Der er helt klart noget galt i hvordan man beregner den samfundsøkonomiske gevinst ved disse projekter, som i lige så høj grad er byudviklingsprojekter som det er infrastrukturprojekter. Dog måske M3 undtaget, da det er yderst begrænset hvad der kan byudvikles langs den rute.
Men det virker også til at man overvurdere kapaciteten i de enkelte køretøjer, da man ligestiller den teoretiske kapacitet med den praktiske kapacitet. Tager vi Siemens Avenio til Hovedstadens Letbane så får de plads til 260 passagerer fordelt på 64 siddepladser og 198 ståpladser.
DR havde så en artikel tilbage i 2018 om at letbanen efter prognoserne ville køre "halvtom" fordi man i myldretiden forventer 170 passagere på hver afgang og som de skrev "i værste fald" kun 100 passagerer.
Så kan man selvfølgelig godt forvente at passagerprognosen for Ring 3 letbanen også er for højt stillet, men 170 passagerer i en 37 meter lang Siemens Avenio er ikke "halvtom" det er "stuvende fuld" grænsende til at folk må efterlades og vente til næste afgang. Jeg vil mene at et køretøj allerede begynder at være fyldt når alle siddepladserne er optaget og hvis der så også er et par barnevogne/cykler/kørestole i flexarealerne så indskrænker det også ståpladskapaciteten voldsomt.
Man skal huske at den teoretiske kapacitet mest har at gøre med hvad toget er godkendt til både i vægt og i sikkerhedsfunktioner. Det er typisk 4 personer pr m2 gulvplads, hvilket i praksis kun kan lade sig gøre med børnehavebørn uden overtøj og uden nogen former for tasker.
Link til DR artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/prognose-hovedstadens-letbane-bliver-halvtom