Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Storm og togaflysninger
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Storm og togaflysninger
Af Svend. 19/02-23, 22:36.
Citat fra: Jensen123 Dato 19/02-23, 21:07
Citat fra: Svend Dato 19/02-23, 19:56
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 17:40
Citat fra: RasmusD Dato 19/02-23, 17:21
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 16:51Hvis hensynet til at få passagerer ud af et strandet / forulykket tog skulle være årsagen - hvorfor kørte der så tog over Vestbroen på Storebælt?
Her må det vel siges at være endnu vanskeligere at evakuere passagerer i en storm med vindstød af orkanstyrke?

Var der varslet storm med vindstød af orkanstyrke ved Storebælt? Nej, det var der ikke.

Til gengæld blev togtrafikken over Storebælt indstillet under stormene Nora og Malik.

Det afhænger helt og aldeles af hvor stormvarslet rammer.
Der var ikke varsel for storm med vindstød af orkanstyrke i Hovedstadsområdet hvor S-togslinier er placeret.

Så der måvære en anden årsag?

Vindstød på over 30 meter/sek. Det kan godt medføre væltede træer (og der er væltet træer).


Ja, men hvilke træer er der på Hjørring og Frederikshavn Station, som kan vælte ind over banelegemet. Med mit lokalkendskab ville det kræve en tornado. Har du et bud på hvilke træer, der er tale om??

Hvis det er mig du henviser til, kan jeg fortælle, at jeg henviste til den københavnske S-bane.... og det gik også heftigt til i Københavns-området.
Hvor mange eller hvor få træer der er nord for Limfjorden, må andre forklare.

Storm og togaflysninger
Af ivar. 19/02-23, 23:19.
Citat fra: krabsen Dato 19/02-23, 22:00
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 20:14Vi må nøjes med at konstatere at tog ikke kører når det blæser for meget og har problemer når der er for meget løv på skinnerne.
Så er det jo heldigt at Nordjyske jernbaner kunne indsætte busser.

Vi må konstatere, at nogle gør sig store anstrengelser for ikke at bruge den indvendige side af hovedet.

Det er helt uinteressant, hvor meget det rent faktisk blæste. Essensen er:

DMI varsler storm med vindstød af orkanstyrke, og på den baggrund vælger BaneDanmark at indstille togdriften på deres strækninger nordenfjords.
At det viste sig, ikke at blive så slemt som ventet er så blot heldigt (for hele landsdelen).

Hvis det modsatte var sket: Togdriften fortsatte, og stormen faktisk afstedkom en større ulykke/forstyrrelse af driften havde det formentlig givet voldsom kritik a'la' "Inkompetente DSB og BaneDanmark ignorerer stormvarsel og bringer passagerer i fare" (og sikkert fra samme kritikerkreds..)

Pludselig at inddrage helt irrelevante aspekter i debatten - i dette tilfælde løv på skinnerne' - giver en forstærket mistanke om, hvad T'et i brugernavnet står for.. 




Nice try Krabsen, men desværre nok forgæves.

Måske skulle dem, der bliver ved ikke at forholde sig til fakta søge aktindsigt - vi har en bruger her, der er bekendt med systemet, som måske kunne yde lidt bistand - og så vende tilbage, når de kan videregive relevant information.

Storm og togaflysninger
Af RasmusD. 20/02-23, 05:28.
Citat fra: Jensen123 Dato 19/02-23, 19:54Er du klar over at Nordjyske Jernbaner gerne ville have fortsat driften, men udelukkende blev stoppet fordi Banedanmark ikke ville give Nordjyske Jernbaner lov til at benytte de to stationer??

Jeg undres over dine formuleringer her. Du bliver ved med at fremstille det som om NJ ville kunne køre ind til Frederikshavn og Hjørring uden Banedanmarks medvirken; at det bare er et spørgsmål om at "få lov".

Men det er jo Banedanmark, der styrer og dirigerer al trafik på deres infrastruktur. Altså dem der sætter signal/køretilladelse og drejer sporskifterne.

Banedanmark skal aktivt medvirke til at NJ kører på BDK's skinner. Så skulle udmeldingen pludselig hedde "Banedanmark indstiller al trafik grundet stormen - undtagen for de operatører, der altså virkelig gerne vil køre alligevel".

Man kan med rette spørge om Banedanmark er overforsigtige i forbindelse med stormvarsler, men det giver ingen mening at kritisere dem for at være konsekvente i forhold til deres egne regler.

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 20/02-23, 07:15.
Citat fra: krabsen Dato 19/02-23, 22:00
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 20:14Vi må nøjes med at konstatere at tog ikke kører når det blæser for meget og har problemer når der er for meget løv på skinnerne.
Så er det jo heldigt at Nordjyske jernbaner kunne indsætte busser.

Vi må konstatere, at nogle gør sig store anstrengelser for ikke at bruge den indvendige side af hovedet.

Det er helt uinteressant, hvor meget det rent faktisk blæste. Essensen er:

DMI varsler storm med vindstød af orkanstyrke, og på den baggrund vælger BaneDanmark at indstille togdriften på deres strækninger nordenfjords.
At det viste sig, ikke at blive så slemt som ventet er så blot heldigt (for hele landsdelen).

Hvis det modsatte var sket: Togdriften fortsatte, og stormen faktisk afstedkom en større ulykke/forstyrrelse af driften havde det formentlig givet voldsom kritik a'la' "Inkompetente DSB og BaneDanmark ignorerer stormvarsel og bringer passagerer i fare" (og sikkert fra samme kritikerkreds..)

Pludselig at inddrage helt irrelevante aspekter i debatten - i dette tilfælde løv på skinnerne' - giver en forstærket mistanke om, hvad T'et i brugernavnet står for.. 




Hvis Storebæltsforbindelsen varslede risiko for lukning af forbindelsen, men på dagen opdagede at udviklingen i vinden gjorde, at det ikke var nødvendigt, tror du så, at de ville fastholde lukningen fordi det blæste kraftigt i Aarhus??

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 20/02-23, 07:23.
Citat fra: RasmusD Dato 20/02-23, 05:28
Citat fra: Jensen123 Dato 19/02-23, 19:54Er du klar over at Nordjyske Jernbaner gerne ville have fortsat driften, men udelukkende blev stoppet fordi Banedanmark ikke ville give Nordjyske Jernbaner lov til at benytte de to stationer??

Jeg undres over dine formuleringer her. Du bliver ved med at fremstille det som om NJ ville kunne køre ind til Frederikshavn og Hjørring uden Banedanmarks medvirken; at det bare er et spørgsmål om at "få lov".

Men det er jo Banedanmark, der styrer og dirigerer al trafik på deres infrastruktur. Altså dem der sætter signal/køretilladelse og drejer sporskifterne.

Banedanmark skal aktivt medvirke til at NJ kører på BDK's skinner. Så skulle udmeldingen pludselig hedde "Banedanmark indstiller al trafik grundet stormen - undtagen for de operatører, der altså virkelig gerne vil køre alligevel".

Man kan med rette spørge om Banedanmark er overforsigtige i forbindelse med stormvarsler, men det giver ingen mening at kritisere dem for at være konsekvente i forhold til deres egne regler.

Nej, det er jo netop pointen, at de ikke kan køre uden Banedanmarks medvirken. Dette er jo også klart understreget i det link og det citat, hvor Nordjyske Jernbaners talsmand udtaler sig, som jeg har bragt flere gange.

Derudover har jeg jo netop flere gange efterspurgt hvilke kriterier Banedanmark på det område agerer ud fra. Storebæltsforbindelsens kriterier ligger frit tilgængeligt på deres hjemmeside, så de er supersimple at agere ud fra.


Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 20/02-23, 07:43.
Citat fra: ivar Dato 19/02-23, 23:19
Citat fra: krabsen Dato 19/02-23, 22:00
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 20:14Vi må nøjes med at konstatere at tog ikke kører når det blæser for meget og har problemer når der er for meget løv på skinnerne.
Så er det jo heldigt at Nordjyske jernbaner kunne indsætte busser.

Vi må konstatere, at nogle gør sig store anstrengelser for ikke at bruge den indvendige side af hovedet.

Det er helt uinteressant, hvor meget det rent faktisk blæste. Essensen er:

DMI varsler storm med vindstød af orkanstyrke, og på den baggrund vælger BaneDanmark at indstille togdriften på deres strækninger nordenfjords.
At det viste sig, ikke at blive så slemt som ventet er så blot heldigt (for hele landsdelen).

Hvis det modsatte var sket: Togdriften fortsatte, og stormen faktisk afstedkom en større ulykke/forstyrrelse af driften havde det formentlig givet voldsom kritik a'la' "Inkompetente DSB og BaneDanmark ignorerer stormvarsel og bringer passagerer i fare" (og sikkert fra samme kritikerkreds..)

Pludselig at inddrage helt irrelevante aspekter i debatten - i dette tilfælde løv på skinnerne' - giver en forstærket mistanke om, hvad T'et i brugernavnet står for.. 




Nice try Krabsen, men desværre nok forgæves.

Måske skulle dem, der bliver ved ikke at forholde sig til fakta søge aktindsigt - vi har en bruger her, der er bekendt med systemet, som måske kunne yde lidt bistand - og så vende tilbage, når de kan videregive relevant information.

Citat fra: ivar Dato 19/02-23, 23:19
Citat fra: krabsen Dato 19/02-23, 22:00
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 20:14Vi må nøjes med at konstatere at tog ikke kører når det blæser for meget og har problemer når der er for meget løv på skinnerne.
Så er det jo heldigt at Nordjyske jernbaner kunne indsætte busser.

Vi må konstatere, at nogle gør sig store anstrengelser for ikke at bruge den indvendige side af hovedet.

Det er helt uinteressant, hvor meget det rent faktisk blæste. Essensen er:

DMI varsler storm med vindstød af orkanstyrke, og på den baggrund vælger BaneDanmark at indstille togdriften på deres strækninger nordenfjords.
At det viste sig, ikke at blive så slemt som ventet er så blot heldigt (for hele landsdelen).

Hvis det modsatte var sket: Togdriften fortsatte, og stormen faktisk afstedkom en større ulykke/forstyrrelse af driften havde det formentlig givet voldsom kritik a'la' "Inkompetente DSB og BaneDanmark ignorerer stormvarsel og bringer passagerer i fare" (og sikkert fra samme kritikerkreds..)

Pludselig at inddrage helt irrelevante aspekter i debatten - i dette tilfælde løv på skinnerne' - giver en forstærket mistanke om, hvad T'et i brugernavnet står for.. 




Nice try Krabsen, men desværre nok forgæves.

Måske skulle dem, der bliver ved ikke at forholde sig til fakta søge aktindsigt - vi har en bruger her, der er bekendt med systemet, som måske kunne yde lidt bistand - og så vende tilbage, når de kan videregive relevant information.


Jeg har flere gange efterspurgt hvilke kriterier Banedanmark arbejder udefra i en sådan situation. Storebæltsforbindelsens kriterier  mht nedlukning ligger klart og simpelt beskrevet på deres hjemmeside.

Forestiller du dig, at Storebæltsforbindelsen ville have lukket for togtrafikken i 7-8 timer selvom deres kriterier ikke var overskredet, fordi det dagen i forvejen, så ud til at kriterierne ville blive overskredet?? Når jeg skriver det på den måde er det jo fordi der igen i dag blæser en stiv kuling i Nordjylland, som der gjorde i fredags, da trafikken blev standset.Tror du trafikken bliver standset igen idag??

Agtindsigt, tja, det er selvfølgelig en mulighed, men jeg synes som udgangspunkt at det er spild af skattekroner for at få så simpel en oplysning.

Storm og togaflysninger
Af Svend. 20/02-23, 08:25.
Der er ingen grund til at søge aktindsigt. Jeg forestiller mig at det er nemmere at spørge Banedanmark (og Sund og Bælt) hvilke regler der er anført i deres retningslinjer for stormberedskab.

Storm og togaflysninger
Af Svend. 20/02-23, 08:32.
Citat fra: Svend Dato 20/02-23, 08:25Der er ingen grund til at søge aktindsigt. Jeg forestiller mig at det er nemmere at spørge Banedanmark (og Sund og Bælt) hvilke regler der er anført i deres retningslinjer for stormberedskab.

...eller prøv lidt selvbetjening:
Google "Banedanmark stormberedskab" ....

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak