Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Type M. Bestilt af DSB men overtaget af CIWL. 10 pl. 1. klasse og 20 pl. 2. klasse. 2 wc. Bogietapafstand 14,3 m. Tara 42,5 tons. Trykluft-, vakuum- og skruebremse. Nødbremsegreb. Elektrisk belysning. Dynamo og batteri. Varmtvandskedel og varmeledning. Anvendt København - Hamburg/Berlin 1907-14. Udlejet 1916-17 til Norge. Anvendt indenlands 1918-38. Ombygget 1923 af Scandia til type M med 6 pl. 1. klasse, 12 pl. 2. klasse og 12 pl. 3. klasse. Anvendt København - Padborg 1935. Solgt 1937 for 3.604,- kr. til DSB. Ramme og bogier anvendt 1940 af Scandia til DSB CX 11542.
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Bogen om DSB litra E
I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.
Læs mere