Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bare lige en lille kommentar.. (Generelt)

af Coenen-Bache, 12/7 2016, 20:14 (2872 dage siden)

Lidt sjovt, at i et forum hvor det straks opdages hvis en bedaget MY har fået skiftet en pære, Hvis G1224567797654321 er forsinket 2 minutter i Rendmigstrup.. Eller What ever... Har alle misset at HHGB fyldte 100 år for 2 dage siden.
Tillykke til en bane der er still going strong...

Og de indledende kommentarer er kun for sjov, så gå nu ikke i nørdet selvsving.

Avatar

Bare lige en lille kommentar..

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/7 2016, 07:54 (2871 dage siden) @ Coenen-Bache

Lidt sjovt, at i et forum hvor det straks opdages hvis en bedaget MY har fået skiftet en pære, Hvis G1224567797654321 er forsinket 2 minutter i Rendmigstrup.. Eller What ever... Har alle misset at HHGB fyldte 100 år for 2 dage siden.
Tillykke til en bane der er still going strong...

Lokaltog, der befarer strækningen idag forbigik også dagen med larmende tavshed ligesom byen Gilleleje gjorde.
Nordsjællands Jernbaneklub havde dog flagsmykket lokomotivet på søndagens plantog på strækningen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Bare lige en lille kommentar..

af Anders Madsen, 13/7 2016, 21:05 (2871 dage siden) @ Michael Deichmann

Lidt sjovt, at i et forum hvor det straks opdages hvis en bedaget MY har fået skiftet en pære, Hvis G1224567797654321 er forsinket 2 minutter i Rendmigstrup.. Eller What ever... Har alle misset at HHGB fyldte 100 år for 2 dage siden.
Tillykke til en bane der er still going strong...

Lokaltog, der befarer strækningen idag forbigik også dagen med larmende tavshed ligesom byen Gilleleje gjorde.
Nordsjællands Jernbaneklub havde dog flagsmykket lokomotivet på søndagens plantog på strækningen.

I første omgang skulle Lokaltog bare bruge sine kræfter på at tilbyde de rejsende toiletmuligheder på stationerne. Det er usædvanligt ringe, at der ikke er mulighed for toiletbesøg ved selskabets trafikkundepunkter (fx Maribo st.), hvis der samtidig er aflåste toiletter i togene!!!

Bare lige en lille kommentar...

Bare lige en lille kommentar..

af Gæst, 13/7 2016, 21:17 (2871 dage siden) @ Anders Madsen

Det er fordi de har en ledelse og en "kær direktør" (ironi kan forekomme) der blæser på deres kunder og især jernbane entusiaster!!!

Mvh gæsten der ikke bryder sig om lokaltog A/S

Bare lige en lille kommentar..

af Thomas, 13/7 2016, 21:30 (2871 dage siden) @ Gæst

Jeg var da deroppe og fik taget en del fotos.
_______
Thomas.

Bare lige en lille kommentar..

af Gæst, 13/7 2016, 21:38 (2871 dage siden) @ Thomas

Så har du haft mere held med dig end andre.

Sidst jeg stod og ville tage billeder deroppe fik jeg at vide at hvis jeg ikke kom væk i en fart ville politiet blive tilkaldt!!! Og for en god ordens skyld vil jeg lige tilføje at jeg intet ulovligt gjorde.

OT: Emsige baneansatte.

af thomash, 13/7 2016, 22:55 (2871 dage siden) @ Gæst

Sidst jeg stod og ville tage billeder deroppe fik jeg at vide at hvis jeg ikke kom væk i en fart ville politiet blive tilkaldt!!! Og for en god ordens skyld vil jeg lige tilføje at jeg intet ulovligt gjorde.

Så er det da bare at lade dem tilkalde politiet. Det er ofte set og hørt, at emsige banefolk, der tror de ejer hele verden, smider folk væk for godtbefindende.

Jeg har selv været udsat for det samme på Københavns hovedbanegård, hvor der kom en arrogant perronvagt og mente jeg skulle pakke mit udstyr sammen og forlade området - til trods for, at jeg stod mindst 2 meter fra perronkanten og filmede og ikke stod nogle i vejen.

Den efterfølgende klage til DSB gav dog desværre ikke medhold, de mente selvfølgelig han havde handlet korrekt.

/Thomas.

OT: Emsige baneansatte.

af Knap så emig baneansat., 14/7 2016, 00:16 (2871 dage siden) @ thomash

Hvis man står på en perron og ikke er til gene for hverken passager eller tjenestegørende, samt overholder alle markerede afstande burde der ikke være noget problem.

Men det er faktisk tit vi får melding om nærvedpåkørsler fordi jernbaneentusiaster ikke helt har styr på sikkerhedsafstande jf. jernbaneloven :)


Personer uden certifikat eller legitimationskort må som bekendt ikke færdes tættere på nærmeste jernbaneskinne, i de områder der ikke er tilgængelig for offentligheden (perroner m.m), end 4 meter.
Den regel glemmer mange tognørder vidst lidt :-)

OT: Emsige baneansatte.

af Knap så emig baneansat. igen, 14/7 2016, 00:20 (2871 dage siden) @ Knap så emig baneansat.

Der skulle selvfølgelig stå udenfor Perroner m.m :)

OT: Emsige baneansatte/fotografering på jernbanens områder

af Svend, 14/7 2016, 10:10 (2870 dage siden) @ Knap så emig baneansat.

Hvis man står på en perron og ikke er til gene for hverken passager eller tjenestegørende, samt overholder alle markerede afstande burde der ikke være noget problem.

Men det er faktisk tit vi får melding om nærvedpåkørsler fordi jernbaneentusiaster ikke helt har styr på sikkerhedsafstande jf. jernbaneloven :)

Personer uden certifikat eller legitimationskort må som bekendt ikke færdes tættere på nærmeste jernbaneskinne, i de områder der ikke er tilgængelig for offentligheden (perroner m.m), end 4 meter.
Den regel glemmer mange tognørder vidst lidt :-)

---


Gad vide hvor mange gange vi har haft dette oppe at vende.
Teksten i Jernbaneloven er ganske klar (§43):


Kapitel 9

Ordensbestemmelser

Ophold m.v. på infrastrukturforvalterens og jernbanevirksomhedens område

§ 41. Infrastrukturforvalterens og jernbanevirksomhedens område omfatter stationsområder, banelinjer med tilhørende skråninger, banketter og grøfter, broer, tunneler, højbaner, arbejdspladser og andre anlæg, tog og andre køretøjer og forpladser og adgangsveje til stationer og jernbanefærgesteder, hvor disse ejes af jernbanevirksomheden eller ejes eller forvaltes af infrastrukturforvalteren.

§ 42. Enhver, der søger adgang til eller opholder sig på de områder, der er nævnt i § 41, og som er åbne for offentligheden, skal rette sig efter de forskrifter til opretholdelse af orden og sikkerhed, der meddeles af virksomhedens personale, eller som ved opslag eller på anden hensigtsmæssig måde er bekendtgjort af virksomheden.

Stk. 2. Politiet skal efter anmodning bistå jernbanevirksomheden eller infrastrukturforvalteren med håndhævelsen af de ordens- og sikkerhedsbestemmelser, der gælder på områder nævnt i § 41.

§ 43. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters tilladelse må ingen tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug, foretage indsamlinger, omdele tryksager el.lign. på de områder, der er nævnt i § 41.

§ 44. Reklamer og andre indretninger må ikke være anbragt således, at de er til ulempe for opfattelsen af signaler på banearealet.

§ 45. Det er forbudt at stige på tog, når dørene er under lukning, og at hindre den automatiske dørlukning i tog.

Stk. 2. Der må ikke kastes affald eller andre genstande ud fra tog.

Stk. 3. Nødbremsen i tog og nødstop på perron må kun benyttes i nødstilfælde.

§ 46. Ingen må færdes eller lade dyr færdes på de områder, der er nævnt i § 41, og som ikke er åbne for offentligheden, uden infrastrukturforvalterens eller jernbanevirksomhedens tilladelse.

§ 47. Enhver, der overtræder bestemmelserne i § 42, stk. 1, og §§ 43, 45 og 46, kan af virksomhedens personale bortvises og om fornødent fjernes fra virksomhedens område.

Krydsende trafik i niveauoverkørsler, der ikke er åbne for almindelig færdsel

§ 48. Ved passage af niveauoverkørsler, der ikke er åbne for almindelig færdsel, skal der udvises særlig forsigtighed.

Stk. 2. Uvedkommende må ikke benytte niveauoverkørsler, der ikke er åbne for almindelig færdsel.

Stk. 3. Transportministeren fastsætter nærmere regler om passage og benyttelse af niveauoverkørsler, der ikke er åbne for almindelig færdsel.

OT: Emsige baneansatte/fotografering på jernbanens områder

af Andreas M., 14/7 2016, 10:15 (2870 dage siden) @ Svend

Gad vide hvor mange gange vi har haft dette oppe at vende.
Teksten i Jernbaneloven er ganske klar (§43):

§ 43. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters tilladelse må ingen tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug, foretage indsamlinger, omdele tryksager el.lign. på de områder, der er nævnt i § 41.

Det vigtige ord i den fine tekst du har fundet frem her er erhvervsøjemed (og undervisningsbrug). Der er rigtig mange jernbanefotografer der fotograferer for fornøjelsens skyld, og det skal de være så ganske velkomne til, også uden tilladelse, i følge loven. (Så længe de holder sig til områder der er åben for almindelig færdsel).

OT: Emsige baneansatte/fotografering på jernbanens områder

af ac, 16/7 2016, 09:21 (2868 dage siden) @ Andreas M.

Gad vide hvor mange gange vi har haft dette oppe at vende.
Teksten i Jernbaneloven er ganske klar (§43):

§ 43. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters tilladelse må ingen tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug, foretage indsamlinger, omdele tryksager el.lign. på de områder, der er nævnt i § 41.


Det vigtige ord i den fine tekst du har fundet frem her er erhvervsøjemed (og undervisningsbrug). Der er rigtig mange jernbanefotografer der fotograferer for fornøjelsens skyld, og det skal de være så ganske velkomne til, også uden tilladelse, i følge loven. (Så længe de holder sig til områder der er åben for almindelig færdsel).

Ja men §42 gælder skam også. :-)

§ 42. Enhver, der søger adgang til eller opholder sig på de områder, der er nævnt i § 41, og som er åbne for offentligheden, skal rette sig efter de forskrifter til opretholdelse af orden og sikkerhed, der meddeles af virksomhedens personale, eller som ved opslag eller på anden hensigtsmæssig måde er bekendtgjort af virksomheden.

OT: Emsige baneansatte/fotografering på jernbanens områder

af Andreas M., 16/7 2016, 09:33 (2868 dage siden) @ ac

Ja men §42 gælder skam også. :-)

§ 42. Enhver, der søger adgang til eller opholder sig på de områder, der er nævnt i § 41, og som er åbne for offentligheden, skal rette sig efter de forskrifter til opretholdelse af orden og sikkerhed, der meddeles af virksomhedens personale, eller som ved opslag eller på anden hensigtsmæssig måde er bekendtgjort af virksomheden.

Bestemt, men hverken DSB eller Banedanmarks foreskrifter forbyder fotografering i privat øjemed, så længe man ikke bryder med nogle af de andre foreskrifter.

OT: Emsige baneansatte/fotografering på jernbanens områder

af Filmskaberen, 16/7 2016, 12:49 (2868 dage siden) @ Andreas M.

Jeg har et par gange været med til at filme i erhvervsmæssige øjemed, og har i den forbindelse ingen problemer haft med at få tilladelser fra Københavns Kommune, Sund&Bælt eller Banedanmark, der alle giver tilladelse hurtigt og helt vederlagsfrit.
DSB har outsourcet koordineringen, og opkræver derfor et ret højt gebyr (kan godt løbe op i fem cifrede beløb). DSBs forklaring har været, at de skal "informere togpersonale mm". Hvilket for eksemplet Københavns Hovedbanegård er ret underholdende, idet DSB kun ejer forhallen. Dvs at man kan gratis filme tog på perronerne (Banedanmarks ejendom) eller passagererne på Tietgensbroen, mens det koster kassen at filme i forhallen, fordi DSB forinden skal underrette togpersonalet...

Jeg fik det klare indtryk, at DSB heller ikke selv, er klar over reglerne endsige ejerskabet af infrastrukturen.

OT: Emsige baneansatte/fotografering på jernbanens områder

af andersj, Aalborg, 16/7 2016, 13:03 (2868 dage siden) @ Filmskaberen

Jeg har et par gange været med til at filme i erhvervsmæssige øjemed, og har i den forbindelse ingen problemer haft med at få tilladelser fra Københavns Kommune, Sund&Bælt eller Banedanmark, der alle giver tilladelse hurtigt og helt vederlagsfrit.
DSB har outsourcet koordineringen, og opkræver derfor et ret højt gebyr (kan godt løbe op i fem cifrede beløb). DSBs forklaring har været, at de skal "informere togpersonale mm". Hvilket for eksemplet Københavns Hovedbanegård er ret underholdende, idet DSB kun ejer forhallen. Dvs at man kan gratis filme tog på perronerne (Banedanmarks ejendom) eller passagererne på Tietgensbroen, mens det koster kassen at filme i forhallen, fordi DSB forinden skal underrette togpersonalet...

Jeg fik det klare indtryk, at DSB heller ikke selv, er klar over reglerne endsige ejerskabet af infrastrukturen.

Det kan være at der menes at ved filmning i togene skal togpersonalet underrettes. Ved filmning/sampling på stationer så er det blot Stationsservice der får en lille e-mail til underretning.

--
Mvh Anders

OT: Emsige baneansatte/fotografering på jernbanens områder

af gæst., 16/7 2016, 13:11 (2868 dage siden) @ andersj

Jeg har et par gange været med til at filme i erhvervsmæssige øjemed, og har i den forbindelse ingen problemer haft med at få tilladelser fra Københavns Kommune, Sund&Bælt eller Banedanmark, der alle giver tilladelse hurtigt og helt vederlagsfrit.
DSB har outsourcet koordineringen, og opkræver derfor et ret højt gebyr (kan godt løbe op i fem cifrede beløb). DSBs forklaring har været, at de skal "informere togpersonale mm". Hvilket for eksemplet Københavns Hovedbanegård er ret underholdende, idet DSB kun ejer forhallen. Dvs at man kan gratis filme tog på perronerne (Banedanmarks ejendom) eller passagererne på Tietgensbroen, mens det koster kassen at filme i forhallen, fordi DSB forinden skal underrette togpersonalet...

Jeg fik det klare indtryk, at DSB heller ikke selv, er klar over reglerne endsige ejerskabet af infrastrukturen.


Det kan være at der menes at ved filmning i togene skal togpersonalet underrettes. Ved filmning/sampling på stationer så er det blot Stationsservice der får en lille e-mail til underretning.

Så kan man jo i stedet søge tilladelse til at tage billeder eller filme (vi taler i erhvervsmæssigt øjemed og til undervisningsbrug, ikke privat hvor der ikke skal søges) hos Banedanmark, som jo ejer perronerne. Her er prisen sikkert 0 kr :-)

Bare lige en lille kommentar..

af ASN, 14/7 2016, 13:20 (2870 dage siden) @ Michael Deichmann

Lidt sjovt, at i et forum hvor det straks opdages hvis en bedaget MY har fået skiftet en pære, Hvis G1224567797654321 er forsinket 2 minutter i Rendmigstrup.. Eller What ever... Har alle misset at HHGB fyldte 100 år for 2 dage siden.
Tillykke til en bane der er still going strong...

Lokaltog, der befarer strækningen idag forbigik også dagen med larmende tavshed ligesom byen Gilleleje gjorde.
Nordsjællands Jernbaneklub havde dog flagsmykket lokomotivet på søndagens plantog på strækningen.


Det er vel Lokalbanen og ikke Lokaltog der kører HHGB!

Og de har således heller ikke noget med Maribo station at gøre jf. andet indlæg længere nede ...

Allan

Bare lige en lille kommentar..

af Niels Munch, 14/7 2016, 15:19 (2870 dage siden) @ ASN

Lokalbanen og Regionstog fusionerede for et års tid siden til Lokaltog A/S.

M.v.h.
Niels

Avatar

Bare lige en lille kommentar..

af Ove Nygaard, 14/7 2016, 16:00 (2870 dage siden) @ Niels Munch

Lokalbanen og Regionstog fusionerede for et års tid siden til Lokaltog A/S.

M.v.h.
Niels

Hvem blev direktør for de fusionerede selskaber?

M.V.h.
Ove

Bare lige en lille kommentar..

af Coenen-Bache, 14/7 2016, 20:18 (2870 dage siden) @ Østjyden

FOKUS ....

I et indlæg om HHGB's 100 års fødselsdag, får i blandet fotoafstand til nærmeste skinner, Lokalbaner i Jylland, bestyrelsesmedlemmers navne ind med mere.

Måske I skulle finde et par gamle billeder fra HHGB fra gemmerne, og uploade i stedet... ???

Bare lige en lille kommentar..

af Østjyden, 14/7 2016, 20:27 (2870 dage siden) @ Coenen-Bache

Gode herr Coenen-Bache

Dit indlæg har vist ikke meget med de sidste indlæg at gøre, som blev startet af ASN. Ove Nygaard efterspurgte den aktuelle direktør for Lokaltog, og det er det, jeg svarer på.

Bare lige en lille kommentar..

af Niels Munch, 14/7 2016, 20:31 (2870 dage siden) @ Østjyden

Trådstarter har vel ret til at ytre sig om, hvad hans hensigt med at starte tråden var.

Bare lige en lille kommentar..

af Østjyden, 14/7 2016, 20:33 (2870 dage siden) @ Niels Munch

Trådstarter har vel ret til at ytre sig om, hvad hans hensigt med at starte tråden var.

O K, den havde jeg så ikke lige fanget, undskyld.

Bare lige en lille kommentar..

af Coenen-Bache, 15/7 2016, 14:34 (2869 dage siden) @ Østjyden

Jamen så find da en relevant tråd !!

Bare lige en lille kommentar..

af Niels Munch, 14/7 2016, 20:27 (2870 dage siden) @ Coenen-Bache

Måske I skulle finde et par gamle billeder fra HHGB fra gemmerne, og uploade i stedet... ???


Men så er kategorien - eller forummet - vist forkert ;-) .

Bare lige en lille kommentar..og billeder fra HHGB

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 14/7 2016, 21:16 (2870 dage siden) @ Coenen-Bache

FOKUS ....

I et indlæg om HHGB's 100 års fødselsdag, får i blandet fotoafstand til nærmeste skinner, Lokalbaner i Jylland, bestyrelsesmedlemmers navne ind med mere.

Måske I skulle finde et par gamle billeder fra HHGB fra gemmerne, og uploade i stedet... ???

Hermed gjort:

[image]

Havnepladsen i Helsingør påsken 1970.

[image]

HHGB Ym53 juli 1970

[image]

Helsingør august 1970

[image]

Helsingør 3.august 1983

[image]

Signalbetjeningspanel på Grønnehave 3.august 1983.

[image]

Helsingør 29.marts 1989.

[image]

Grønnehave 29.marts 1989.

Tillykke til HHGB og
venlige hilsner fra
Lars Møller Jensen

Bare lige en lille kommentar..og billeder fra HHGB

af Coenen-Bache, 15/7 2016, 14:37 (2869 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ej nogle skønne billeder, tusinde tak.
Det billede hvor der køres under en kran, og en meget faldefærdig bygning
er det på havnefronten ?

Bare lige en lille kommentar..og endnu et billeder fra HHGB

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 15/7 2016, 19:21 (2869 dage siden) @ Coenen-Bache

Ej nogle skønne billeder, tusinde tak.
Det billede hvor der køres under en kran, og en meget faldefærdig bygning
er det på havnefronten ?

Hej Coenen-Bache

Så vidt jeg husker stod jeg ca. med ryggen til Værftets port og fotograferede toget der kom fra Helsingør jernbanestation.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

PS Kan jeg glæde dig med et billede mere taget 28.oktober 1986 fra færgedækket.

[image]

Bare lige en lille kommentar..og endnu et billeder fra HHGB

af Coenen-Bache, 15/7 2016, 20:15 (2869 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Og nu hvor jeg kortvarigt havde forbindelse nord for halsen, slår det mig at en nuværende P-Plads hedder Kulpladsen, som selvfølgeligt er der hvor billedet er taget. Mange tak igen

Bare lige en lille kommentar.. og endnu et billede fra HHGB

af Niels Munch, 16/7 2016, 17:48 (2868 dage siden) @ Coenen-Bache
redigeret af Niels Munch, 16/7 2016, 18:31

..... og da vi andetsteds har talt overlevering mellem DSB og HHGB, faldt jeg over dette foto:

[image]HHGB (M) 1 med 3 HHGB- og 5 DSB rystevogne samt skydelok HHB 1 i Hornbæk en travl sommerdag ca. 1935. Det Kongelige Bibliotek/Sven Türck (turck_02117.tif).


Klik på billedet for oprindelig størrelse. Billedet findes også i bane bøgers "Gennemgående Vogn til Privatbanen" (2001 - ISBN 87 88632 86-5).


M.v.h.
Niels

Bare lige en lille kommentar..

af krabsen @, 15/7 2016, 19:24 (2869 dage siden) @ Coenen-Bache

Man kommer til at tænke på det gamle bonmot:

"Intet problem er så lille at det ikke kan gøres større."

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak