Århus Letbane, det er ikke let (Generelt)
Århus Stiftstidende skriver i dag:
Alle skyder på alle: Myndigheder i åben krig om letbanens godkendelse
https://stiften.dk/aarhus/Alle-skyder-paa-alle-Myndigheder-i-aaben-krig-om-letbanens-go...
af Regelrytteren, 18/12 2017, 10:32 (2348 dage siden)
Århus Stiftstidende skriver i dag:
Alle skyder på alle: Myndigheder i åben krig om letbanens godkendelse
https://stiften.dk/aarhus/Alle-skyder-paa-alle-Myndigheder-i-aaben-krig-om-letbanens-go...
af Jens Hansen, 18/12 2017, 10:54 (2348 dage siden) @ Regelrytteren
Jeg bemærker at Styrelsen er meget klar i sit udtryk;
...at Aarhus letbane har gjort deres arbejde så dårligt, at de selv er skyld i forsinkelserne".
det er barske ord fra embedsværket!
jens
af OnkelJørn, 18/12 2017, 11:28 (2348 dage siden) @ Jens Hansen
Angreb er altid det bedste forsvar !
af Karl Høst, 18/12 2017, 11:54 (2348 dage siden) @ Jens Hansen
Undrer mig, at der ikke er mere fokus på assessors rolle i forløbet. Jeg har opfattelsen af, at de såkaldte assessors opgave er at bistå Letbanen med at kvalificere papirerne, og det har flere gange været fremme, at assessor fastholder, at de indsendte papirer var i orden. Hvis dette ikke er tilfældet, er det så fordi assessor er uduelig? I givet fald falder det tilbage på Trafikstyrelsen som jo har godkendt assessor.
af Peter Christensen, 18/12 2017, 12:30 (2348 dage siden) @ Jens Hansen
Jeg bemærker at Styrelsen er meget klar i sit udtryk;
...at Aarhus letbane har gjort deres arbejde så dårligt, at de selv er skyld i forsinkelserne".
det er barske ord fra embedsværket!
Av-av-av.....den gør ondt. Så kom ikke at sige at Trafikstyrelsen KAN tale meget rent ud af posen.
Gad vide om regionen (og Århus) støtter en undersøgelse af forløbet?
Nå, men jeg har været inde på det før, uden at have mødt forståelse for det.
Den snart afgåede letbanedirektør har levet livet på en dispensation og der er næppe nok viden i bestyrelsen til at give direktionen et kvalificeret modspil.
af Jens Hansen, 18/12 2017, 12:37 (2348 dage siden) @ Peter Christensen
Har ikke været opmærksom på "assessor" før, så det måtte lige Googles. På Trafikstyrelsens hjemmeside står om dette;
https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Jernbane/Organer-og-assessorer/Assessor.aspx
Når jeg umiddelbart læser det, så synes jeg, i forhold til Letbanen, at der nu dukker mange flere tvivlsspørgsmål op (?). Ved vi hvem som har været Assessor på Letbanen?
Jens
af Peter Christensen, 18/12 2017, 12:54 (2348 dage siden) @ Jens Hansen
Hvis google er min ven...
Redegørelse
Lidt søgning på Ricardo Rail - Ricardo Rail..
Ser ud til at sporvognene i Odense, Århus og København får fornøjelse af dem....
Bemærk at de også er med på signalprogrammet - det skal nok blive festligt.
af Jens Hansen, 18/12 2017, 14:17 (2348 dage siden) @ Peter Christensen
Fint, havde ikke lige tid til at kigge efter det - Jens
af jaer, 18/12 2017, 13:42 (2348 dage siden) @ Peter Christensen
Prøv lige at se, hvad borgmesteren udtaler lørdag til Stiften.dk:
- Vores oplevelse er, at vi har leveret alt, hvad styrelsen har bedt om. Hver gang vi er kommet med noget, så er der stillet nye spørgsmål og anlagt nye kriterier. Dermed er målstregen flyttet hver gang, siger Jacob Bundsgaard.
- I hele Europa kører der letbaner. Man kunne dybest set tage et regulativ fra Tyskland, Holland eller Frankrig, oversætte det til dansk og bruge danske standarder, og så var man i mål.
/Jan
af Jens Hansen, 18/12 2017, 14:17 (2348 dage siden) @ jaer
Men hvorfor har de så ikke gjort det?
Er det den gamle traver om specielle danske løsninger, som igen dukker op.
af mss , 19/12 2017, 19:54 (2346 dage siden) @ Jens Hansen
Letbaneloven er baseret på det tyske letbane/sporvejsregulativ Bostrab. Naturligvis er det blevet tilpasset danske forhold, men der er ingenlunde tale om genopfindelse af den dybe tallerken.
Letbanen i Århus er den første af sin slags og dermed forbundet med en stor portion læring for alle parter. Derfor kan det heller ikke undrer at der kom "klumper i sovsen".
Det har ikke været et kønt forløb.
Da den første forargelse over myndighedens nedskydning af startdatoen havde lagt sig blev det nok klart for de fleste at man i Århus simpelthen har været for hurtige på aftrækkeren.
Man burde nok overveje at dæmpe retorikken og øge professionalismen.
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums
af OnkelJørn, 19/12 2017, 21:17 (2346 dage siden) @ mss
Jamen det er da fuldkommen rigtigt at man har været for hurtig ude med en dato.
Men som du skriver er det første gang med en let bane i Danmark , så viden og erfaring er der ikke. Men det gælder alle parter , også trafikstyrelsen.
af Georg Schmidt, 19/12 2017, 21:45 (2346 dage siden) @ OnkelJørn
EU kommer normalt med regler for alt vi så retter ind efter, men i tilfældet letbanen ser det ud til vi selv skal opfinde dem. Hvorfor lader man ikke trafikstyrelsen (der jo ved alt) skrive reglerne , så kunne den samme styrelse jo komme bagefter og sige at letbanen ikke overholder dem.
af Mester, 19/12 2017, 22:10 (2346 dage siden) @ Georg Schmidt
EU kommer normalt med regler for alt vi så retter ind efter, men i tilfældet letbanen ser det ud til vi selv skal opfinde dem. Hvorfor lader man ikke trafikstyrelsen (der jo ved alt) skrive reglerne , så kunne den samme styrelse jo komme bagefter og sige at letbanen ikke overholder dem.
Problemet er nok, at trafikstyrelsen ikke selv har vidst, hvilke krav den skulle stille. En sådan styrelse er naturligvis svær at stille tilfreds.
af Jens Hansen, 20/12 2017, 06:53 (2346 dage siden) @ Mester
Så vidt jeg har forstået er tilgangen i Danmark, og EU, at man skal vurdere risici og bevise at man har styr på det.
Letbanen skal således redegøre for hvilke risiko der er og hvordan de så håndterer dette. Styrelsen er således ikke "lovgivende". Men jeg lader mig gerne korrigere, hvis jeg tager fejl.
Jens
af Regelrytteren, 20/12 2017, 08:56 (2346 dage siden) @ Georg Schmidt
af Georg Schmidt, 20/12 2017, 12:12 (2346 dage siden) @ Regelrytteren
Tak for link Regelrytter. Som gammel jernbanemand har jeg måske en lidt for lavpraktisk tilgang til tingene, men jeg bliver da langsomt klogere.
Jeg kan ikke forstå hvorfor trafikstyrelsen ikke kan forklare letbanen, hvad det er der skal laves om for at få tilladelsen. Det virker nærmest som omvendt bevisbyrde, og med den store viden der er i styrelsen må det da være en smal sag for dem at forklare. Når jeg læser på hjemmesiden virker den meget "djøfagtig". Jeg tror problemet er, at vi har fået dette djøfsegment indover. I gamle dage havde vi sektionsingeniører ved banen, der som sædvanlig var af meget høj kvalitet, og de var i stand til at afgøre tingene på stedet. Man kan vel kalde disse ingeniører datidens assessorer, og de var gode at have når f. eks. Frichs skulle aflevere E-maskiner.
Hvorfor ikke lade folk med forstand på det afgøre tingene og ikke dette djøfsegment, der først skal forklares noget, som de så måske ikke tør godkende.
Jeg nåede at Google vicedirektøren inden forbindelsen blev lukket, og det ser da ikke ud til han har beskæftiget sig ret meget med jernbane, i de mange job han har haft.
I øvrigt hører jeg, at her til morgen har en lastbil med kran nedrevet køreledningen i Lystrup Sønderskovvej. Det kunne godt have givet lidt uro i morgentrafikken. Det var da godt det ikke var på den indre strækning, hvor jeg tror ledningen ved Dokk 1 også er i alvorlig "fare".
af andersj, Aalborg, 20/12 2017, 12:24 (2346 dage siden) @ Georg Schmidt
I øvrigt hører jeg, at her til morgen har en lastbil med kran nedrevet køreledningen i Lystrup Sønderskovvej. Det kunne godt have givet lidt uro i morgentrafikken. Det var da godt det ikke var på den indre strækning, hvor jeg tror ledningen ved Dokk 1 også er i alvorlig "fare".
Hvorfor skulle køreledningerne være i fare ved Dokk1?
--
Mvh Anders
af Georg Schmidt, 20/12 2017, 12:27 (2346 dage siden) @ andersj
Fordi lastbilerne bliver ved med at køre forkert dernede.
af andersj, Aalborg, 20/12 2017, 12:37 (2346 dage siden) @ Georg Schmidt
Fordi lastbilerne bliver ved med at køre forkert dernede.
Så længe det blot er "almindelige" lastbiler, så sker der ikke noget. Særtransporter med en højde på over 4 meter skal følge en rute som er fastlagt af politiet, men det kan selvfølgelig også gå galt.
--
Mvh Anders
af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 20/12 2017, 13:37 (2346 dage siden) @ andersj
Fordi lastbilerne bliver ved med at køre forkert dernede.
Så længe det blot er "almindelige" lastbiler, så sker der ikke noget. Særtransporter med en højde på over 4 meter skal følge en rute som er fastlagt af politiet, men det kan selvfølgelig også gå galt.
Nu findes der jo en del lastbiler hvor der er monteret kran på. Det er set mere end én gang at chaufføren har “glemt” at folde/pakke kranen sammen, så den dermed rager op i højden hvor den kan “fange” køreledninger (jvf. Georg´s indlæg), broer m.m.
Mvh Jørgen
af Peter Christensen, 20/12 2017, 14:19 (2346 dage siden) @ Georg Schmidt
Jeg kan ikke forstå hvorfor trafikstyrelsen ikke kan forklare letbanen, hvad det er der skal laves om for at få tilladelsen. Det virker nærmest som omvendt bevisbyrde, og med den store viden der er i styrelsen må det da være en smal sag for dem at forklare.
Nej, det er ikke sådan verden virker.
Jeg roder også (lidt) med rammelovgivning omkring sikkerhedssyringssystemer, som det er op til firmaet at udfylde.
Med mellemrum kommer diverse snushaner for at se om vi nu også gør som vi skriver.
Snushanerne kan være både tilsynsfolk udefra (myndinghedsrepresentanter) eller kunder (og de er som regel de værste).
Uanset hvad, så kommer snuhanerne med deres kritik i generelle vendinger og det er op til os at fatte meningen og forestage ændringerne.
I same sekund vi siger "Jamen, siden du er så utilfreds, så kan du skrive procedurene", så har vi tabt....vi kommer aldrig til at handle med det firma eller få et certifikat at hænge op på væggen.
Det samme med trafikstyrelsen; de vil - sjovt nok - heller ikke skrive procedurene til letbanen.
Det er og bliver letbanens hovedpine.
At TS måske ikke er helt klare i spyttet kan så være en anden sag.
Omvendt, så er det min klare fornemmelse at Letbanen ikke har fortalt opad at tingene ikke gik særligt godt.....og så blev borgmesteren sur.
af OnkelJørn, 20/12 2017, 14:51 (2346 dage siden) @ Peter Christensen
Minder en del om ISO certificering. En masse arbejde og tid , så får man et certifikat til at hænge op så alle kan vaske hænder. Det holder en masse folk i arbejde og koster en masse penge. Men kan sådan set ikke bruges til ret meget andet end at give andre skylden hvis noget går galt.
af Eyolf, 18/12 2017, 22:03 (2347 dage siden) @ jaer
- eller fra Norge for den saks skyld. I min fødeby Bergen kjøres det av samme selskap og med samme vogntype, og det går så det suser. Man er allerede i gang med 4. byggetrinn (linje 2).
Før, den gang det het "trikk (sporvogn):
Nå heter det bybane (letbane), men det kjøres i samme gate. Dvs.: De snur ikke lenger på vendesløyfen til høyre, men fortsetter under bakken i bakgrunnen, går inn i tunnel omtrent der den hvite bilen på bildet befinner seg - og vognene er vesentlig lengre, 42 m:
af andersj, Aalborg, 18/12 2017, 23:49 (2347 dage siden) @ Eyolf
- eller fra Norge for den saks skyld. I min fødeby Bergen kjøres det av samme selskap og med samme vogntype, og det går så det suser. Man er allerede i gang med 4. byggetrinn (linje 2).
Før, den gang det het "trikk (sporvogn):
Nå heter det bybane (letbane), men det kjøres i samme gate. Dvs.: De snur ikke lenger på vendesløyfen til høyre, men fortsetter under bakken i bakgrunnen, går inn i tunnel omtrent der den hvite bilen på bildet befinner seg - og vognene er vesentlig lengre, 42 m:
Hvor lange mon perronerne er mellem Nørreport-Skejby-Lystrup/Lisbjerg hvis man, ligesom i Bergen, skulle få behov for at udvide Variobahn sættene med 2 ekstra led? Det kan godt være at problemet er mindre på den nye strækning hvor man kan sætte flere afgange ind, men ud til Odder kan der måske hurtigt blive brug for ekstra kapacitet, især i myldretiden, og der kan man ikke umiddelbart sætte ekstra afgange ind.
--
Mvh Anders
af Regelrytteren, 19/12 2017, 07:10 (2347 dage siden) @ jaer
Mere nyt denne gang fra JP:
https://jyllands-posten.dk/aarhus/politik/ECE10127311/aarhus-letbane-og-kommunen-var-ta...
Det her er da nyt:
»Styrelsen har i en mailudveksling udtrykt ”forventning” om, at det kan ske onsdag. Trafikstyrelsen har flere gange haft forventninger til, hvornår de ville godkende Aarhus Letbane, som efterfølgende ikke er blevet til noget. Som ansvarligt selskab kan vi ikke forholde os til forventninger, men udelukkende til om vi har modtaget de nødvendige godkendelser fra Trafikstyrelsen – og det er altså ikke sket endnu,« lyder det fra Jens Velling.
Var det ikke netop letbanen, som indtil den 22. september forventede ................?
af Skjold, 19/12 2017, 08:59 (2347 dage siden) @ Regelrytteren
Var det ikke netop letbanen, som indtil den 22. september forventede ................?
Ja Aarhus Letbane har »været op at køre« indtil 22. september 2017, som jo var et antiklimaks, thi »Forventningens glæde er den største«.
Nu forventer Aarhus Letbane intet, og så i denne søde juletid!
Venlig hilsen Skjold Christensen
af Jens Hansen, 19/12 2017, 10:09 (2347 dage siden) @ Skjold
umiddelbart vil jeg tro at Aarhus Letbane i hvert fald har en forventning - nemlig at direktøren daffer af med udgangen af året!
af Gæst19, 19/12 2017, 17:37 (2347 dage siden) @ Jens Hansen
driftschefen og sikkerhedschefen hos Århus Letbane er også på vej væk
den nye sikkerhedschef bliver så den tredje
af Regelrytteren, 20/12 2017, 09:03 (2346 dage siden) @ Regelrytteren
af Svend, 20/12 2017, 18:33 (2345 dage siden) @ Regelrytteren
.... det er spændende
--
Svend
af Peter Christensen, 20/12 2017, 18:46 (2345 dage siden) @ Svend
Der er stadig et par timer tilbage....
af Thorbjørn, 20/12 2017, 18:53 (2345 dage siden) @ Svend
For nogle dage siden lød det sådan her,- men dagen er jo ikke helt omme endnu.
af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 22/12 2017, 11:30 (2344 dage siden) @ Regelrytteren
Så lykkedes det alligevel for Aarhus Letbane at få lov til at køre med passagerer!
Jeg tog et par ture, og der var stor passager interesse for Letbanen (måske fordi det var gratis??). Der var en del snak i togene om forsinkelsen, men generelt var folk tilfredse med banen og togene. Det var dog ikke Jørgen Leth, der annoncerede stationerne i de togsæt jeg kørte med. Men jeg så senere i nyhederne, at det var der på de senere afgange.
Jeg optog en lille film fra den første dag med passagerer på Letbanen (etape 1 - Århus H - Universitetshospitalet). https://youtu.be/t1iXOE1A1oM
God jul og godt nytår til alle her i forummet.
Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 22/12 2017, 11:49 (2344 dage siden) @ Lasse Duusgaard
Hej Lasse.
I hvert fald er din lille film lykkedes. Flot resultat på en vel ellers hektisk dag.
Hilsen,
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
.
af jaer, 22/12 2017, 14:03 (2344 dage siden) @ Lasse Duusgaard
Så lykkedes det alligevel for Aarhus Letbane at få lov til at køre med passagerer!
Jeg tog et par ture, og der var stor passager interesse for Letbanen (måske fordi det var gratis??). Der var en del snak i togene om forsinkelsen, men generelt var folk tilfredse med banen og togene. Det var dog ikke Jørgen Leth, der annoncerede stationerne i de togsæt jeg kørte med. Men jeg så senere i nyhederne, at det var der på de senere afgange.
Det er kun i 2 togsæt (01 og 07), at Jørgen Leth kan høres.
/Jan
af jaer, 23/12 2017, 20:36 (2342 dage siden) @ jaer
Så lykkedes det alligevel for Aarhus Letbane at få lov til at køre med passagerer!
Jeg tog et par ture, og der var stor passager interesse for Letbanen (måske fordi det var gratis??). Der var en del snak i togene om forsinkelsen, men generelt var folk tilfredse med banen og togene. Det var dog ikke Jørgen Leth, der annoncerede stationerne i de togsæt jeg kørte med. Men jeg så senere i nyhederne, at det var der på de senere afgange.
Det er kun i 2 togsæt (01 og 07), at Jørgen Leth kan høres./Jan
Lidt mere info her.
De to nævnte togsæt er af VarioBahn. Leth er også planlagt til at kunne høres i et af Tango-sættene, når de kommer ud at køre.
/Jan
af Morten, 24/12 2017, 08:41 (2342 dage siden) @ jaer
Sjov gimmick
af PrebenSk, Varde, 22/12 2017, 18:20 (2344 dage siden) @ Lasse Duusgaard
Mægtig fin video
af Regelrytteren, 23/12 2017, 07:51 (2343 dage siden) @ Regelrytteren
Lidt om hvad der kræves:
Det mangler styrelsen
Hos Trafikstyrelsen opridser pressechef Kim Voigt Østrøm, hvad letbaneselskabet skal have i hus, før letbanen kan køre til Odder og Grenaa: Godkendte trafikale regler, tekniske sikkerhedsregler og køretøjer. Desuden skal letbanen have en tilladelse til at tage infrastrukturen i brug, ligesom den skal have en udvidelse af sikkerhedsgodkendelsen til de to strækninger, hvilket bl.a. kræver, at uddannelse af letbaneførerne på de strækninger bliver godkendt.
Fra JP:
https://jyllands-posten.dk/aarhus/erhverv/ECE10145740/aabning-af-letbanen-til-odder-og-...
af Jens Hansen, 23/12 2017, 08:57 (2343 dage siden) @ Regelrytteren
Men har han fortalt hvad betingelserne er for at man kunne starte fredag?
Jens
af Svend, 23/12 2017, 08:58 (2343 dage siden) @ Regelrytteren
Lidt om hvad der kræves:
Det mangler styrelsen
Hos Trafikstyrelsen opridser pressechef Kim Voigt Østrøm, hvad letbaneselskabet skal have i hus, før letbanen kan køre til Odder og Grenaa: Godkendte trafikale regler, tekniske sikkerhedsregler og køretøjer. Desuden skal letbanen have en tilladelse til at tage infrastrukturen i brug, ligesom den skal have en udvidelse af sikkerhedsgodkendelsen til de to strækninger, hvilket bl.a. kræver, at uddannelse af letbaneførerne på de strækninger bliver godkendt.
Fra JP:
https://jyllands-posten.dk/aarhus/erhverv/ECE10145740/aabning-af-letbanen-til-odder-og-...
.
Uha, der mangler en del!
I følge artiklen "svæver det fortsat i vinden, hvornår strækningerne til Odder og Grenaa kan åbne". Og "over for JP Aarhus fastslår direktøren, at Odderbanen ikke kommer til at åbne i januar. Men han kan ikke sige, hvornår den åbner".
Desuden: "Hvad angår åbningen af Grenaabanen, har meldingen hidtil heddet ”forår 2018”, men over for Århus Stiftstidende oplyser direktøren, at åbningen nærmere bliver i forsommeren 2018"
Aarhus-historien er således ikke slut endnu ....men optimismen er i behold
Der har tidligere været spurgt efter Operative Regler for letbanen (bl a af mig) med forskellige svar fra deltagere her i gruppen. Men nu læser vi, at de slet ikke er godkendt endnu, så der har vi altså den egentlige forklaring.
--
Svend
af jaer, 23/12 2017, 10:14 (2343 dage siden) @ Svend
Der har tidligere været spurgt efter Operative Regler for letbanen (bl a af mig) med forskellige svar fra deltagere her i gruppen. Men nu læser vi, at de slet ikke er godkendt endnu, så der har vi altså den egentlige forklaring.
Det er så ikke korrekt. Der er godkendte trafikale regler for den etape, der nu er åbnet. Men for de ydre strækninger er det korrekt, at en del af regelgrundlaget ikke er godkendt endnu.
Vær du bare helt sikker på, at TBBST nok skal holde et vågent øje med alt.
/Jan
af Svend, 23/12 2017, 10:31 (2343 dage siden) @ jaer
Der har tidligere været spurgt efter Operative Regler for letbanen (bl a af mig) med forskellige svar fra deltagere her i gruppen. Men nu læser vi, at de slet ikke er godkendt endnu, så der har vi altså den egentlige forklaring.
Det er så ikke korrekt. Der er godkendte trafikale regler for den etape, der nu er åbnet. Men for de ydre strækninger er det korrekt, at en del af regelgrundlaget ikke er godkendt endnu.Vær du bare helt sikker på, at TBBST nok skal holde et vågent øje med alt.
/Jan
.
Jeg skulle nok have forklaret mig lidt tydeligere. Det der har været efterlyst (og stadig efterlyses) er sikkerhedsreglerne de Operative Regler for kørsel på de tidligere jernbanestrækninger til Odder og Grenå. De findes endnu ikke i en udgave, som kan godkendes af Trafikstyrelsen. Anlæggene er tilsyneladende heller ikke bygget færdige ......
--
Svend
af jaer, 23/12 2017, 11:08 (2343 dage siden) @ Svend
Der har tidligere været spurgt efter Operative Regler for letbanen (bl a af mig) med forskellige svar fra deltagere her i gruppen. Men nu læser vi, at de slet ikke er godkendt endnu, så der har vi altså den egentlige forklaring.
Det er så ikke korrekt. Der er godkendte trafikale regler for den etape, der nu er åbnet. Men for de ydre strækninger er det korrekt, at en del af regelgrundlaget ikke er godkendt endnu.Vær du bare helt sikker på, at TBBST nok skal holde et vågent øje med alt.
/Jan
.
Jeg skulle nok have forklaret mig lidt tydeligere. Det der har været efterlyst (og stadig efterlyses) er sikkerhedsreglerne de Operative Regler for kørsel på de tidligere jernbanestrækninger til Odder og Grenå. De findes endnu ikke i en udgave, som kan godkendes af Trafikstyrelsen. Anlæggene er tilsyneladende heller ikke bygget færdige ......
Der eksisterer altså et sæt operative regler, som er godkendt af TBBST! Og der kommer en opdatering, som kommer til at gælde for både den nu åbnede strækning og de øvrige strækninger.
/Jan
af Svend, 23/12 2017, 14:11 (2343 dage siden) @ jaer
Der eksisterer altså et sæt operative regler, som er godkendt af TBBST! Og der kommer en opdatering, som kommer til at gælde for både den nu åbnede strækning og de øvrige strækninger.
.
"Hos Trafikstyrelsen opridser pressechef Kim Voigt Østrøm, hvad letbaneselskabet skal have i hus, før letbanen kan køre til Odder og Grenaa: Godkendte trafikale regler, tekniske sikkerhedsregler og køretøjer. Desuden skal letbanen have en tilladelse til at tage infrastrukturen i brug, ligesom den skal have en udvidelse af sikkerhedsgodkendelsen til de to strækninger, hvilket bl.a. kræver, at uddannelse af letbaneførerne på de strækninger bliver godkendt".
Jeg undrer mig over at disse ting ikke er på plads .... det burde de have været for længst!
--
Svend
af Gæst19, 23/12 2017, 16:11 (2343 dage siden) @ Svend
Letbanen oplyste 27. november på deres hjemmeside:
Odderbanen er færdigbygget og alle sikkerhedsbærende tests var gennemført den 25. oktober 2017. ASAL Konsortiet er ved at færdiggøre testmaterialet inden endelig assessering. Der mangler kun at blive gennemført funktionstest ved fuld strækningshastighed.
af Svend, 23/12 2017, 17:51 (2343 dage siden) @ Gæst19
Letbanen oplyste 27. november på deres hjemmeside:
Odderbanen er færdigbygget og alle sikkerhedsbærende tests var gennemført den 25. oktober 2017. ASAL Konsortiet er ved at færdiggøre testmaterialet inden endelig assessering. Der mangler kun at blive gennemført funktionstest ved fuld strækningshastighed.
.
Skal vi ikke bare konstatere, at der er visse uoverensstemmelser mellem det Letbanen melder ud og det vi hører fra Trafikstyrelsen.
Odderbanen færdigbygget.... tja. Er overkørselsanlæggene taget i brug og har man testet (ibrugtaget) stationssikringsanlæggene?
Direktøren udtalte forleden: ".... at Odderbanen ikke kommer til at åbne i januar. Men han kan ikke sige, hvornår den åbner".
--
Svend
af Svend, 28/12 2017, 18:11 (2338 dage siden) @ Svend
Næste etape af Letbanen er udsat på ubestemt tid:
"Aarhus Letbane begynder først test på Odderbanen, når de har fået ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen. Den havde de endnu ikke søgt ved starten af juleferien."
https://ing.dk/artikel/naeste-etape-letbanen-udsat-paa-ubestemt-tid-209570
--
Svend