Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Femern Bælt sættes i gang (Trafikpolitik)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/4 2020, 15:58 (1485 dage siden) @ andersj

Er det mere klimavenligt at sejle hver halve time med store færger fremfor at bygge en tunnel med motorvej?

Om 10 år så vil færgerne sikkert sejle på el, som er klimavenligt og derfor uden forurening.

Den mængde energi der skal til for at flytte den mængde gods en færge kan medtage, er mange gange mindre, end den mængde energi der skal bruges for at flytte samme mængde gods pr. lastbil - det er jo den samme diskussion, som der er altid fører til at toget er der mest klimavenlige. Alligevel så fortsætter lastbilerne med at flytte store mængder gods - og det bliver på inden måde mindre af, at der kommer en Femern forbindelse - med mindre at den bliver en ren jernbaneforbindelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak