Lokomotivfabrikker
Kort efter afslutningen af den fransk-tyske krig i 1871 grundlagde H. Breuer sin nye virksomhed Breuer-Werke Aktien-Gesellschaft, der i første omgang koncentrerede sig om produktion af armaturer og andre dele til vand- og gas- forsyningsanlæg. Breuer placerede sin virksomhed i Höchst nær Frankfurt am Main i Tyskland. I takt med at virksomhedens erfaring voksede begyndte man at udvide varesortimentet, således at man snart producerede en hver tænkelig støbegodsdel til blandt andet kemiske fabriksanlæg, turbineanlæg mv. I 1896 skiftede virksomheden navn til Mascinen- und Armaturen- fabrik vormals H. Breuer & Co., men dette fik dog ikke umiddelbart nogen indflydelse på produktionen. Tidligt i 1900-tallet eksperimenterede virksomheden med konstruktion af en forbrændingsmotor og i 1906 lykkedes det at bygge den første forbrændingsmotor. Denne motor videreudviklede man til et benzindrevet rangeraggregat – Locomotoren – til brug på jernbaner, og virksomheden fik i 1913 patent på de nye opfindelse. Imidlertid kom 1. verdenskrig på tværs af virksomhedens planer og der blev derfor kun bygget ganske få eksemplarer af locomotoren i 1910erne. Det var således først efter verdenskrigens ophør, at virksomheden fik succes med Breuer-traktorerne, da produktionen af disse for alvor påbegyndtes i 1920erne. En organisatorisk ændring skete i 1923, da virksomheden blev en del af det østrigske selskab Buderusschen Eisenwerke, men Breuer Werke blev i Tyskland videreført som selvstændig søstervirksomhed til det østrigske selskab. I slutningen af 1920erne – i 1929 – skiftede virksomheden endnu en gang navn, idet den nu kom til at hedde Breuer Werk Aktien-Gesellschaft Frankfurt a. M. – Höchst.
| ![]() |
På dette tidspunkt havde Breuer Werke i flere år haft travlt med en større produktion af rangertraktorer til forskellige jernbaneselskaber i såvel Tyskland som udlandet. Breuers rangertraktorer afløste i disse år en del damprangerlokomotiver, ligesom de var billigere i drift end dampdrevne rangerlokomotiver. Også hos Statsbanerne viste man interesse for benzindrevne rangertraktorer og i begyndelsen af 1924 havde man for første gang investeret i en dieseldrevet rangertraktor hos den franske fabrik Willefrance sur Saône. Gennem 1920erne var det dog virksomheden Dieppe, som var hovedleverandør af rangertraktorer til DSB, men et skift indtrådte i slutningen af 1920erne,da man fik øjnene op for Breuers rangertraktorer. I 1928 anskaffedes den første Breuer-traktor (Traktor 21) og i de efterfølgende par år fulgte flere traktorer. I modsætning til de første forsøg med rangertraktorer viste Breuers produkt sig driftsikkert, hvilket også ses af, at de var i drift betydelig længere tid end Dieppes eller Willefrances rangertraktorer. Rrangertraktorerne som DSB anskaffede var af Breuers Type III, hvilket bl.a. betød at de ikke havde noget overdækket førerhus – et træk som senere gav Breuer-traktorerne tilnavnet ”klædeskabe” på grund af den trange plads i førerhuset. I øvrigt var DSB ikke Breuers første danske kunder, idet såvel Sydfyenske Jernbaneselskab (SFJ) og Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ) i 1925 havde anskaffet en Breuer-traktor. Senere – i 1929 – indkøbte Aalborg Privatbaner også en Breuer-traktor. Denne traktor – FFJ M 1207 – er sammen med OKMJ-traktoren bevaret hos Dansk Jernbane-Klub. Andre lande viste dog også interesse for Breuers traktorer. Især Rumænien var et af de lande, hvor der var god afsætning af Breuer-traktorer, men også i Sverige, Schweiz, Finland, Ungarn, Tyrkiet, Sovjetunionen, Estland, Litauen, Egypten og Uruguay fandt man i 1920erne og begyndelsen af 1930erne nyleverede eksemplarer af Breuers karakteristiske rangertraktorer.
Fra midten af 1920erne fik en række virksomheder i Europa licens på bygning af Breurtraktorer, hvilket blandt andet gjaldt fabrikken Antonio Bardoni (ABL) i den italienske by Lecco, som i løbet af årene byggede en del rangertraktorer til De italienske Statsbaner (FS). Men også den nordjyske virksomhed Pedershåb Maskinfabrik i Brønderslev opnåede licens. Således byggede den nordjyske virksomhed i 1931 de første Breuer Type IV-traktorer (med førerhus) til Statsbanerne, og det blev også denne virksomhed, der leverede kommende leverancer af Breuer-produktet til Statsbanerne. Breuer-fabrikken ved Frankfurt am Main byggede således de sidste rangertraktorer til DSB på selve fabrikken i Tyskland i 1931. De sidste traktorer, som Breuer selv byggede til DSB var af Type IV med overdækket førerhus. Efter den nazistiske magtovertagelse i begyndelsen af 1930erne og senere udbruddet af 2. verdenskrig betød at virksomheden nu blev inddraget i rustningsindustrien. Arbejdet under 2. verdenskrig blev delvist udført af tvangsarbejdere fra blandt andet Polen. Således var der i perioden fra 1942-1945 beskæftiget omkring 375 tvangsarbejdere i fabrikskomplekset på Kurmainzerstrasse 2-4 i Höchst. Selvom virksomheden efter 2. verdenskrig havde videreudviklet Breuer-traktoren, så gik afsætningen noget trægt. Mellem 1947 og 1955 blev der kun fremstillet ca. 100 Breuer-traktorer af typerne V, VL og VI, som hovedsageligt blev afsat til tyske og østrigske industrivirksomheder. Men også de norske statsbaner (NSB) viste interesse og fik i 1955 leveret nogle enkelte traktorer. Frem til 1955 blev der produceret omkring 1000 Breuer-traktorer, hvoraf lidt over halvdelen var blevet bygget på fabrikken ved Frankfurt am Main. I 1957 byggede den østrigske virksomhed Gebus i Wien syv rangertraktorer på licens fra Breuer. En ottende Breuer-traktor blev færdigbygget hos Gebus i 1975 efter virksomhedens konkurs. Denne traktor blev således den sidste Breuer-traktor der blev bygget. Selve Breuer-virksomheden i Frankfurt am Main blev den 26. august 1969 overtaget af Krauss-Maffei med hovedsæde i München – på dette tidspunkt havde der ikke været bygget rangertraktorer siden 1957. (LC) |
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
1924 | BJ Zm 1 | ![]() | |
1925 | OKMJ T | ![]() | |
1925 | SFJ T 2 | ![]() | |
627 | 1925 | SJ I | ![]() |
628 | 1925 | SJ II | ![]() |
629 | 1925 | SJ III | ![]() |
678 | 1926 | JMJ lok | ![]() |
693 | 1926 | Billerud lok | ![]() |
751 | 1928 | Hedemora lok | ![]() |
1048 | 1928 | DSB Traktor 21 | ![]() |
1161 | 1929 | FFJ M 1207 | ![]() |
1213 | 1929 | DSB Traktor 22 | ![]() |
1214 | 1929 | DSB Traktor 23 | ![]() |
1215 | 1929 | Billerud lok | ![]() |
1216 | 1929 | Billerud lok | ![]() |
1261 | 1929 | DSB Traktor 24 | ![]() |
1262 | 1929 | DSB Traktor 25 | ![]() |
1273 | 1930 | SKF lok | ![]() |
2101 | 1930 | DSB Traktor 31 | ![]() |
2102 | 1930 | DSB Traktor 32 | ![]() |
2103 | 1930 | DSB Traktor 33 | ![]() |
2104 | 1930 | DSB Traktor 34 | ![]() |
2105 | 1930 | DSB Traktor 35 | ![]() |
2106 | 1930 | DSB Traktor 36 | ![]() |
2107 | 1930 | HA 40 | ![]() |
2116 | 1931 | DSB Traktor 37 | ![]() |
2117 | 1931 | DSB Traktor 38 | ![]() |
2118 | 1931 | DSB Traktor 39 | ![]() |
2119 | 1931 | DSB Traktor 40 | ![]() |
2120 | 1931 | DSB Traktor 41 | ![]() |
2121 | 1931 | DSB Traktor 42 | ![]() |
2122 | 1931 | DSB Traktor 43 | ![]() |
2123 | 1931 | DSB Traktor 44 | ![]() |
2124 | 1931 | DSB Traktor 45 | ![]() |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest

Hvad er det?
Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.
Læs mere