Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Femern (Trafikpolitik)

af steenth, 16/12 2011, 12:23 (4523 dage siden) @ Svend Jensen

Men hvor mange Danskere kommer broen til gode? Det er trods alt os der skal betale langt langt det meste af broen til glæde for Tyskere og Svenskere (og Københavnere). En Kattegatbro vil komme ligeså mange Københavnere til gode og dertil kommer et utal af Nordjyder og Midtjyder. Jeg er godt klar over at broen løbende betales ud af billetindtægter, men det vil en Kattegatbro jo også blive, og når nu Tyskerne tydeligvis ikke gider have den bro, så er det da galimatias....

Med en Kattegatbro kan københavnerne ikke komme til Tyskland for. Jeg prioritere stadig Femernforbindelse meget høj. Det vil spare tid, specielt i ferieperioden, hvor kapaciteten på ruten ikke slår til - jeg har været ude fra at vente et par timer på bare for at komme hen til billetsalget. Og jeg håber også at man få prisen på overfart sat ned - det kan i ferieperioden betale sig at køre via Storebælt med bil pga billetprisen på færgen.

På baneområde bliver strækningen til Rødby opgraderet med dobbeltspor hvor det mangler og strækningen vil blive elektrificeret - noget de daglige brugere vil kunne mærke. Og bedre forbindelser til Hamborg. I dag er der langt imellem togene. Og vil komme flere godstog, som vil kunne aflaste vejene. Og nattoget sydpå vil spare turen over Jylland! Den nuværende forbindelse kommer først til København langt op på formiddagen.

Det eneste vi vil opnå med en Kattegatforbindelse er at man kan komme hurtigere til Århus og området nord for - men det nuværende trafikgrundlag meget tynd og det er et meget dyrt projekt. Men den løser ikke de problemer der vil komme i Østjylland. Både motorveje og jernbaner imellem Odense og Århus er overbelastet og det er lokale trafik i området som stiger. Dvs en Kattegatforbindelse vil ikke kunne aflaste veje og baner i området. Jeg vil hellere ofre midler i Østjylland end i endnu en forbindelse som der endnu ikke er behov for - Men den kan komme på længere sigt, når behovet er tilstede.

På længere sigt for København er endnu en forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg mere interessant, når en højhastighedsforbindelse fra Stockholm til Helsingborg er klar omkring 2030-2040. Den forbindelse vil forsøge værdien af Femerenforbindelsen. Den kunne jo bane vejen for en højhastighedsstrækning til Rødby - eller en fast forbindelse via Gedser...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak