Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mon ikke der refereres til R 946 ??

af Peter Christensen, 20/12 2017, 20:46 (2358 dage siden) @ ASOSG

Men synes ikke at kunne se præcis hvad der refereres til.
Men tænker det er R 946.

Ud fra den betragtning at R-maskinen står i Randers og H-maskinen i Roskilde samt at artiklen nævner en transport Roskilde-Gedser......hvad er konklusionen så?

Mon ikke der refereres til R 946 ??

af ASOSG, Slagelse, 20/12 2017, 20:51 (2358 dage siden) @ Peter Christensen

Nå ja når du ligefrem skærer det så fint ud, så kan jeg godt se logikken.
Men vidste ikke R hhv H står de respektive steder - beklager.

Og tak for info.

Allan

Mon ikke der refereres til R 946 ??

af tjesp02, 20/12 2017, 21:41 (2358 dage siden) @ ASOSG

Artiklen nævner dog:
- Det var i sidste sekund. To lokomotiver skulle skrottes, og det andet er allerede væk.

Hvad er så "det andet"? R 946?

Af hensyn til rygtedannelse vil jeg gerne understrege jeg aner ikke et hak.

Thomas

Mon ikke der refereres til R 946 ?? 783

af villy, 21/12 2017, 08:26 (2357 dage siden) @ tjesp02

Dette er redningen af en dansk kulturskat, JBM bevare efter musial værdi så her kom 783 ikke i betragtning.
Den har en mere morderne tender og en andeledes udgangshætte ( skorsten ) ind de andre store lokomotiver og H800

Udgangshætte?

af Steff, 21/12 2017, 10:44 (2357 dage siden) @ villy

Hej Villy

Vil det sige at den stjålne Le Mâitra udgang er fundet/kommet tilbage, således at det typiske for H II kan genskabes? Ellers er det jo "bare" (undskyld udtrykket) en efterbygget H I med de moderniteter der er sket de sidste 15 år, herunder svejsning af tender og damptørrer?

Hvis udgangen er kommet tilbage er jo netop tale om en ændring i forhold til den originale H I. Og det er jo DET der udgør den teknologiske udvikling og bevarelse af maskinen. Og DET VIL GLÆDE MIG.

Med venlig hilsen og god jul

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Udgangshætte?

af villy, 21/12 2017, 11:14 (2357 dage siden) @ Steff

vi har fra pålidelig kilde fået oplysninger om hvor den er.
Elles genskaber vi den og udgangen Der findes tegninger af det hele og det kan genskabes, lige som andet dele der mangler der mangler.
jeg personligt glæder mig over at der kunne samles kræfter til at bevare dette lokomotiv for fremtiden og det vil blive en dejlig oplevelse hvis den kunne køre historisk godstog for museet, nu de ikke har bevaret godstogslokomotiver af de store maskiner typer som rekvisitter.

Veterantog kalenderDSB MZ1447 1

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak