helt egen - og optimale - køreplan.

Men man kunne jo f.eks. tage udgangspunkt i Superlyntogene til/fra Esbjerg: De er sat til at ankomme og afgå i minuttal 30. Det vil sige, at ankommende nærbanetog fra Nørre Nebel og Ribe skal ankomme til Esbjerg i minuttal ca. 25 og afgå videre i minuttal 35. Allerede der hopper kæden af, for hvem gider at sidde og glo i et nærbanetog i 10 minutter i Esbjerg, hvis man skal fra f.eks. Bramming til Varde?

Med venlige køreplanshilsner

Thomas Boberg Nielsen

Det kunne være rigtigt interessant, hvis nogen her kunne skitsere/beregne, hvad der skal til af f.eks. flere krydsningsspor, dobbeltspor-sektioner, højere hastighed for at kunne lave en reel nærbane mellem Ribe og Varde med halvtime/20 min.-drift uden ekstra ophold på Esbjerg St., når det også skal bindes sammen med andre forbindelser i Tønder og Skjern.

MVH; Lars
[/quote]

Det er beskrevet i etape 3. Krydsningsspor ved Spangsbjerg og Sig. Og evt. forlænget dobbeltspor i Bramming og Varde:

https://www.trafikstyrelsen.dk/publikationsliste/kollektiv-trafik-publikationer/2017/nov/esbjerg-naerbane-beslutningsgrundlag

Mvh Vestjyden

Gå op Sider: 1 2 [3]
DSB MY 1125

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak