Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ulogsik? Grænsekontrol (Generelt)

af Lasse, 16/6 2016, 07:28 (2886 dage siden) @ Gæst 20

Jeg ser 2 problemstillinger;

ID kontrollen foregår i sporet nærmest lufthavnen, og der er sjældent kø. Toget til Sverige ankommer tom fra København H og kørt uden stop underbejs. Da det er samme plan, som med stop, vil toget i praksis komme 3 min for tidligt. Der er altså god tid til at komme afsted til tiden. Hvis årsagen til en forsinkelse skal være "IDkontrol", skal det være fordi man afventer folk som skal igennem kontrollen. Nøjagtig som hvis et tog havde afventet en ambulance eller en handicappet.

At Nivå-toget er planlagt til at køre i sporet længst væk fra lufthavnen og skal vende her er et valg som er taget. Hvis et tog fra sverige forsinker denne vending eller Nivå toget selv er forsinket, ja så er det jo ikke pga. af ID kontrollen. Årsagen er et forhold i Sverige eller måske i Danmark, men ikke ID kontrollen. Samme tilgang anvender DSB og Banedanmark ved sporarbejder - her er også mange henvisninger til at sporarbejdet har påvirket, selvom der er lavet en køreplan, som tager højde for det. Det er for nemt at angive "ID kontrol" eller "sporarbejde", men det er meget belejligt.

Kan man så heller ikke begrunde en omkørsel med kø uden om et vejarbejde, at det vejarbejdets skyld at køen er der? I princippet er der planlagt en omkørsel og så er det vel bilernes skyld at der er kø eller?
Køreplanen er lagt sådan ud at det kun lige kan lade sig gøre.
Togene fra Nivå holder og venter Ca 7 min udenfor Lufthavnen. Der kører også godstog og materieltog (ic tog) igennem stationen, som før id kontrollen også var presset til bristepunktet. Så jo jeg syntes godt at man kan sige det er idkontrollens skyld.

Mvh Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak