Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB J 1 I 3D (Generelt)

af Søren Hermansen, 14/6 2016, 18:47 (2899 dage siden)

Hej. Nu Skal jeg Til at Lave Damplokomotivet J 1 I 3d.

Men. Hvad i alverden er det der sidder på Halsen.

[image]

Og hvad skal den Bruges til?

Avatar

DSB J 1 I 3D

af Jan Nielsen, Nørresundby, 14/6 2016, 20:16 (2899 dage siden) @ Søren Hermansen

Hej Søren

Det er lem til servicering af de indvendig glidere.
Mvh
Jan

DSB J 1 I 3D

af Gæst, 14/6 2016, 21:10 (2899 dage siden) @ Jan Nielsen

Sludder og vrøvl
Bruges til at tømme røgkammeret for røgkammersmuld.

Avatar

DSB J 1 I 3D

af Jan Nielsen, Nørresundby, 14/6 2016, 21:17 (2899 dage siden) @ Gæst

Hej Gæst

tømning af røgkammer sker gennem den store røgkammerdør (øverst)
den nederste er som skrevet en smøre/eftersyns lem til de indvendige glider.

Mvh
Jan

DSB J 1 I 3D

af Niels Munch, 14/6 2016, 21:14 (2899 dage siden) @ Jan Nielsen

Det er lem til servicering af de indvendig glidere.


Naeh, J-maskinerne havde udvendige glidere.

"De to centralværksteder i København og Århus ombyggede alle 20 maskiner i årene 1921-29. Der leveredes meget større kedler med smårørsoverheder og et tryk på 12 kg/cm². Disse kedler anbragtes 35 cm højere end de oprindelige. Der kom nye spidse røgkammerdøre, og røgkamrene blev gjort selvtømmende med en rensedør under selve den store røgkammerdør. "

Se: http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=J&typenr=2 .


M.v.h.
Niels

Avatar

DSB J 1 I 3D

af Jan Nielsen, Nørresundby, 14/6 2016, 21:24 (2899 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Jan Nielsen, 14/6 2016, 21:50

Hej Niels

Jeg læste det i farten som J type 1 og ikke J nr. 1. Jeg læste heller ikke dataene på type 1 og dermed havde
set at de var ophugget længe før der indførtes trykluft og da lokomotivtegningen Søren bragte i første indlæg
har trykluft burde det havde givet mig et hint.

Mvh
Jan

DSB J 1 I 3D

af Søren Hermansen, 15/6 2016, 00:07 (2899 dage siden) @ Jan Nielsen

Tak for Oplysningen

DSB J 1 I 3D

af Steff, 15/6 2016, 12:49 (2899 dage siden) @ Søren Hermansen

Kære Søren m. fl.

Sådan bare lige for at alle anvender den korrekte betegnelse. Det gør det jo alt andet lige nemmere at kommunikere.
Den oprindelige ikke ombyggede DSB-JF litra J nr. 1-20 fra 1886-1893 blev benævnt J II jf. Hovedtegning HL 53 og HL 54.

Den af dig viste fronttegning af W. Bay, er altså en litra J II og ombygget med ny og højereliggende kedel jf. Hovedtegning HL 53B og HL 54B som også angivet af Niels Munch med ref.

De første Kitson lokomotiver fra 1871 nr. 50 til 58, blev benævnt litra J (eller I) fra og med 1879 (officiel indførelse af litra ved JFJ). De blev efter bygning af J II i 1886 ff. internt benævnt J I, selvom dette dog ikke har stået på HL.

Herunder til orientering et antal sidetegning af litra J I og J II.

JFJ litra J I nr. 50 – 58 i oprindelig udførelse. ©Steffen Dresler.
[image]
DSB-JF litra J I nr. 50 – 58 i endelig udførelse. ©Steffen Dresler.
[image]
DSB-JF litra J II nr. 1- 20 i oprindelig udførelse. ©Steffen Dresler.
[image]
DSB litra J II nr. 1 – 20 i endelig udførelse med højere liggende kedel og tender med forøget vandrum. © Steffen Dresler.
[image]


I øvrigt havde – foruden den ombyggede litra J II – også litra R I og F III selvtømmende røgkammer og med samme låge/dør under røgkammerdøren.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

DSB J 1 I 3D

af Søren Hermansen, 15/6 2016, 17:35 (2898 dage siden) @ Steff

Når Sådan. JA det forklare jo det hele

DSB J 1 I 3D

af alfredo, 17/6 2016, 20:48 (2896 dage siden) @ Jan Nielsen

Gliderne sidder på cylinderblokken øverst, som du kan se i begge sider. Hvad får dig dog til at tro at den har indvendige glidere?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak