Jernbaneartikler på Jernbanen.dk

Hvad er det?
Af: Tommy Nilsson
Synes du om artiklen?
Del den!

I dette afsnit har jeg samlet 28 ud af over 15.000 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år. Fælles for dem er, at jeg stort set ikke ved, hvad de forestiller. Jeg håber derfor, at nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere kan identificere nogle af motiverne. Skriv gerne på tommy@jernbanen.dk, hvis du kan svare på nogle af de spørgsmål, der stilles i billedeteksterne.
Opdatering 25/10-09: Der er indkommet mange kommentarer, som er indsat under hvert billede.
Opdatering 1/11-09: Flere indkomne kommentarer er indsat under hvert billede.
Opdatering 26/12-09: Yderligere 3 billeder (nr. 4, nr. 17 og nr. 26) er identificeret.
Opdatering 11/4-10: Yderligere 2 billeder (nr. 15 og nr. 24) er identificeret.
Opdatering 21/9-10: Billede nr. 1 og nr. 22 er identificeret.
Opdatering 15/10-10: Billede nr. 2 er identificeret.
Opdatering 12/12-10: Billede nr. 19 er identificeret.
Opdatering 11/6-11: Billede nr. 6 og nr. 18 er identificeret.
Opdatering 2/5-23: Billede nr. 23 er identificeret.


Billede 1
Den 20/6 2007 var banedanmark i gang med sporudveksling mellem Hellerup og Klampenborg. Med i arbejdstoget var denne tidligere Bf-vogn men hvilken? Det kunne være Bf 325, der i 1993 blev ombygget til Tjestestevogn 980 0 275.
Opd. 15/9-10: Vognen er Tjenestevogn 80 86 980 0 275.



Billede 2
I Bork Havn står/stod flere vognkasser. Denne tidligere motorvogn er observeret både i 2004 og i 2008 men hvad er det for en vogn?
Opd. 25/10-09: Der er indkommet et bud: HBS LM 215 / HBS M 1 / Triangel byggenr. 1287.
I 2004 stod der også en personvognkasse i Bork Havn, der skulle være VNJ C 27. Den brændte muligvis i 2005.
Opd. 15/10-10: Det er nu bekræftet, at vognen er HBS LM 215 / HBS M 1 / Triangel byggenr. 1287.



Billede 3
Om dette billede har jeg blot noteret følgende: DDS Nagbøl Traktor, Odense 17/7 1980. Kan nogen identificere denne traktor samt stedet, hvor billedet er optaget?
Opd. 25/10-09: Traktoren er identificeret som Nagbøl byggenummer 5923 årgang 1959 og solgt til Sukkerkogeriet Odense. Der er flere oplysninger om traktoren nederst på denne side.
Stedet er Kildemosevej ca. 50 meter fra krydset med Grønlykkevej og traktoren er på vej fra sukkerfabrikken i retning mod vest. Industrisidesporet er anlagt på det oprindelige hovedspor for Sydfynske Jernbane til Svendborg og ca. 200 meter længere fremme passeres det store SFJ remisekompleks på højre hånd, der i dag er autoophug.



Billede 4
På en betonvarefabrik i Langå fotograferede jeg den 28/4 2004 denne tidligere skinnebus "rumpeged" BF543a. Hvilken "ged" er dette? Skinnebusbogen fra 1989 har ikke svaret.
Opd. 26/12-09: Takket være denne side er vognen nu identificeret som OHJ SB 240.



Billede 5
Det gamle pakhus på det oprindelige stationsterræn i Fredericia er omdannet til ungdomsklub. På sporet langs pakhuset er placeret to tidligere Bns-vogne så de unge mennesker kan øve sig på at lave hærværk. Den østre vogn er ADns 506 men hvilket nummer har den vestre vogn (der ses her)?
Opd. 9/5-10: Vognen er identificeret som ADns 510.



Billede 6
På Centralværkstedet i København har denne tankvogn stået i længere tid (billedet er fra den 22/4 2002). Hvem kan identificere denne tankvogn? Eksisterer den stadig?
Opd. 11/6-11: Vognen er identificeret som den tidligere DSB Tjenestevogn 40 86 947 0 318.



Billede 7
På en mark ved Kongens Bro faldt jeg den 28/4 2004 over to Carlsberg-vognkasser. Trods ihærdig undersøgelse lykkedes det ikke at finde spor efter numre eller lign. Kan nogen identificere disse vogne?



Billede 8
Her er den anden Carlsberg-vognkasse ved Kongens Bro jvn. forrige billede.



Billede 9
Ved åbent hus i Randers remise den 7/5 2005 var denne E-vogn fra DSB Museumstog skubbet ud på stationen. Nummeret var desværre ulæseligt. Nogen bud?
Opd. 1/11-09: Vognen er DSB Tjenestevogn 40 86 945 1 125, oprindeligt DSB E 01 86 500 0 269 bygget af Scandia i 1966.



Billede 10
I Boels Bro havn ved Munkebo stod denne Gs-vognkasse den 20/11 2004. Er der nogen, der kender nummeret?



Billede 11
I Odense opdagede jeg den 22/6 2003 denne Gs-vognkasse uden nummer. Nogen bud?



Billede 12
Ligeledes i Odense den 22/6 2003 stod denne Gs-vognkasse uden nummer. Nogen bud?



Billede 13
Tredie og sidste vognkasse i Odense den 22/6 2003 uden nummer. Sikkert en Hd-vogn ombygget til Tjenestevogn. Kan den identificeres?
Opd. 1/11-09: Vognen er ikke en HD-vogn, da den har bundjalousier. Det må derfor være en vogn af I-typen (I/IA/IAL).



Billede 14
Foreningen Skælskørbanen har i mange år haft denne Hims-vogn stående. Den er litreret Hims 64 men hvad er det fulde nummer?
Opd. 1/11-09: Der er kommet et bud på, at det drejer sig om Hims 21 86 211 4 064. Den blev dog i 1990 ombygget med presenningsider i stedet for skydedøre.
Opd. 20/4-10: Vognen er nu identificeret som DSB Hims 21 86 211 4 264, bygget af Scandia i 1962 som DSB Hs-t 49864.



Billede 15
Den 18/12 2004 faldt jeg over disse to HJ-vogne i en børnehave i Jægersborg. De havde stadig undervognene i behold og var opsat på et kort spor (men er nu fjernet). Kan de identificeres?
Opd. 11/4-10: Den ene vogn er identificeret som DSB Gklm 20 86 111 6 121 - 6, der i 1979 blev solgt til Jægersborg Fritidscenter.



Billede 16
Ingen N-maskiner overlevede skærebrænderen; dog overlevede en tender, der bl.a. blev anvendt som dødvægt ved en krantest. Er dette tenderen fra N 201 eller N 208? Billedet er optaget den 1/6 2003 i Fredericia men ved et nyligt besøg i Fredericia konstateredes det, at tenderen er væk. Er der nogen der ved, hvor den er blevet af?
Opd. 25/10-09: Tenderen er flyttet til Marslev ved DJK´s vognhal. Steffen Dresler, der bl.a. er forfatter til bogen om DSB´s N-maskiner har sendt følgende redegørelse:
Tjenestevogn nr. 338 er ifølge www.jernbanen.dk belastningsvogn for kørekran nr. 146 i årene 1965-78 samt ombygget fra tenderen fra N 208 i 1965. Tjenestevogn nr. 338 blev omnummereret i 1988 til Tjenestevogn 982 3 338.
Tender N 208 (La Croyére nr. 2561) var oprindeligt tilkoblet BR 50 2139. Den blev før 1952 tilkoblet ramme BR 50 2141 (der er den nummerbærende del af lokomotivet) og sendes til Danmark 27. januar 1952. Ramme (La Croyére nr. 2563), kedel (La Croyére nr. 2561) og tender (La Croyére nr. 2561) indgår for ombygning på CvK den 1. april 1953. Disse tre hoveddele udgår den 19. juni 1953 fra CvK som DSB nr. N 208 og bliver sat i drift den 24. juni 1953.
Ifølge Ma skrivelse er lokomotiv N 208, tender (La Croyére nr. 2561) og rammen (ilagt kedel (Haine nr. 1867 fra N 201) hensat den 15. november 1969 og udrangeret 20. september 1972, HVIS altså man (DSB) forudsætter, at der ikke var sket tenderskift undervejs!!!!!
Det stemmer jo ikke så godt med ombygningen af Tender N 208 til Tjenestevogn nr. 338 i 1965.

I DRM II med rettelsesblade fra 1967 findes ingen tegning af denne vogn, og vognen er ikke opført i fortegnelsen over Specialvogne. Det kunne betyde, at en N tender ikke er ombygget til Tjenestevogn nr. 338 på dette tidspunkt eller tidligere.
Ifølge "Skematisk fortegnelse over tjenestevogne" fra 1988 (del af DRM II) er tjenestevogn 982 3 338-0 (ex. Tjenestevogn 338) opført som ombygget i 1968 fra tender bygget 1943 med byggested Haine S.P. Dette udelukker helt anvendelsen af tender fra N 208 for anvendelsen som Tjenestevogn 338, da tender N 208 er bygget hos La Croyére.
Vognen er endnu ikke i 1988 omnummeret fra nr. 338 og betegnes som "Lokalvogn i Fredericia" og må derfor ikke befordres i tog. Samme oplysninger findes i fortegnelse fra 1989 og 1991 (fortsat med nr. 338). Vognen findes ikke i en fortegnelse fra 1992 og senere, hvorfor det antages at vognen officielt er udrangeret i 1991.

Konklusion
Specialvogn nr. 338 er fremstillet på basis af tender bygget hos Haine S. P. i 1943 med byggenummer 129.
Ved leveringen i 1943 blev tenderen tilkoblet DRG BR 50 2119, hjemmehørende ved Bw Da. Kranicstein. Senere blev tenderen tilkoblet DB BR 50 2113 hjemmehørende ved Bw Bishofsheim (Mainz). Både BR 50 2119 og BR 50 2113 var efter krigen (1945) udlånt "For use of Allied Forces" og kørte primært på Trier-banen (Koblenz-Trier). BR 50 2113 blev som krigsskadeerstatning udleveret til de Belgiske Statsbaners (SNCB) depot Schaerbeek via DB Bw Koblenz-Lützel ca. 1949/50. Ved SNCB var lokomotivet overkomplet og hensat. BR 50 2113 blev købt og overført til DSB den 24. januar 1952 og modtaget 27. januar 1952. Lokomotiv med tender indgik på CvK den 30. januar 1952 for ombygning. Lokomotiv med tender udgik efter ombygning til DSB litra N 201 den 8. april 1952, prøvekørt og overført til 2. Distrikt den 23. april 1952.
Tenderen blev i 1965 frakoblet N 201 og ombygget 1968 til Specialvogn nr. 338.
Som Specialvogn (og senere som Tjenestevogn) er vognen ikke opført i DRM II efter 1992, hvorfor den er (antages) udrangeret i 1991.



Billede 17
En Scandia skinnebus er her omdannet til mandskabsvogn for DSB´s banetjeneste og litreret SV13a. Hvor stammer den fra? Skinnebusbogen fra 1989 har ikke svaret. Billedet er fra Rungsted den 13/11 1980.
Opd. 26/12-09: Takket være denne side er vognen nu identificeret som ØSJS SP 2.



Billede 18
Den 2/8 2004 stod denne tankvogn på maskindepotet i Fredericia. Hvem kan identificere den? Kan det være en tidligere Kommunekemi-vogn?.
Opd. 11/6-11: Vognen er identificeret som den tidligere Kommunekemi 44 86 720 3 104.



Billede 19
Dette billede optog jeg ind over hegnet til H. J. Hansen genbrug/ophug i Odense den 16/7 1980. Hvad forestiller det?
Opd. 12/12-10: Det er Nagbøl 573/1957 leveret til Haustrups Fabrikker i Odense i 1957 til sidesporet fra Bogensebanen. Solgt 1972 til H. J. Hansen.



Billede 20
Den 16/8 2003 var jeg i Marslev og besigtige DJK´s vognhal. Her stod bl.a. flere vognkasse, der ikke var til at identificere. Hvem kender denne?
Opd. 25/10-09: Dette og efterfølgende billede viser tre vognkasser fra ABA (Amts-Banerne på Als), der har været sommerhuse i Barsmark ved Aabenraa.



Billede 21
Her er yderligere 2 vognkasser i Marslev den 16/8 2003. Nogen bud?



Billede 22
Sidste billede fra vognhallen i Marslev viser denne "vogn", der måske har været anvendt af køreledningstilsynet ved S-banen. Har den evt. haft et nummer?
Opd. 1/11-09: I 1948-49 leverede Scandia to troljer til DSB´s Eltj forsynet med skinnebusmotor og litreret Motortrolje Nr. 3 og 4. Der er et billede i bogen "S-banen 1934-2009" side 350. Det er næsten helt sikkert en af disse to troljer.
Opd. 21/9-10: Troljen er M 4 fra 1949, der i 1978 blev solgt til Sporvejshistorisk Selskab og anvendt på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. I 2001 blev den sammen med den skinnecykel som står ved siden af, givet som jubilæumsgave til DJK, da Sporvejsmuseet ikke længere havde behov for troljen.



Billede 23
Den 11/10 2003 var en mand med en skærebrænder i gang med at ophugge denne vogn i Rungsted. Vognen var gul og nok en tidligere DSB postvogn ombygget til Tjenestevogn. Men hvilken vogn?
Opd. 2/5-23: Vognen er nu identificeret som DSB 80 86 980 0 247.



Billede 24
Denne "design-lakerede" HD-vogn stod den 13/7 2002 i Rungsted. Hvem kender historien bag denne vogn og hvor er den i dag?
Opd. 25/10-09: Denne vogn er en af to HD-vogne, der i begyndelsen af 1990´erne blev dekoreret af elever fra den lokale kunstskole i Svendborg og blev brugt som lager for flaskegas til Ærø. Alle vogne blev fjernet i maj 1995. Hvem kender numrene?
Opd. 11/4-10: DSB HD 38597 Solgt 1978 til D/S Ærø nr. 4, senere litreret ”25”. Solgt 1994 til NSJV. Ca. 1997 til Jernbanemuseet.
DSB HD 38235. Solgt 1978 til D/S Ærø nr. 5. Solgt 1994 til NSJV. Ca. 1997 til Jernbanemuseet.
DSB IAR 21224. Solgt 1978 til D/S Ærø uden nummer. Solgt 1994 til NSJV. Ca. 1997 til Jernbanemuseet.



Billede 25
Den 30/6 1980 var jeg på cykeltur langs VLTJ og fotograferede et par af stationerne. Denne station kunne jeg ikke huske navnet på, da jeg kom hjem. Det må være enten Strande eller Balleby. Hvem kan hjælpe?
Opd. 25/10-09: Det er Strande station.



Billede 26
Denne vogn stod i Tisvildeleje den 19/5 2002 (og står der muligvis stadig - kan ses på Google Earth). Vognen er omdannet til Kulturtoget men hvilken vogn er det?
Opd. 26/12-09: Ved en inspektionstur den 25/12-09 kunne der under malingen skimtes følgende nummer: 80 86 981 0 458 (med forbehold) og hjemsted Helsingør. Om denne vogn haves følgende oplysninger: Omb. 1984 fra DB 09-42 953. Mandskabsvogn for Mafd. DSB har aldig haft en rejsegodsvogn med dette litra og nummer. Kan den være tysk? Opd. 3/1-10: Vognen blev købt af DSB i 1984 fra Deutsche Bundesbahn Dms 51 80 09-42 953. Omb. 1992 til mandskabsvogn med hjemsted i Helsingør, senere København. Vognen blev bygget af Uerdingen i 1953.



Billede 27
Hos Limfjordsbanen ved remisen i Aalborg stod denne HJ-vognkasse den 21/6 2002. Hvem kender nummeret? Står vognkassen der stadig?



Billede 28
Ligeledes hos Limfjordsbanen men ude i Østhavnen den 21/6 2002 var denne Gs-vognkasse opsat. Hvem kender nummeret? Står vognkassen der stadig?
Opd. 20/7-13: Vognkassen står der stadig.



Billede 29
Den 19/6 2003 faldt jeg i Århus over denne "nymalede" tidligere postvogn. Den var malet rød overalt og der var ingen tekster, litreringer eller lign. Hvem kender noget til denne vogn? Nummer, ejer, videre skæbne osv.?
Synes du om artiklen?
Del den!
Næste artikel:
Sønderjyske jernbaneminder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

DSB F 427

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak