Inde i snuden på MX (Generelt)
Det er ikke korrekt, at ITC-styringen sidder i næserummet på de MX, der havde ITC (1011-1020). Det var kun stikdåsen der sad i snuden. Selve styringen sad i apparatskabet i førerrum 2. Derudover er det forskellige komponenter der sidder i næserummet i førerrum 1 hhv. næserummet i førerrum 2. Overordnet kan man sige at de (få) elektriske komponenter sidder i næserum 2 og trykluftkomponenter i næserum 1!
Ok, spændende information. Og så lige et ekstra spørgsmål: Hvilken af de to stikdåser som sidder på fronten af de lokomotiver som er udstyret med ITC er udstyret med det stik som bruges til det ? Ud fra de billeder jeg har set, så er stikdåsen tættest på døren beregnet på det særlige kabel til forbindelse mellem to GM-lokomotiver, mens det er den anden tættere på døren som er til ITC (burde vel egentlig hedde UIC-stik, eftersom det stammer fra vogne af den standard); det kan man også se på den nederste kant på klappen til stikdåsen længst fra døren er bøjet en smule ud i forhold til klappen, det selvsamme har jeg observeret på ME sammenkoblet med dobbeltdækkere hvor det også er en klap med bøjet kant som kablet fra vognen går op i.