Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt om Billundbanen (Generelt)

af Peter Christensen, 31/5 2018, 08:37 (2157 dage siden) @ UTJ

Konklusionen er nok denne: For de projekter BDk gerne vil fremme stiger anlægsomkostningerne først når projektet er gået igang, mens det for projekter man ikke kan lide stiger eksorbitant inden man kan gå igang, i håb om at igangsætningen afværges. Hvis BDk's kampagne ikke virker ryger champagneproppen af alligevel, fordi man jubler over at have fået tildelt et projekt med rigeligt sideflæsk til fordeling mellem overhead internt og storforbrug af eksterne konsulentydelser.

Billundbanens forrentning er kendt på forhånd, men måske skulle den helt og aldeles overlades til anden offentlig bygherre, fx lufthavnen i Billund. Så kan staten vælge at yde et fast anlægstilskud.

Tror vi er inde på noget af det rigtige her.
Hvad om at lade Århus Letbane komme med et bud?
Der er vel efterhånden så meget erfaring med spor etc. så mon ikke der kunne komme en "second opinion"?
Det er vel ikke en guds-givet lov at BDK skal stå for anlægget af "Tulle-banen"? Kunne andre ikke gøre det - med et passende tilskud fra staten?
Den model har tidligere været brugt ved privatbaner, så den kan vel støves af og up-dateres lidt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak