Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen (Trafikpolitik)

af My1202, 6/6 2021, 11:52 (1064 dage siden) @ Rørvig Station
redigeret af My1202, 6/6 2021, 12:13

Målet om at flytte EU' godstransporter væk fra asfalten til skibe og bane er jo for ture over 300 km. Så er der tale om gods til og fra Danmark er det jo ikke omfattet af målsætningen fra EU.


Der er næsten 300 km fra Maschen Rangierbahnhof bare til Taulov, 550 til Hirtshals, 500 til Høje Tåstrup. Hvordan mener du ikke at det falder ind under kriterierne?

Der er mange ubekendte faktorer.

1: idag er der udelukkende tale om transport på landevej.
Så det kræver at man vrider armen på vognmændene. Det sker næppe.

Fra en debat her på sitet omkring "rullende landeveje" fremgik det at op mod halvdelen af de nuværende lastbiler mellem Sverige og Norge udgår / ender i Danmark.

2: Taulov?
Det er i under 200 km fra Hirtshals /Frederikshavn til Taulov Så hvis halvdelen af lastbilerne stadig kun skal til og fra DK giver det ikke meget mening.

Løstrailere som er de eneste relevante udgør idag omkring 50% af godsoverførslerne.
Så andelen egnet til videre transport er dermed endnu lavere.
Medmindre armen virkelig skal vrides ad led på vognmændene!

3: Maschen er interessant for gods til og fra Norden. Men der er som anført ovenfor ikke meget gods som skal til Norge og Sverige som kommer med løstrailere. Det komer med containere og vil jeg tro blive sendt via Fehmern og Øresund.

4: Hvad Terminalen i Høje angår:
Hvad betydning har den i forhold til gods mellem Nordjylland og Norge/Sverige?

5: Løstrailere skal kæres fra birde. Løftes på en lommevogn. Køre med 100 km/h ad en noget snørklet vej inklusive omløb i Aarhus.
Et bud er at en lastbil med trailer når grænsen ved Padborg min 1-2 timer FØR toget. Og tid er penge igså u den branche!

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak