Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Når tognerder drar til London ... (del 4)
Når tognerder drar til London ... (del 4)
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 11/02-23, 16:52.
Som nevnt i del 1 hadde min 14-åringe sønnesønn lagt opp et reiseprogram der vi fikk prøvd alt som fantes av skinnegående transport i London, unntatt sporveien i Croydon. Spesielt ble London Overground flittig frekventert, siden vi kunne bruke TfL-dagsbillettene der:




Det samme gjaldt den nyåpnede Elizabeth Line, en svært behagelig reiseopplevelse:


I tillegg "raidet" vi diverse av Londons jernbanestasjoner, og det slår meg stadig hvor positive og imøtekommende britiske jernbaneansatte er overfor fotografrende tognerder: "You'll get much better pictures on the inside, Sir. Please come through here!":



Dagsturen til jernbanemuséet i York ga også en ekstrabonus i form av en rekke materielltyper som ikke var å se i London:




MEn alt dette var motorvogntog, og for en ekte tognerd er ikke motorvogner annet enn forvokste sporvogner. Fant vi ikke noen ordentlige tog (lok og vogner), da? Joda, etter litt leting fant vi dett også, men det kommer i 5. og siste del av denne følgjetongen.

I mellomtiden kan dere nyte resten av Vegards og mine over 100 motorvognbilder fra London og York i juli 2022. Dere finner dem her.

Når tognerder drar til London ... (del 4)
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 11/02-23, 23:34.
Man må sige at de englændere går meget op i opsigtsvækkende designs og ikke mindst trafiksikre farver! 8)
Nold

Citat fra: re20000 Dato 11/02-23, 23:34Man må sige at de englændere går meget op i opsigtsvækkende designs og ikke mindst trafiksikre farver! 8)
Nold

En nødvendighed, de kører i den forkerte side.


Når tognerder drar til London ... (del 4)
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 12/02-23, 08:26.
I likhet med svensker, franskmenn, sveitsere, italienere etc. Det er faktisk ganske så mange land som praktiserer venstrekjøring på jernbanen, også av land som praktiserer høyrekjøring på veiene.

Citat fra: re20000 Dato 11/02-23, 23:34Man må sige at de englændere går meget op i opsigtsvækkende designs og ikke mindst trafiksikre farver! 8)
Nold

Der har indtil for få år siden været krav om gul/orange på fronten af tog i Storbritannien

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak