Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor grænsekontrol, transportøransvar osv. (Generelt)

af Casper, 13/12 2015, 07:27 (3072 dage siden) @ UTJ

Nej Den svenske kystvagt må ikke sejle opbragte personer til dansk havn - de må ikke operere i dansk farvand.

Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg har prøvet at undersøge hvordan Australien gør konkret og juridisk, men det er ikke helt enkelt.
Ifølge en artikel behandler de asylansøgningerne direkte fra båden pr. videokonference og giver afslag. Men det er jo ikke det samme som fysisk at returnere personerne.
http://www.dw.com/en/australias-refugee-policy-should-europe-emulate-it/a-18399274


Mht broen kan man jo bare åbne den for gående trafik på dansk side, for hvis Sverige lukker er der jo ikke nogen trafik der kan genere. Så skal polisen stå og slå på folk der vil krydse grænsestregen på broen - det bliver også gode pressebilleder.

Danmark kan for så vidt også holde den åben for biltrafik. Bilerne kan jo køre frem til grænsen. Da der er to spor + nødspor, har man to dobbeltrettede landeveje med fortov. Jeg ved ikke om en bus kan vende, men venligbilister med personbiler kan godt. Man vil dog formentlig spærre broen for kørsel fra dansk side. Det er ret let med et par politibiler på tværs.

Det er sværere at spærre den for fodgængere, hvis de kommer i hundredevis. Spørgsmålet er om dansk politi ville gribe ind. Danmark ville blive hængt ud med billeder i internationale medier af hårdtslående politi, alene for at gøre det beskidte arbejde, som Sverige pålægger dem. Så hvis dansk politi valgte at forholde sig tilbageholdende, kunne flokken gå uhindret over til grænsemarkeringen og søge asyl.

Der er jo ingen klap i broen ... og ingen porte i tunnellen, så vidt jeg ved.

Jeg ved nu ikke om det kommer dertil. Jeg tror ikke grænsekontrollen bliver særlig effektiv. Et lånt dansk sygesikringskort vil være nok til at slippe igennem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1423

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak