Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Beslutningsgrundlag perronhævning på Brønderslev Station
Gå ned Sider:[1] 2
At hæve ø-perronen i Brønderslev fra 26 cm til 55 cm kommer til at koste 44 mio. kr. da den gamle perron skal fjernes helt og erstattes med en helt ny perron, samtidig med at spor og sveller skal fjernes under etableringen for at undgå underminering. Perronen forkortes i samme omgang fra 289 meter til 130 meter.

Anlægsperioden forventes at vare 5 måneder, det nævnes dog ikke hvor lang tid det bliver nødvendigt at spærre for togtrafikken.

Link til beslutningsgrundlag: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Perronhaevning-Broenderslev

Anders

Beslutningsgrundlag perronhævning på Brønderslev Station
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/03-23, 23:52.
Citat fra: andersj Dato  4/03-23, 23:33Perronen forkortes i samme omgang fra 289 meter til 130 meter.

Det var godtnok ik' møj.  >:(

Hjørring og Frederikshavn har begge over 300 m.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  4/03-23, 23:52
Citat fra: andersj Dato  4/03-23, 23:33Perronen forkortes i samme omgang fra 289 meter til 130 meter.

Det var godtnok ik' møj.  >:(

Hjørring og Frederikshavn har begge over 300 m.

Det stammer jo fra en tid før togsæt og muligheden for at op-/nedformere undervejs. I dag kører Nordjyske Jernbaner med 42 meter lange togsæt, så der er trods alt plads til at køre op til tre sammenkoblede togsæt eller en enkelt IC5 hvis man på en eller anden måde for mulighed for dette i fremtiden.

Anders

Beslutningsgrundlag perronhævning på Brønderslev Station
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 5/03-23, 00:50.
Seneste redigering: 5/03-23, 00:53 af Thomas Boberg Nielsen
Citat fra: andersj Dato  4/03-23, 23:33At hæve ø-perronen i Brønderslev fra 26 cm til 55 cm kommer til at koste 44 mio. kr. da den gamle perron skal fjernes helt og erstattes med en helt ny perron, samtidig med at spor og sveller skal fjernes under etableringen for at undgå underminering

I tidernes morgen (1993-1995) var jeg chef for DSB regionaltog i Nordjylland med ansvar for strækningen Hobro-Frederikshavn ekskl. Aalborg station. Brønderslev station var således også mit ansvarsområde. Hvis nogen dengang havde fortalt mig, at det skulle koste 44½ mio. kr. (ganske vist i dagens priser) at hæve en 26 cm perron til en 55 cm perron, ville jeg have klasket mig selv på lårene af grin. Men lad dét nu ligge. Til gengæld konstaterer jeg, at det i dag åbenbart ikke mere er muligt at anlægge en ny perron, uden at fjerne sporet i byggeperioden ("underminering"). Dén er ny. Der er ellers i årenes løb bygget perron efter perron ved idriftværende spor, uden at disse har skullet fjernes i byggeperioden. Jeg forstår ikke, hvorfor Brønderslevs perron - i den forbindelse - skulle være noget særligt.

Historien om Brønderslevs perron er i øvrigt et eksempel på, at DSB (som jo i øvrigt ikke rigtig har ret meget mere at gøre med Brønderslev station) bliver indhentet af fortiden: Da man i 1966 anlagde den nuværende Brønderslev station var man ganske klar over, at stationen, der var en købstadsstation, skulle have "høje perroner". Men den standard valgte man - med åbne øjne - at fravige. Brønderslev var jo trods alt ikke verdens navle, og "gik den, ja så gik den", og det gjorde den så kun til i dag, hvor skatteyderne må punge ud med 44½ mio. kr. Man må håbe, de ikke får samme idé i Kvissel.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  5/03-23, 00:50I tidernes morgen (1993-1995) var jeg chef for DSB regionaltog i Nordjylland med ansvar for strækningen Hobro-Frederikshavn ekskl. Aalborg station. Brønderslev station var således også mit ansvarsområde. Hvis nogen dengang havde fortalt mig, at det skulle koste 44½ mio. kr. (ganske vist i dagens priser) at hæve en 26 cm perron til en 55 cm perron, ville jeg have klasket mig selv på lårene af grin. Men lad dét nu ligge. Til gengæld konstaterer jeg, at det i dag åbenbart ikke mere er muligt at anlægge en ny perron, uden at fjerne sporet i byggeperioden ("underminering"). Dén er ny. Der er ellers i årenes løb bygget perron efter perron ved idriftværende spor, uden at disse har skullet fjernes i byggeperioden. Jeg forstår ikke, hvorfor Brønderslevs perron - i den forbindelse - skulle være noget særligt.
44,5 mio kr i 2020 svarer 28,5 mio i 1994-priser.

Til gengæld "opgraderer" samtidig til halv længde. Det er jo fundet til den pris!

Nogen er  for kort nogen for lang
Sjovt at nogen perroner skal gøres længere andre korter.

Sjover at DSB driver stationer hvor de ikke køre.

Beslutningsgrundlag perronhævning på Brønderslev Station
Af Krabsen. 5/03-23, 11:42.
Seneste redigering: 5/03-23, 11:44 af krabsen
Citat fra: hummel_62 Dato  5/03-23, 11:07Nogen er  for kort nogen for lang
Sjovt at nogen perroner skal gøres længere andre korter.

Sjover at DSB driver stationer hvor de ikke køre.

Hvor kommer DSB ind i billedet?

Det er et BaneDanmark projekt..

Jeg tænker stadig på hvordan man fik hævet peronnerne i Birkerød, Allerød og Hillerød til S-togsstandard uden at indstille driften. Der blev også sat master op til luftledninger.

Citat fra: hummel_62 Dato  5/03-23, 11:07Nogen er  for kort nogen for lang
Sjovt at nogen perroner skal gøres længere andre korter.

Sjover at DSB driver stationer hvor de ikke køre.
skulle DSB ikke køre nogle lyntogsforbindelser til FH Frederikshavn med venlig hilsen Bent

Citat fra: Bent Jensen Dato  5/03-23, 13:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/03-23, 11:07Nogen er  for kort nogen for lang
Sjovt at nogen perroner skal gøres længere andre korter.

Sjover at DSB driver stationer hvor de ikke køre.
skulle DSB ikke køre nogle lyntogsforbindelser til FH Frederikshavn med venlig hilsen Bent

Jo, men det blev droppet af Regionsrådet i Region Nordjylland, til fordel for NJ. Og så er der lige problemet med manglende elektrificering.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 12:15Jeg tænker stadig på hvordan man fik hævet peronnerne i Birkerød, Allerød og Hillerød til S-togsstandard uden at indstille driften. Der blev også sat master op til luftledninger.


Der vist ikke nogen der længere kan huske, om der var sporspærringer i Birkerød da der blev etableret høje perroner  :-)

Citat fra: Svend Dato  5/03-23, 19:35
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 12:15Jeg tænker stadig på hvordan man fik hævet peronnerne i Birkerød, Allerød og Hillerød til S-togsstandard uden at indstille driften. Der blev også sat master op til luftledninger.


Der vist ikke nogen der længere kan huske, om der var sporspærringer i Birkerød da der blev etableret høje perroner  :-)
Vi burde da kunne? :-) - nu var jeg ikke på internettet i 1967-68 hvor arbejdet må være gennemført (S-tog til Hillerød startede 28. maj 1968) og Jernbanen.dks forum eksisterede så heller ikke, men jeg mindes ikke højtråbende debat i aviserne om at toggangen imellem Holte og Hillerød var erstattet af busser - ikke togbusser, for det ord ses første gang 30 år senere :-)

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 22:05
Citat fra: Svend Dato  5/03-23, 19:35
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 12:15Jeg tænker stadig på hvordan man fik hævet peronnerne i Birkerød, Allerød og Hillerød til S-togsstandard uden at indstille driften. Der blev også sat master op til luftledninger.


Der vist ikke nogen der længere kan huske, om der var sporspærringer i Birkerød da der blev etableret høje perroner  :-)
Vi burde da kunne? :-) - nu var jeg ikke på internettet i 1967-68 hvor arbejdet må være gennemført (S-tog til Hillerød startede 28. maj 1968) og Jernbanen.dks forum eksisterede så heller ikke, men jeg mindes ikke højtråbende debat i aviserne om at toggangen imellem Holte og Hillerød var erstattet af busser - ikke togbusser, for det ord ses første gang 30 år senere :-)

Du må i gang med at læse en af bøgerne om Nordbanen. De høje perroner kom længe før S-toget.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 22:05
Citat fra: Svend Dato  5/03-23, 19:35
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 12:15Jeg tænker stadig på hvordan man fik hævet peronnerne i Birkerød, Allerød og Hillerød til S-togsstandard uden at indstille driften. Der blev også sat master op til luftledninger.


Der vist ikke nogen der længere kan huske, om der var sporspærringer i Birkerød da der blev etableret høje perroner  :-)
Vi burde da kunne? :-) - nu var jeg ikke på internettet i 1967-68 hvor arbejdet må være gennemført (S-tog til Hillerød startede 28. maj 1968) og Jernbanen.dks forum eksisterede så heller ikke, men jeg mindes ikke højtråbende debat i aviserne om at toggangen imellem Holte og Hillerød var erstattet af busser - ikke togbusser, for det ord ses første gang 30 år senere :-)

Nu var Frederiksborg Amts Avis jo ikke det mest sprudlende medie og Ekstra Bladet havde - heldigvis - ikke opfundet Nationen.

Btw jeg fik min første opkobling til internettet i 1997 - vi var fremme i skoene i firmaet, ingen kunne se, hvad det skulle bruges til, bortset fra dem, der havde troen. Det er ikke lang tid siden, hvis man spørger mig Den generation jeg ser udvikle sig, skal jo nærmest have fat i Ordbog over det Danske Sprog for at finde ud af, hvad et læserbrev egentlig er for en størrelse - hvis de kan læse i det hele taget  ;D .

mvh
-ivar

Citat fra: Svend Dato  5/03-23, 23:40
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 22:05
Citat fra: Svend Dato  5/03-23, 19:35
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/03-23, 12:15Jeg tænker stadig på hvordan man fik hævet peronnerne i Birkerød, Allerød og Hillerød til S-togsstandard uden at indstille driften. Der blev også sat master op til luftledninger.
Der vist ikke nogen der længere kan huske, om der var sporspærringer i Birkerød da der blev etableret høje perroner  :-)
Vi burde da kunne? :-) - nu var jeg ikke på internettet i 1967-68 hvor arbejdet må være gennemført (S-tog til Hillerød startede 28. maj 1968) og Jernbanen.dks forum eksisterede så heller ikke, men jeg mindes ikke højtråbende debat i aviserne om at toggangen imellem Holte og Hillerød var erstattet af busser - ikke togbusser, for det ord ses første gang 30 år senere :-)
Du må i gang med at læse en af bøgerne om Nordbanen. De høje perroner kom længe før S-toget.
Jeg har den ene af dem et eller andet sted i flyttelæsset der ikke er pakket ud, så den må jeg jo finde frem. Men masterne har de kunnet sætte op uden at stoppe driften, men der har selvfølgelig nok ikke været den samme tætte toggang som S-toget medførte. Der har nok været nogen timer fra sen aften til næste morgen hvor de har kunnet arbejde uden at tænke på tog.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak