Kære Søren m. fl.
Sådan bare lige for at alle anvender den korrekte betegnelse. Det gør det jo alt andet lige nemmere at kommunikere.
Den oprindelige ikke ombyggede DSB-JF litra J nr. 1-20 fra 1886-1893 blev benævnt J II jf. Hovedtegning HL 53 og HL 54.
Den af dig viste fronttegning af W. Bay, er altså en litra J II og ombygget med ny og højereliggende kedel jf. Hovedtegning HL 53B og HL 54B som også angivet af Niels Munch med ref.
De første Kitson lokomotiver fra 1871 nr. 50 til 58, blev benævnt litra J (eller I) fra og med 1879 (officiel indførelse af litra ved JFJ). De blev efter bygning af J II i 1886 ff. internt benævnt J I, selvom dette dog ikke har stået på HL.
Herunder til orientering et antal sidetegning af litra J I og J II.
JFJ litra J I nr. 50 – 58 i oprindelig udførelse. ©Steffen Dresler.
DSB-JF litra J I nr. 50 – 58 i endelig udførelse. ©Steffen Dresler.
DSB-JF litra J II nr. 1- 20 i oprindelig udførelse. ©Steffen Dresler.
DSB litra J II nr. 1 – 20 i endelig udførelse med højere liggende kedel og tender med forøget vandrum. © Steffen Dresler.
I øvrigt havde – foruden den ombyggede litra J II – også litra R I og F III selvtømmende røgkammer og med samme låge/dør under røgkammerdøren.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler