Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- En kvart milliard i tabte billetindtægter: Metro mangler 30 millioner passagerer
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Trist at ingeniøren altid skal have skandalebrillerne på.
Vi har været igennem Coronanedlukninger og man konkluderer alligevel på det grundlag? Tsk tsk...

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: Niels Bak Dato 12/02-23, 23:41
Citat fra: steenth Dato  9/02-23, 13:00
Citat fra: Niels Bak Dato  9/02-23, 10:51Der er for mig ikke nogen tvivl om at cityringen er fejlanlagt på et grundlag af snævre kommunegrænser og et københavnsk sogneråd der pinedød vil have deres egen undergrundsbane, så de kan ligne en rigtig storby.

Hvis metroen skal til nabokommunerne, så skal de finde nogle penge til det. Da Hvidovre så prisen på en forlængelse af M4 til Hvidovre, så er var en voldsom beløb i forhold til kommunens størrelse. Så vil gerne have staten til at betale. Og Københavns Kommune vil forståeligt nok ikke betale for noget uden for kommunen.

Nej men til gengæld synes jeg godt man kunne have haft en forventning om at de københavnske politikere ikke ville sælge arvesølvet for en suboptimal løsning.

Men måske er det her problemet ligger - at man ikke skulle sende regningen til borgerne, men i stedet kunne få den "gratis" med den lille merpris at alt byplanlægning i omdannelsen er låst fuldstændig fast til, at alle grunde skal sælges til højestbydende.

Min pointe er at det er ret rystende at lave et projekt i cityringens størrelse uden der er en grundig regional trafikanalyse bag. Og resultatet er derefter. Mig bekendt var der heller ikke andre projekter på bordet, så hvad den ene eller anden kommune kunne eller ville betale er for cityringen ikke relevant.
Jeg har kigget på, hvad der ligger som grundlag for Cityringen og det er Projekt Basisnet, som blevet rapporteret i 1999, som har analyseret, hvor blev analyseret alternativer. Så det holder ikke, at det ikke er sket med en baggrund i en regional trafikanalyse - den er der. De har kigget på alle områder ud til Høje Taastrup, hvor der er behov for at styrke betjening af den kollektive trafik, samt de strækninger, hvor der var stor mængder af passager de busruter, som var på det tidspunkt. Og det var grundlaget for beslutning, som banede vejen for man igangsætte projektet.

I Udredning om Cityringen fra 2005, er der nogle rapporter, som analysere hvordan trafikken vil blive med forskellige linjefølgeringer, hvor det blev besluttet at Cityringen skulle gå via Frederiksberg istedet for Forum. Efter der kom aftale med kommunerne, kom selve anlægsloven.

Efter projektet af Cityringen var kommet på plads, kom projektet "Øget banebetjening i hovedstadsområdet inden for Ring 3 - screening af nye potentielle letbane- og metrolinjer." fra 2012, hvor der blev undersøgt forskellige forslag til udbygning. Der blev undersøgt en række forslag til udbygning af Letbaner og Metro. De kiggende igen på områder, som var udækket indtil ring 3. Lidt mindre område end Projekt Basisnet.

Og de kom frem til at i forhold til investering, så gav metro til Nordhavn og Ny Ellebjerg fleste passager i forhold til investeret beløb. Så det er ikke grundsalg, som afgjorde, at man besluttede hvor linje M4 skulle være.

Men det var ikke indtægter fra byudvikling, som  har spillet en rolle for valg af de nye metrolinjer til Nordhavn og Ny Ellebjerg. Det var de bedste projekter, som lå på bordet på det tidspunkt, som blev valgt at sætte igang.

Lidt efter kom også "Trængselskommissionens betænkning om mobilitet og fremkommelighed i hovedstaden", som ikke flyttede på de tidligere beslutninger....

Gå op Sider: 1 2 [3]

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak