Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K17 offentliggjort - Tog på Kystbanen og over Øresund (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, 8/10 2016, 00:10 (2764 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg er mest forundret over det virker til de regner med fast ID-kontrol i lufthavnen. Togene fra Helsingør slutter på Hovedbanen (20-togene) og togene til Sverige starter først i Lufthavnen som 10-tog og fortsætter til Sverige. Og så er der materieltog Hovedbanen lufthavnen, ganske som i dag, men i dag er det jo på en toganmeldelse, og ikke fast plan. Det virker det til at være i K17... Jeg troede man ikke måtte fortsætte den midlertidige grænsekontrol så længe?

Svenske Trafikverket offentliggjorde for et par uger siden deres T17 [1], og ser man på den grafiske køreplan over Øresund, så er der også afsat 10 minutter til grænsekontrol, selvom status p.t. er, at den ophører i november. Men man regner vel med, at den snart efter bliver genindført eller at man får tilladelse fra EU til at forlænge yderligere.

Bemærk i øvrigt, at det også fra Sverige mod Danmark er slut med 10-minuttersdrift. Reduktionen til 20-minuttersdrift kommer til at koste yderligere 10 minutters rejsetid for halvdelen af de passagerer, der skifter til eller fra de øvrige togsystemer i Sverige eller bare ikke kan justere sine mødetider på arbejde, uddannelse m.m. tilsvarende.

[Afvikling af togene, der ikke passerer Øresund.]

Det store spørgsmål er vel så om det er det samme tog der rangerer væk der skal ned igen, eller om de har brug for en stamme mere (Og har de overskud i materiel til det?), så de bytter, og så vidt jeg er orienteret er der alligevel nogle minutters rangertid helt ud på pladsen før man kan bytte og køre den anden vej. Men måske det er samme tog der bare kører halvt ud og vender?

Det tager mindst 2,5 minutter hver vej, hvis man benytter vendesporene. Kun spor 1 er forbundet med begge spor til/fra vendesporsanlægget. Hvis man fortsat har tænkt sig, at det skal være spor 1, der er reserveret til togene mod Sverige, så kommer der derfor til at gå mindst 5 minutter fra et rent indenlandsk tog ankommer til et rent indenlandsk tog kan afgå, og selvfølgeligt mere, hvis det er samme togsæt og der derfor skal skiftes førerrum. Vi må se, om man er blevet klogere siden januar. Vi har da lov at håbe.

[1] Dog endnu ikke i tabelform.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak