Citat fra: mss Dato 18/02-23, 14:32Mht. M5 Metroplanerne:
Komme hvad der komme vil. Personligt finder jeg det for dyrt, og Københavnerne skal igennem endnu en pinefuld byggefase.
Men så længe man ikke vil opgive veje og tildele dem til letbaner er det vel den eneste mulighed. Den kollektive transport skal styrkes i hovedstaden.
Københavns Kommune mener ikke at en letbanen kan aflaste M1/M2 på anden måde end en metro, da passagerne vil rejse den med det hurtigste transportmiddel.
Nu var Cityringen specielt slemt med anlægsarbejde i de fleste indre bydele med mange arbejdspladser og det i tætbefolkede områder. Der belaster M5 i mindre grad. Der er god plads ved de steder, som har udset steder til stationer ved fx Forum, i Stengade og ved Rigshospitalet. Og ligner også at stationerne på Amager kan anlægges på steder med god plads. Hovedbanegården og Østerport får en omgang byggearbejde mere... Men metrostationen på hovedbanegården er forberedt på det, hvor stationen er tænkt at blive lagt i Reventlowsgade. Dog er tanker om at bygge endnu en perrontunnel... det kan godt give nogle udfordringer.
Min påstand, når jeg også følger letbaneprojektet på Ring 3, så synes jeg ikke der er den store forskel i påvirkning. Metro er det nogle få store byggepladser ved stationerne plus evt en eller flere steder til base for borearbejdet, mens Letbanen er en stor lang byggeplads.
Og min konklusion - en M5 metro er bedre løsning i det område. Der er er andre områder, hvor en letbane er en bedre løsning..