Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ib Spang Olsen, "Det lille lokomotiv". (Generelt)

af Steff, 18/1 2012, 21:28 (4501 dage siden) @ Togtosse

Om den nyligt afdøde tegner Ib Spang Olsen var genial skal jeg ikke kunne bedømme. Men at han havde en dejlig let streg, der på få sekunder viste en illustration, der var let at gå til og ikke efterlod nogen tvivl om hvad han ønskede at vise, kan der ikke herske tvivl om.
Jeg var nu ikke klar over, at Ib Spang Olsen også havde tegnet KSB og en O-maskine. Men som pogeskolebarn og kunne læse og interesserer mig for jernbaner, stiftede jeg hurtigt bekendtskab med bogen om det lille lokomotiv. Fik den læst, læste selv og så på illustrationerne. Kendt dog ikke dengang til et eventuelt forbillede.
Blev voksen og søgte efter barndommens bøger og fandt ”Det lille lokomotiv” både antikvarisk og som nyudgave. Skønt! Og nu kunne jeg jo med lethed se, at DSB gamle litra M havde været forbilledet. Altså MÅ Ib Spang Olsen have interesseret sig for lidt mere end almindeligt i jernbaner.
For dem der ikke kender til bogen og gerne vil læse den for egne børn eller børnebørn eller selv bare nyde historien og tegningerne er her data:
[image]

”Det lille Lokomotiv”, forlaget Bogklubben 12 Bøger, ISBN 87-604-0717-4.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak