Det ryger på strømaftageren når en spansk AVE... (Generelt)

af esni, onsdag 10. januar, 2018, 21:57 (105 dage siden) @ re20000

Kan hænde der stadig er traktion på mens han begynder at sænke strømaftageren. så er der jo ikke så meget pres op mod tråden. Det gælder jo om at få så meget opskud på som muligt. Men der skal altså også nogle Ampere igennem når der kun er 1500 volt at gøre godt med.
Gu ved hvor længe fotografen måtte vente før der kom et tog der måtte stoppe...

Nold

Og så er DC jo helt fantastisk til at lave lysbuer.

Indtil fornylig var der mange af sporene må Geneve Cornavain, der kunne kobles om imellem 1500 V DC og 15 kV AC, og det kunne rangerlokomotiverne også..

Man kunne så fx se en ekspres ankomme fra Lyon med en eller to BB72 foran. De kobles af og kører i hus - store lysbuer . Så larm fra kørestrøms omkoblerne, og lidt efter kommer SBB rangerloko drønene med små AC gnister og kobler til stammen. Påny larm fra omkoblerne, og stammen køres bort med flotte fede lysbuer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.
 Læs artiklen 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen