Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- "DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: andersj Dato  5/03-23, 17:28Sådan som jeg forstår Michael vil han ikke køre IC5 på S-banen, men vil have IC5 i en variant der har samme egenskaber som S-tog men som kører på det ordinære banenet (Kystbanen, Østjylland osv.) så man undgår omkostningstunge ombygninger der ikke skaber merværdi. Om indstigningen foregår ved 55 cm eller 92 cm er for passagerene ligegyldig - så længe den er niveaufri. 

Tog til den københavnske S-bane skal specialfremstilles i et eller andet omfang pga. perronhøjden og bredden på vognkassen. Her skal vi nok rette blikket mod de udbud på nye S-tog der kører i München og Köln pt. for at få et glimt af hvordan de nye S-tog kommer til at se ud i København.
Ah, det giver nok mere mening - jeg forstod det som 2-systemstog.

Så får man godt nok den forbedrede acceleration og lavere holdetid på kystbanen, men den forbliver stadig sammenblandet med al den anden regional- og intercitytrafik. Og hvis man har gearet den langt ned for at få højere acceleration, så kan den ikke udnytte makshastigheden på Vestbanen og kommer derfor til at forårsage ringere kapacitet der.

2-systemstog ville kræve at man hævede perronerne på Kystbanen, men så kunne man ellers lade resten være som det er - og samtidig få Kystbanen separeret fra regional- og fjerntrafikken, uden at skulle stoppe togene ved Østerport.

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/03-23, 01:20.
Seneste redigering: 6/03-23, 01:24 af Per Holm
Citat fra: anho Dato  5/03-23, 23:45... hvis man har gearet den langt ned for at få højere acceleration, så kan den ikke udnytte ...


Var "gear" ikke noget man benyttede i gamle dage før asynkronmotorer og kraftelektronik kom på banen?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Var "gear" ikke noget man benyttede i gamle dage før asynkronmotorer og kraftelektronik kom på banen?

Jeg er ret sikker på at der stadig findes et sæt tandhjul mellem elmotoren og hjulsættet.
Asynkronmotor eller ej.


https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141447

Det som i en rapport er lagt op til er at Kystbanen bliver ombygget til S-tog mellem Hellerup-Helsingør.
Det vil betyde at Hellerup bliver endestationen for regionaltog, og dermed mister man ikke kapacitet i røret, Østerport, Helgoland (og Hellerup) til at vende og vedligeholde tog.
Man kunne eventuelt forlænge alle togene til og fra Sverige fra Østerport til Hellerup hvilket kun er 5 minutter væk.

S-togslinjerne C (6 tog i timen) og H (3 tog i timen) ville kunne forlænges til Nivå/Helsingør eller hvad der nu passer bedst. Derudover kunne Linje F måske også forlænges hvis det giver mening. Med CBTC og førerløse S-tog kunne man uden problemer køre 12 tog i timen til Helsingør, Hillerød, Farum, Frederikssund, Høje Taastrup og Køge.

Og dette er endda helt uden at tænke på Eksprestunnellen.

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/03-23, 09:12.
Og jeg som troede at strækningen København H - Nørreport - Østerport var den vanskeligste. I myldretiden lader man adskillige tog være gennemkørende Nørreport.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: KKLD Dato  6/03-23, 08:21https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141447

Det som i en rapport er lagt op til er at Kystbanen bliver ombygget til S-tog mellem Hellerup-Helsingør.
Det vil betyde at Hellerup bliver endestationen for regionaltog, og dermed mister man ikke kapacitet i røret, Østerport, Helgoland (og Hellerup) til at vende og vedligeholde tog.
Man kunne eventuelt forlænge alle togene til og fra Sverige fra Østerport til Hellerup hvilket kun er 5 minutter væk.

S-togslinjerne C (6 tog i timen) og H (3 tog i timen) ville kunne forlænges til Nivå/Helsingør eller hvad der nu passer bedst. Derudover kunne Linje F måske også forlænges hvis det giver mening. Med CBTC og førerløse S-tog kunne man uden problemer køre 12 tog i timen til Helsingør, Hillerød, Farum, Frederikssund, Høje Taastrup og Køge.

Og dette er endda helt uden at tænke på Eksprestunnellen.
Hvem driver Kystbanen ejeren skal vel også have noget at have sagt?Bent

Citat fra: Bent Jensen Dato  6/03-23, 09:15
Citat fra: KKLD Dato  6/03-23, 08:21https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141447

Det som i en rapport er lagt op til er at Kystbanen bliver ombygget til S-tog mellem Hellerup-Helsingør.
Det vil betyde at Hellerup bliver endestationen for regionaltog, og dermed mister man ikke kapacitet i røret, Østerport, Helgoland (og Hellerup) til at vende og vedligeholde tog.
Man kunne eventuelt forlænge alle togene til og fra Sverige fra Østerport til Hellerup hvilket kun er 5 minutter væk.

S-togslinjerne C (6 tog i timen) og H (3 tog i timen) ville kunne forlænges til Nivå/Helsingør eller hvad der nu passer bedst. Derudover kunne Linje F måske også forlænges hvis det giver mening. Med CBTC og førerløse S-tog kunne man uden problemer køre 12 tog i timen til Helsingør, Hillerød, Farum, Frederikssund, Høje Taastrup og Køge.

Og dette er endda helt uden at tænke på Eksprestunnellen.
Hvem driver Kystbanen ejeren skal vel også have noget at have sagt?Bent
Vil du uddybe hvad du mener? Jeg er ikke helt med.

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af steenth. 6/03-23, 09:58.
Seneste redigering: 6/03-23, 10:00 af steenth
Citat fra: Bent Jensen Dato  6/03-23, 09:15Hvem driver Kystbanen ejeren skal vel også have noget at have sagt?Bent
Staten har afsat midler til at undersøge S-tog på Kystbanen endnu mere grundig. Og i kommissoriet for den strategisk analyse de må gerne undersøge om det skal være S-tog fra Hellerup eller København H på de nuværende regionaltogsspor. Det er spørgsmål om tid før der kommer en rapport fra den undersøgelse...

Mit indtryk, når jeg snakker med dem, som arbejder med det emne, at tiden arbejder for at Kystbanen bliver en S-togsbane. Og da jeg hørte første gang hørte om tankerne om S-tog på kystbanen helt til København H, var det fra en person, som har position som topleder i en meget relevant organisation i staten. Jeg var dybt overrasket....

Mvh
Steen

Er det Skånetrafilken der driver Kystbanen? Bent

Citat fra: Per Holm Dato  6/03-23, 09:12I myldretiden lader man adskillige tog være gennemkørende Nørreport.

Nej. Alle regional- og intercitytog standser på Nørreport.

Man kørte en forsøgsordning for et par år siden, hvor regionaltog med endestation på Østerport om eftermiddagen undlod at standse på Nørreport. Formålet var se, om det hjalp på punktligheden. Siden forsøget blev afsluttet har alle* tog igen været standsende.

*(Jeg kan ikke huske om SJ's X2000-tog til Stockholm stadig kommer forbi Østerport eller om de i dag vender på København H. Men i tilfælde af det første, springer de vist Nørreport over. Som det eneste passagerførende tog.)

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/03-23, 12:27.
Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 12:10... en forsøgsordning for et par år siden, hvor regionaltog med endestation på Østerport om eftermiddagen undlod at standse på Nørreport. Formålet var se, om det hjalp på punktligheden.


Takker for korrektionen.

Hjalp det så på punktligheden?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 12:10[...]
*(Jeg kan ikke huske om SJ's X2000-tog til Stockholm stadig kommer forbi Østerport eller om de i dag vender på København H. Men i tilfælde af det første, springer de vist Nørreport over. Som det eneste passagerførende tog.)
Som et lille sidespring, så er X2000 aldrig passagerførende Kh - Østerport - Kh. De har udelukkende bedt om kanaler helt til Østerport for på den måde at slippe for at blive smidt ind i spor 26 på Kh hele tiden.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Bent Jensen Dato  6/03-23, 11:00Er det Skånetrafilken der driver Kystbanen? Bent

Nej, det er Transportministeriet der er trafikkøber og DSB der er operatør på Kystbanen. Skånetrafiken er trafikkøber på Østerport-Peberholm og Transdev er operatør.

Anders

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak