Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- "DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Citat fra: Stennicke Dato  3/03-23, 14:58
Citat fra: andersj Dato  3/03-23, 13:42Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Skal myldretids togene forsatte til Holbæk i K24?

Håber ikke det er billedet på hvordan Kystbanen kører i fremtiden. Så er det stort set slut med at køre med den. Har brugt Kystbanen hver dag, mens jeg arbejdede, der var Øresundstog. Nu er det dobbeltdækkere, de er ukomfortable, vinduerne er som regel duggede, så det er svært at se ud, og man skal op og ned ad trapper, når man går fra vogn til vogn for at vindue, der ikke dugger og folk der ikke larmer med mobiltelefon. Sigter efter at køre med Øresundstog eller myldretidstog, Og absolut ikke S-tog.

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af anho. 3/03-23, 18:35.
Seneste redigering: 3/03-23, 18:37 af anho
Citat fra: Henning T. Dato  3/03-23, 18:17Håber ikke det er billedet på hvordan Kystbanen kører i fremtiden. Så er det stort set slut med at køre med den. Har brugt Kystbanen hver dag, mens jeg arbejdede, der var Øresundstog. Nu er det dobbeltdækkere, de er ukomfortable, vinduerne er som regel duggede, så det er svært at se ud, og man skal op og ned ad trapper, når man går fra vogn til vogn for at vindue, der ikke dugger og folk der ikke larmer med mobiltelefon. Sigter efter at køre med Øresundstog eller myldretidstog, Og absolut ikke S-tog.

Litra ET bliver fuldstændigt udfaset fra DSB. Myldretidstogene bliver MG som larmer ad helvede til, men i det mindste har en god siddekomfort. Dobbeltdækkerne skal Snart™ renoveres og får ved den lejlighed ombetrukket deres sæder, får skiftet deres vinduer så man kan se ud af dem, og bliver givet en ny gang maling udvendigt.

S-togene er i det mindste hurtige nok, tilpas komfortable og tilpas højfrekvente til at de er en kæmpe succes på andre linjer der har samme rejsetid som Kystbanen. Men hvis man hverken kan levere hastighed, komfort eller frekvens, så holder toget op med at være en reel valgmulighed for de fleste.

I den nye køreplan, ville de ikke give mening at forlænge hvert andet tog videre til Vordingborg i stedet for at vende i Næstved?

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af frederikhk. 3/03-23, 19:15.
Seneste redigering: 3/03-23, 19:19 af frederikhk
Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 16:07
Citat fra: frederikhk Dato  3/03-23, 15:46
Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 15:41
Citat fra: RasmusD Dato  3/03-23, 15:04
Citat fra: hummel_62 Dato  3/03-23, 14:44Ombyg Kystbanen til S-tog, vel ikke mere besværligt end S-tog til fører løst.

Jo, det er meget mere besværligt. Perronhøjden på alle stationerne er i dag cirka 54 cm. Standardperronhøjden for S-tog er 90 cm. Altså skal alle perroner enten bygges højere, eller skinnerne skal sænkes. Uanset hvad, kan man ikke køre tog mens arbejdet står på.

Det samme gælder kørestrøm - alt fra ledninger og master til transformere og forsyningspunkter er forskellige mellem fjernbane og s-bane. Derfor ville det hele skulle bygges om. Og igen, der kan ikke køre tog mens det arbejde foregår.

Til sammenligning regner man med at kunne gøre S-tog førerløse ved at bruge det nuværende signalsystem og opføre ny infrastruktur langs sporene, men al den nuværende infrastruktur forbliver intakt.
Jeg har flere gange tilsvarende foreslået at ombygge S-banens strøm- og sikkerhedssystem til fjernbanestandard. Der var ingen ende på hvor umuligt og uigennemførligt det var.


Det kræver større sikkerhedsafstand til broer osv. Hvilket er derfor så mange broer skal hæves i Jylland før der kan sættes strøm op.
25 kV kræver større sikkerhedsafstand end 1650 V og derfor skal broerne i Jylland hæves før man kan sætte strøm op? Den fik jeg ikke fat i.
CitatHeld og lykke med det på S-banen, og i sær Røret, uden det sprænger budgettet.
Egentlig er der to rør, et med 25 kV, og et med 1650 V. Og hvis man ombygger 1650 V røret til 25 kV vil det sprænge budgettet? På grund af uforudsete udgifter? Er det fordi det har lavere profil end det rør der allerede har 25 kV?


De nuværende broer i Jylland har ikke den nødvendige afstand til 25 kV, eller er så lave at der slet ikke er plads til køreledninger. Havde det været den tyske spænding man havde i Danmark, altså 15kV, ville afstanden ikke skulle være lige så stor. Men mange af de broer der lige nu rives ned i Jylland var bygget før man besluttede at elektrificere, så selv hvis vi havde 15 kV, ville en del nok skulle bygges om alligevel.

Citat fra: andersj Dato  3/03-23, 15:02Nu med pressemeddelelse: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/kystbanen-mere-robust-koreplan-med-tog-hvert-kvarter-i-2024/

Samt præsentation: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/om-dsb/pressemeddelelser/k24_kystbanen.pdf

Det er vel det tætteste vi kommer på en indrømmelse af, at alskens ulykker alligevel ikke kom fra Sverige. Noget som i årevis har været undskyldningen for Kystbanens forsinkelser ;D

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/03-23, 20:19.
Citat fra: Togiudlandet Dato  3/03-23, 20:02Det er vel det tætteste vi kommer på en indrømmelse af, at alskens ulykker alligevel ikke kom fra Sverige.


Er det ikke en gammel "indrømmelse"? Det forekommer mig at være mange år siden der i en rapport blev peget på manglende kapacitet på Københavns Lufthavn, Kastrup og overlappende ind- og udkørselstogveje på Helsingør som væsentlige led i årsagskæden.

At pressen så har syntes at det var nemmere at stave til "Sverige" har den jo lov til.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: frederikhk Dato  3/03-23, 19:15
Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 16:07
Citat fra: frederikhk Dato  3/03-23, 15:46
Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 15:41
Citat fra: RasmusD Dato  3/03-23, 15:04
Citat fra: hummel_62 Dato  3/03-23, 14:44Ombyg Kystbanen til S-tog, vel ikke mere besværligt end S-tog til fører løst.

Jo, det er meget mere besværligt. Perronhøjden på alle stationerne er i dag cirka 54 cm. Standardperronhøjden for S-tog er 90 cm. Altså skal alle perroner enten bygges højere, eller skinnerne skal sænkes. Uanset hvad, kan man ikke køre tog mens arbejdet står på.

Det samme gælder kørestrøm - alt fra ledninger og master til transformere og forsyningspunkter er forskellige mellem fjernbane og s-bane. Derfor ville det hele skulle bygges om. Og igen, der kan ikke køre tog mens det arbejde foregår.

Til sammenligning regner man med at kunne gøre S-tog førerløse ved at bruge det nuværende signalsystem og opføre ny infrastruktur langs sporene, men al den nuværende infrastruktur forbliver intakt.
Jeg har flere gange tilsvarende foreslået at ombygge S-banens strøm- og sikkerhedssystem til fjernbanestandard. Der var ingen ende på hvor umuligt og uigennemførligt det var.


Det kræver større sikkerhedsafstand til broer osv. Hvilket er derfor så mange broer skal hæves i Jylland før der kan sættes strøm op.
25 kV kræver større sikkerhedsafstand end 1650 V og derfor skal broerne i Jylland hæves før man kan sætte strøm op? Den fik jeg ikke fat i.
CitatHeld og lykke med det på S-banen, og i sær Røret, uden det sprænger budgettet.
Egentlig er der to rør, et med 25 kV, og et med 1650 V. Og hvis man ombygger 1650 V røret til 25 kV vil det sprænge budgettet? På grund af uforudsete udgifter? Er det fordi det har lavere profil end det rør der allerede har 25 kV?


De nuværende broer i Jylland har ikke den nødvendige afstand til 25 kV, eller er så lave at der slet ikke er plads til køreledninger. Havde det været den tyske spænding man havde i Danmark, altså 15kV, ville afstanden ikke skulle være lige så stor. Men mange af de broer der lige nu rives ned i Jylland var bygget før man besluttede at elektrificere, så selv hvis vi havde 15 kV, ville en del nok skulle bygges om alligevel.
Og hvad har det så med en eventuel ombygning af S-banens 1650 V linjer til 25 kV at gøre? Og har iveren for at ombygge Kystbanen til S-togs-standard og modstanden mod at bygge en Helsingør - Helsingborg tunnel monstro noget at gøre med angsten for at lukke svenske aktører ind på traditionel DSB hjemmebane?

Citat fra: Per Holm Dato  3/03-23, 20:19
Citat fra: Togiudlandet Dato  3/03-23, 20:02Det er vel det tætteste vi kommer på en indrømmelse af, at alskens ulykker alligevel ikke kom fra Sverige.


Er det ikke en gammel "indrømmelse"? Det forekommer mig at være mange år siden der i en rapport blev peget på manglende kapacitet på Københavns Lufthavn, Kastrup og overlappende ind- og udkørselstogveje på Helsingør som væsentlige led i årsagskæden.

At pressen så har syntes at det var nemmere at stave til "Sverige" har den jo lov til.

Det er jeg ikke enig i. Det at skyde skylden på tog fra Sverige kommer jo et sted fra - det opfinder pressen ikke selv. De ville bare have skudt skylden på DSB som de plejer.

Både ansatte fra Banedanmark og DSB har brugt undskyldningen, både overfor mig flere gange, og så vidt jeg husker også officielt (Ud & Se svar og interviews fx).

I pressemeddelelsen står at: "Myldretidstogene vil midlertidigt blive kørt med IC4-togsæt (diesel) frem til strækningen mellem Roskilde og Holbæk er klar med kørestrøm og nyt signalsystem"

- vil det sige at der skal køre IC4 til Helsingør
- eller at der skal skiftes fra el til diesel i Roskilde og omvendt.

Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 20:31
Citat fra: frederikhk Dato  3/03-23, 19:15
Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 16:07
Citat fra: frederikhk Dato  3/03-23, 15:46
Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 15:41
Citat fra: RasmusD Dato  3/03-23, 15:04
Citat fra: hummel_62 Dato  3/03-23, 14:44Ombyg Kystbanen til S-tog, vel ikke mere besværligt end S-tog til fører løst.

Jo, det er meget mere besværligt. Perronhøjden på alle stationerne er i dag cirka 54 cm. Standardperronhøjden for S-tog er 90 cm. Altså skal alle perroner enten bygges højere, eller skinnerne skal sænkes. Uanset hvad, kan man ikke køre tog mens arbejdet står på.

Det samme gælder kørestrøm - alt fra ledninger og master til transformere og forsyningspunkter er forskellige mellem fjernbane og s-bane. Derfor ville det hele skulle bygges om. Og igen, der kan ikke køre tog mens det arbejde foregår.

Til sammenligning regner man med at kunne gøre S-tog førerløse ved at bruge det nuværende signalsystem og opføre ny infrastruktur langs sporene, men al den nuværende infrastruktur forbliver intakt.
Jeg har flere gange tilsvarende foreslået at ombygge S-banens strøm- og sikkerhedssystem til fjernbanestandard. Der var ingen ende på hvor umuligt og uigennemførligt det var.


Det kræver større sikkerhedsafstand til broer osv. Hvilket er derfor så mange broer skal hæves i Jylland før der kan sættes strøm op.
25 kV kræver større sikkerhedsafstand end 1650 V og derfor skal broerne i Jylland hæves før man kan sætte strøm op? Den fik jeg ikke fat i.
CitatHeld og lykke med det på S-banen, og i sær Røret, uden det sprænger budgettet.
Egentlig er der to rør, et med 25 kV, og et med 1650 V. Og hvis man ombygger 1650 V røret til 25 kV vil det sprænge budgettet? På grund af uforudsete udgifter? Er det fordi det har lavere profil end det rør der allerede har 25 kV?


De nuværende broer i Jylland har ikke den nødvendige afstand til 25 kV, eller er så lave at der slet ikke er plads til køreledninger. Havde det været den tyske spænding man havde i Danmark, altså 15kV, ville afstanden ikke skulle være lige så stor. Men mange af de broer der lige nu rives ned i Jylland var bygget før man besluttede at elektrificere, så selv hvis vi havde 15 kV, ville en del nok skulle bygges om alligevel.
Og hvad har det så med en eventuel ombygning af S-banens 1650 V linjer til 25 kV at gøre? Og har iveren for at ombygge Kystbanen til S-togs-standard og modstanden mod at bygge en Helsingør - Helsingborg tunnel monstro noget at gøre med angsten for at lukke svenske aktører ind på traditionel DSB hjemmebane?


Fordi S-banen heller ikke er bygget til 25 kV standard.
Gå tilbage til den forrige tråd hvor det blev debatteret, der fik du også forklaret hvorfor det ikke er lige til.

Fin bait du lige slutter af med der  ;) tror bare ikke folk hopper på den mere.

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af tgsen. 3/03-23, 23:25.
Seneste redigering: 3/03-23, 23:27 af tgsen
Citat fra: frederikhk Dato  3/03-23, 21:14
Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 20:31
Citat fra: frederikhk Dato  3/03-23, 19:15
Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 16:07
Citat fra: frederikhk Dato  3/03-23, 15:46
Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 15:41
Citat fra: RasmusD Dato  3/03-23, 15:04
Citat fra: hummel_62 Dato  3/03-23, 14:44Ombyg Kystbanen til S-tog, vel ikke mere besværligt end S-tog til fører løst.

Jo, det er meget mere besværligt. Perronhøjden på alle stationerne er i dag cirka 54 cm. Standardperronhøjden for S-tog er 90 cm. Altså skal alle perroner enten bygges højere, eller skinnerne skal sænkes. Uanset hvad, kan man ikke køre tog mens arbejdet står på.

Det samme gælder kørestrøm - alt fra ledninger og master til transformere og forsyningspunkter er forskellige mellem fjernbane og s-bane. Derfor ville det hele skulle bygges om. Og igen, der kan ikke køre tog mens det arbejde foregår.

Til sammenligning regner man med at kunne gøre S-tog førerløse ved at bruge det nuværende signalsystem og opføre ny infrastruktur langs sporene, men al den nuværende infrastruktur forbliver intakt.
Jeg har flere gange tilsvarende foreslået at ombygge S-banens strøm- og sikkerhedssystem til fjernbanestandard. Der var ingen ende på hvor umuligt og uigennemførligt det var.


Det kræver større sikkerhedsafstand til broer osv. Hvilket er derfor så mange broer skal hæves i Jylland før der kan sættes strøm op.
25 kV kræver større sikkerhedsafstand end 1650 V og derfor skal broerne i Jylland hæves før man kan sætte strøm op? Den fik jeg ikke fat i.
CitatHeld og lykke med det på S-banen, og i sær Røret, uden det sprænger budgettet.
Egentlig er der to rør, et med 25 kV, og et med 1650 V. Og hvis man ombygger 1650 V røret til 25 kV vil det sprænge budgettet? På grund af uforudsete udgifter? Er det fordi det har lavere profil end det rør der allerede har 25 kV?


De nuværende broer i Jylland har ikke den nødvendige afstand til 25 kV, eller er så lave at der slet ikke er plads til køreledninger. Havde det været den tyske spænding man havde i Danmark, altså 15kV, ville afstanden ikke skulle være lige så stor. Men mange af de broer der lige nu rives ned i Jylland var bygget før man besluttede at elektrificere, så selv hvis vi havde 15 kV, ville en del nok skulle bygges om alligevel.
Jeg har ikke foreslået 15 kV.
Citat
CitatOg hvad har det så med en eventuel ombygning af S-banens 1650 V linjer til 25 kV at gøre? Og har iveren for at ombygge Kystbanen til S-togs-standard og modstanden mod at bygge en Helsingør - Helsingborg tunnel monstro noget at gøre med angsten for at lukke svenske aktører ind på traditionel DSB hjemmebane?


Fordi S-banen heller ikke er bygget til 25 kV standard.
'Fordi'? Hvad er det du svarer på? Jeg har ikke spurgt 'hvorfor' om noget.
CitatGå tilbage til den forrige tråd hvor det blev debatteret, der fik du også forklaret hvorfor det ikke er lige til.
Du mener vel de forrige indlæg? Hvoraf det fremgik at det var meget gørligt at konvertere Kystbanen til S-banestandard, men umuligt at konvertere S-banen til fjernbanestandard?
CitatFin bait du lige slutter af med der  ;) tror bare ikke folk hopper på den mere.
Det var rart at høre. Så det ville ikke være et problem hvis nogen opfordrede partiernes trafikordførere til at lade f.eks. Skånetrafiken overtage Kystbanen for at gøre den rettidig, uden en dyr konvertering? Punktlighed 92% (pdf).

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/03-23, 00:03.
Seneste redigering: 4/03-23, 00:09 af Per Holm
Hvorfor bekymre sig om køreledningsanlæg? Der findes materiel der kan køre på stort set hvadsomhelst AC og DC i de gænse spændingsniveauer og kørsel mellem S-bane og fjernbane er ikke nødvendigvis umuligt når polaritetsspørgsmålet er løst.

Evt. forhøjelse af 550 mm eller 720 mm fjernbaneperroner kan vel foretages billigt ved at udlægge sammenlagt 180 m lange "forhøjelsesmoduler" der bringer de rejsende op i 920 mm over s.o.

Og konkurrencemæssigt kan det blive spændende om for eks. efter ERTMS-konvertering Skånetrafiken vender med 3450 mm tog på Østerport og evt. - når de alligevel er der - kan afgive et konkurrencedygtigt tilbud på lige at smutte til Helsingør og tilbage igen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: tgsen Dato  3/03-23, 23:25Det var rart at høre. Så det ville ikke være et problem hvis nogen opfordrede partiernes trafikordførere til at lade f.eks. Skånetrafiken overtage Kystbanen for at gøre den rettidig, uden en dyr konvertering? Punktlighed 92% (pdf).

Nej, selvfølgelig ville det ikke være et problem - men hvorfor tror du at Skånetrafikken kunne gøre det bedre? DSB har faktisk en ganske glimrende operatør-punktlighed. Jeg skal ikke kunne sige om Skånetrafikkens måske er en anelse bedre, men under alle omstændigheder er det en ret lille andel af forsinkelserne der skyldes DSB. De fleste forsinkelser er grundet sporarbejde, signalproblemer, problemer i sporet, og andre eksterne hændelser.

Så selv hvis Skånetrafikken havde en operatørpunktlighed på 100 % og overtog Kystbanen, så ville det stadig betyde en Kystbane-punktlighed på højest 80 %. Og jeg tvivler på at Skånetrafikken har 100 % operatørpunktlighed.

Du kommer bare ikke udenom infrastrukturinvesteringer hvis du vil have fikset Kystbanen. ERTMS vil uden tvivl gøre noget gavn, og forsimplingen af København H vil også hjælpe. Men så rykker flaskehalsen jo bare til Ringsted, i hvert fald indtil der kommer en udfletning dér. Og på det tidspunkt kan det endelig være at Kystbanen får en nogenlunde rettidighed, når altså der ikke er sporarbejder rundt omkring på Sjælland. Ja, og så bør den jo drives med bybanemateriel i stedet for regionalmateriel, men det kan jo også lade sig gøre på 25 kV.

I januar lå København H-CPH Lufthavn på 79,8% kundepunktlighed, dertil alle de tog Skånetrafiken aflyser. Det tal inkluderer DSB's lyntog på strækningen, men ikke Ring Syd togene til Slagelse.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-rejsetidsgaranti/dsb-pendler-rejsetidsgaranti/kompensationsstorrelse/trafikdata-for-fr---ny/

Anders

Jeg har også tænkt på tog der kan køre som både s- og fjerntog.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak