DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
16,1 m² postvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Kakkelovn i postrum. Kan sammenkobles med litra DQ til dobbeltpostvogn.
Postbureauvognen litra DO blev bygget i et antal på 35 stk. i to hovedserier, nemlig som DD 1429-1434 i 1917 og DD 1701-1729 i 1926-32. De første vogne var pladebeklædte med buede sider, mens de resterende fik teaktræsliste beklædte sider og havde lige sider. Alle vogne havde tagrytter i hele vognens længde. Postbureaurummet var udstyret med kakkelovn og wc til det tjenestegørende personale, der sorterede post undervejs.
I 1939 blev de tre første vogne i 1. serie ombygget til postpakvogn litra DE 1452-1454. I 1941 blev de resterende vogne omlitreret og omnummereret til litra DO 5601-5632. Vognene var alle oprindelig udstyret med vakuumbremse og skruebremse, men fik fra ca. 1944 gradvist ændret bremsesystemet fra vakuum- til trykluftbremse. Vognene var oprindelig udstyret med 18 volts dynamoudstyr system Pintsch, der i 1947 for nr. 5623 - 5632 blev ændret til system Rosenberg.
Vognene var primært beregnet for sidebaner men blev dog anvendt på hovedbaner, dels som solokørende eller sammenkoblet med en DQ postpakvogn i en såkaldt dobbeltpostvogn (i det officielle postsprog ”Couplage”). Vognene er blevet fremført i tog med både damplokomotiver og senere med motorvogne.
Nogle vogne fik vognkasserne ommalet i slutningen 1950´erne til DSB nr. 1 Rød. I begyndelsen af 1960´erne blev nogle vogne omdannet til specialvogne og i 1966 blev den sidste DO-vogn udrangeret.
(SD)
Postbureauvognen litra DO blev bygget i et antal på 35 stk. i to hovedserier, nemlig som DD 1429-1434 i 1917 og DD 1701-1729 i 1926-32. De første vogne var pladebeklædte med buede sider, mens de resterende fik teaktræsliste beklædte sider og havde lige sider. Alle vogne havde tagrytter i hele vognens længde. Postbureaurummet var udstyret med kakkelovn og wc til det tjenestegørende personale, der sorterede post undervejs.
I 1939 blev de tre første vogne i 1. serie ombygget til postpakvogn litra DE 1452-1454. I 1941 blev de resterende vogne omlitreret og omnummereret til litra DO 5601-5632. Vognene var alle oprindelig udstyret med vakuumbremse og skruebremse, men fik fra ca. 1944 gradvist ændret bremsesystemet fra vakuum- til trykluftbremse. Vognene var oprindelig udstyret med 18 volts dynamoudstyr system Pintsch, der i 1947 for nr. 5623 - 5632 blev ændret til system Rosenberg.
Vognene var primært beregnet for sidebaner men blev dog anvendt på hovedbaner, dels som solokørende eller sammenkoblet med en DQ postpakvogn i en såkaldt dobbeltpostvogn (i det officielle postsprog ”Couplage”). Vognene er blevet fremført i tog med både damplokomotiver og senere med motorvogne.
Nogle vogne fik vognkasserne ommalet i slutningen 1950´erne til DSB nr. 1 Rød. I begyndelsen af 1960´erne blev nogle vogne omdannet til specialvogne og i 1966 blev den sidste DO-vogn udrangeret.
(SD)
Længde:
9 m.
Akselafstand:
5 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
12,2 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DO 5601 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra DD 1432. Pladebeklædt. Udrangeret 1955. | |
DO 5602 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra DD 1433. Pladebeklædt. Udrangeret 1956. | |
DO 5603 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra DD 1434. Pladebeklædt. Udrangeret 1955. | |
DO 5604 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1701. Solgt 1961 til HHJ D 232. Solgt 1975 til DJK (MHVJ). Restaureret 1976-77 på Århus Ø. I drift 1977-81 og 85-88. Mariager 1977-2004. I drift 1994. Handest 2009-16. 2017 til Ryomgård. Ryomgård 2017-18. | |
DO 5605 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1702. Udrangeret 1964. | |
DO 5606 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1703. Udrangeret 1961. | |
DO 5607 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1704. Trykluftbremse fra 1947. Udrangeret 1962. Ombygget 1962 til Specialvogn 725. | |
DO 5608 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1705. Udrangeret 1961. | |
DO 5609 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1706. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Udrangeret 1961. | |
DO 5610 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1707. Udrangeret 1961. | |
DO 5611 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1708. Udrangeret 1961. | |
DO 5612 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1709. Udrangeret 1961. | |
DO 5613 | Scandia | 1926 | Oml. 1941 fra DD 1710. Udrangeret 1960. | |
DO 5614 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra DD 1711. Udrangeret 1961. | |
DO 5615 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra DD 1712. Udrangeret 1961. | |
DO 5616 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra DD 1713. Beskadiget 19/2-45 ved sabotage på Århus H. Udrangeret 1961. | |
DO 5617 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra DD 1714. Udrangeret 1960. Vognkasse i grusgrav i Tåstrup ved Århus 1964. | |
DO 5618 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra DD 1715. Udrangeret 1961. | |
DO 5619 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra DD 1716. Udrangeret 1960. | |
DO 5620 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra DD 1717. Udrangeret 1962. Ombygget 1962 til Specialvogn 671. | |
DO 5621 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DD 1718. Udrangeret 1961. | |
DO 5622 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DD 1719. Udrangeret 1961. | |
DO 5623 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DD 1720. Udrangeret 1961. | |
DO 5624 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DD 1721. Udrangeret 1961. | |
DO 5625 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DD 1722. Udrangeret 1961. | |
DO 5626 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DD 1723. Beskadiget ved allieret luftangreb i Tinglev 15/4-45. Udrangeret 1961. | |
DO 5627 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra DD 1724. Trykluftbremse fra 1945. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1961. | |
DO 5628 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra DD 1725. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1946. Pintsch-anlægget fjernet 1946. Udrangeret 1961. | |
DO 5629 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra DD 1726. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1946. Pintsch-anlægget fjernet 1946. Udrangeret 1965. Ophugget 19xx af Poul "Jeppe" Nielsen, Randers remise. Vognkasse i Randers 1980. | |
DO 5630 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra DD 1727. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1961. | |
DO 5631 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra DD 1728. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1965. | |
DO 5632 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra DD 1729. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1966. |
Signalposten
Jernbanebøger
Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.
Læs mereJernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest