Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Små skærver? Hvor bruger bane danmark disse?
Har samlet lidt materiale om ballastering "i gamle dage" og blev nysgerrig på de moderne normer udgivet hos bane danmark...

Her kan jeg i BN2-19-4 Ballast læse, at der nu opereres med begrebet "små skærver". Defineret som 11,2 - 31,5 mm...

De sidste par år har jeg noteret, at jeg tilsyneladende er den eneste rejsende på Esbjerg-Tjæreborg-Bramming-Ribe, der nøje står og gransker ballasteringen  ::) men jeg kan ikke se små skærver nogetsteds?

Små skærver kan heller ikke være brugt som underballast (stabilgrus eller grus) eller bundsikring (sand), så hvor?

På forhånd tak,
Jan

"en skærv er sten med alle sider knuste"

32-50 mm skærver er ikke nemme at færdes i.
Derfor udlægges de små skærver i f.eks. depotområder, hvor personale ofte færdes i sporet.

Men til underballast og bundsikring anvendes de ikke, da der her kræves mere jævn fordeling af alle kornstørrelser.

Du mener bogstaveligt talt "i sporet", altså mellem sporets to skinnestrenge?

Imellem to spor erindrer jeg at have set, at der skal benyttes "fint grus" af hensyn til sikker færdsel, men jeg kan godt se at grus på skærverne i sporet formodentlig vil forringe vandnedtrængningen... er dette en korrekt antagelse?

Tak for tilbagemeldingen!

Ps. skal jeg være ligeså perniffen som normen, så hedder det altså 31,5 - 50mm...  >:(  ;D

CitatDu mener bogstaveligt talt "i sporet", altså mellem sporets to skinnestrenge?

Imellem to spor erindrer jeg at have set, at der skal benyttes "fint grus" af hensyn til sikker færdsel, men jeg kan godt se at grus på skærverne i sporet formodentlig vil forringe vandnedtrængningen... er dette en korrekt antagelse?


Primært mellem 2 spor.
Ja, der foretrækkes skærver, da der er bedre vandafledning end for f.eks. stabilgrus.

Ellers kan der anvendes ballastgrus i sidespor, men det er BDK vist ikke glad for ved nyanlæg. Dette har en meget mindre andel finstof end f.eks. stabilgrus og er heraf drænende.

CitatPs. skal jeg være ligeså perniffen som normen, så hedder det altså 31,5 - 50mm...  >:(  ;D
Men omtales ofte som 32 mm ;-)

Gå op Sider:[1]
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak