Besøg cologne :)
af Niels Munch, 16/3 2016, 13:24 (3006 dage siden) @ Andreas
Imponerende toggang, imponerende mangfoldighed af togtyper!
Tak for kigget
Niels
Besøg cologne :)
af Per , 17/3 2016, 09:47 (3005 dage siden) @ Niels Munch
Herligt med noget "action"
Besøg cologne :)
af jmp , Vejle, 17/3 2016, 10:57 (3005 dage siden) @ Per
Köln Hbf er et fantastisk sted. I 80'erne blev det regnet for den travleste station på fastlandet (Clapham Junction i London var travlere). Der var over 60 tog i timen i myldretiderne. Og langt de fleste tog var lokomotivtrukne dengang ...
Köln Hbf har en sindsyg "cool" feature, jeg ikke har set andre steder. Lige så snart et tog sætter sig i bevægelse i et perronspor, kan det næste tog få indkørsel med 20 km/t. En lang række små signaler langs sporet sikrer, at der altid er et rødt signal mellem de to tog. Det røde skifter fra signal til signal i takt med at bagenden af det udkørende tog kommer forbi dem. Der kan være helt ned til under 100 m mellem det indkørende og udkørende tog.
Jan
PS.: Hvis man hellere vil se en masse godstog, kan Köln West anbefales.
Besøg cologne :)
af Marc Liljeqvist , 17/3 2016, 14:13 (3005 dage siden) @ jmp
Det gør det ikke mindre imponerende, at Köln kun har 8 perronspor, hvoraf kun 6 af disse benyttes af fjerntog. Min ynglingsperiode i Köln var klart midten af 90'erne, hvor der sjældent var to fjerntog som var ens. Alle Regionaltog var en dejlig blanding af Silberlinge, Mintlinge, Rotlinge, StadtExpress-Bn, ældre IC-vogne, DR materiel og til tider også stykgodsvogne.
Man kunne tage en klapstol frem og sidde der fra morgen til sen aften uden at kede sig.
Besøg cologne :)
af jmp , Vejle, 17/3 2016, 14:53 (3005 dage siden) @ Marc Liljeqvist
Det er nu ni fjerntogsspor og to S-togsspor.
I 80'erne, før ICE, kørte der mindst tre IC-tog i hver retning i timen. 19.08.1988 noterede jeg f.eks. 56 forskellige BR 103 i løbet af dagen. Det var tider!
Jan
Besøg cologne :)
af andersj, Aalborg, 17/3 2016, 14:30 (3005 dage siden) @ jmp
Köln Hbf er et fantastisk sted. I 80'erne blev det regnet for den travleste station på fastlandet (Clapham Junction i London var travlere). Der var over 60 tog i timen i myldretiderne. Og langt de fleste tog var lokomotivtrukne dengang ...
Köln Hbf har en sindsyg "cool" feature, jeg ikke har set andre steder. Lige så snart et tog sætter sig i bevægelse i et perronspor, kan det næste tog få indkørsel med 20 km/t. En lang række små signaler langs sporet sikrer, at der altid er et rødt signal mellem de to tog. Det røde skifter fra signal til signal i takt med at bagenden af det udkørende tog kommer forbi dem. Der kan være helt ned til under 100 m mellem det indkørende og udkørende tog.
Jan
PS.: Hvis man hellere vil se en masse godstog, kan Köln West anbefales.
Man kan også se i videoen hvor tæt togene kører over Hohenzollernbrücke.
Köln er i dag dog kun den 4. største banegård i Tyskland hvad passagertal angår. Köln Hbf har 280.000 passagere dagligt mens Hamburg Hbf har 450.000.
--
Mvh Anders