Bremseomstiller-position? (Generelt)
Tyskland har nogle specielle regler for bremsearter i godstog:
Belastning 0 - 1199 tons = hele toget P bremset
Belastning 1200 - 1599 tons = "Lange Lok", dvs ca fem vogne (fem G/P omstiller) op til lok skal være G-bremset
Belastning 1600 - max = hele toget G bremset
Udover disse regler, findes der deciderede G køreplaner, hvor hele toget er G bremset uanset belastning.
Der skal nok være afvigelser som jeg ikke er bekendt med, men dette er i hvert fald en del af forklaringen.
PS: De indenlandske godstog til og fra Tyskland, kører også med "Lange Lok" i Danmark, hvis belastningen er mellem 1200 og 1599 tons. Fra 1600 og opefter bliver bremserne omstillet i Padborg til hhv G eller P - altså ingen G bremset godstog i DK.
Transittog til og fra Sverige kører ikke med "Lange Lok" - her bliver der altid omstillet i Padborg.
--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa