Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spam / Virus. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2012, 14:33 (4525 dage siden)

For et par måneder siden fik jeg en mail fra en "Carsten Schwartz" uden emne. Dette er i sig selv ikke noget særligt, --den slags mails får jeg så mange af. Når man stikker hovedet frem, . . . -- Navnet er vel ikke ualmindeligt i Danmark, og virkelig mange af de mails jeg modtager med forespørgsler om det ene eller det andet, har ikke anført noget emne.

Der var derfor ingen betænkeligheder, da jeg åbnede min mail. Det skulle jeg dog nok have ladet være med. Straks var der problemer, og det endte med en total gennemgang af og nyinstallation/opdatering af virusprogrammer m.v.

Der var så fred i næsten et par måneder, men nu optræder denne "Carsten Schwartz" igen et par gange om ugen, ofte med mindre engelsk-sprogede emner: F. eks. "I did it", -- I am free now" osv.

Alle mine mails bliver læst på TDC´s on-line-server, og kun de jeg mener at kunne acceptere som værende troværdige/ufarlige, kommer ind på pc´en. Under læsningen her, har jeg f. eks. den sidste tid -lidt over en uge- kunnet konstatere at "han" her optræder med tre mails, der er sluppet gennem TDC´s spamfilter (!!!), medens tre er blevet hængende derinde.

En henvendelse til TDC gav kun det sørgelige svar, at det kunne de ikke gøre noget ved ! ! ! -- Jeg undrer mig dog: Kan de holde 50% tilbage i spamfilteret, må de vel også kunne holde 100 % tilbage ??? Dog, NEJ, --det kunne de ikke.

Min tillid til TDC og deres oplysninger, kan dog ligge på et meget lille sted (hvilket nogle sikkert har læst om før), og jeg undrer mig nok lidt over, hvordan de (TDC), så kan reklamere så meget med dette spamfilter.

-----------

Det korte af det lange: Har andre af FORUM´s læsere haft problemer med denne "Carsten Schwartz" ??? og/eller skulle han dukke op i mailboksen (med eller uden emne), så lad endelig være med at "lukke ham ind".


Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Spam / Virus.

af re20000, 20/1 2012, 16:45 (4525 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Mails med lignende overskrifter har jeg nyligt en del gange modtaget fra en tysker, jeg engang arbejdede sammen med. Det er ikke ham, der har sendt dem, Så nogen har været inde i en adresseliste i nogens computer og sender orme ud den vej. Heldigvis blev jeg mistænksom overfor overskriften men det kan være meget svært at lure til tider!

Nold

Spam / Virus.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2012, 17:05 (4525 dage siden) @ re20000

Mails med lignende overskrifter har jeg nyligt en del gange modtaget fra en tysker, jeg engang arbejdede sammen med. Det er ikke ham, der har sendt dem, Så nogen har været inde i en adresseliste i nogens computer og sender orme ud den vej. Heldigvis blev jeg mistænksom overfor overskriften men det kan være meget svært at lure til tider!

Nold

-----------

Ja, --havde der været et af de omtalte emner "I did it", "I am free now" eller "Hello how are you" i emnerubrikken, var den blevet "jordet" omgående, --men det var der ikke, så . . .

Vær opmærksom.


Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Spam / Virus.

af Leif Jørgensen, København Ø., 20/1 2012, 17:25 (4525 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hvis du i din mailbox går ind under Indstillinger > Personligt spamfilter har du mulighed for at angive, at mails fra bestemte adresser automatisk skal behandles som spam. Oprettelsen af spamfilteret skal du dog huske at bekræftige. Men når det først er oprettet, fungerer det fint. Jeg er i hvert fald blevet sparet for en del nyhedsbreve, der ikke forstod ikke en afmelding.

Med venlige spamfilter-hilsner
Leif Jørgensen

Spam / Virus.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2012, 18:22 (4525 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hvis du i din mailbox går ind under Indstillinger > Personligt spamfilter har du mulighed for at angive, at mails fra bestemte adresser automatisk skal behandles som spam. Oprettelsen af spamfilteret skal du dog huske at bekræftige. Men når det først er oprettet, fungerer det fint. Jeg er i hvert fald blevet sparet for en del nyhedsbreve, der ikke forstod ikke en afmelding.

Med venlige spamfilter-hilsner
Leif Jørgensen

---------

Hej Leif.

Det vil jeg se på straks --for en sikkerheds skyld--, men . . .

De nævnte mails (de tre der ikke var opfanget af TDCs spamfilter nåede aldrig min PC og dermed vel ej heller mine filtre, - de var slettet inden på TDC-on-line). Min største skuffelse er, at TDC opfanger de tre, men ikke de andre tre (ind mellem hverandre), og affærdiger de ikke fangede som mit problem.


Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Spam / Virus.

af Steff, 20/1 2012, 19:30 (4525 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Godaften til alle!

Hvor skrive lidt mere om dette emne hér på denne side, det har jo ikke en s… at gøre med jernbaner! Korrekt, men manglende elektronisk sikkerhed hjemme, kan gøre det til et helvede for brugerne hér, ødelægge brugerenes PC´er og ligge disse siders servere helt ned i længere perioder. Og det er der vel ikke nogen der ønsker, vel?
SPAM og vira er desværre noget der er kommet for at blive og OGSÅ for alle, der er brugere af dette forum.
Man kan selv ubevidst ”hente” vira og man sender helt sikkert sin IP adresse til den hjemmeside man åbner. Og hér er det let for personer/organisationer, der ønsker at gøre noget kriminelt at være med ”på en lytter”. Siderne har ofte enten ”com” eller ”net” endelser. Og det behøver IKKE at være besøg på sider med mindre lødigt indhold, hvordan man så end definerer dette. Oftest er det en uskyldig side, der uden ejerens viden ubemærket er ”linket” til en kriminel server, der så henter diverse IP-adresser eller mailadresser (henter hele dit private adressekartotek).
På den næsten pæne småkriminelle måde kan f. eks. en on-line butik i udlandet (eller herhjemme) købe mailadresser hos et firma, der måske ikke altid er kommet lovligt til adressegrupper. Ønsket kan f. eks. være at finde personer, der interesserer sig for jernbaner eller modeljernbaner. Altså ”tappes” web-serveren her på forum og jernbanen for alle de adresser der ligger. De bliver så videresendt og anvendt i reklame øjemed eller for at lave markedsanalyser over f.eks. interessent grupper (hvem skriver f.eks. ustandselig om "GM diesler” og DD vogne;-) ).
Af den mere kriminelle anvendelse kan IP-adresserne bruges til at sende vira til en PC, der så lægges ned totalt, men ”mod at købe dette antivirusprogram” kan PC´en renses. Andre gange er det rent og skær chikane og et sygeligt sind der medfører, at ens PC bliver angrebet af vira og ødelægges uden anden grund og alle data går tabt.
Derfor:
Giv ikke din mailadresse til nogen du ikke kender og vær forsigtig med ”automatvideresendelse” også selvom du måske bliver regnet for gammeldags, lukket, stædig og ikke "åben for hvad der sker".
Sørg for at have en OPDATERET og GODKENDT firewall og antivirus program, der ER SLÅET TIL!!!!!
Sørg for at tilmelde dig sikkerhedsopdateringer af din ”software”, ofte gratis, f. eks. MS.
Køb en ekstern hard disk og gennemfør back-up JÆVNLIGT, f.eks. hver nat, hvis du bruger din ”my documents” tit.
Modtager du under besøg på internettet en meddelelse om at f.eks. at skulle acceptere eller godkende at komme bort fra den side der dukker op, udtag internetstikket og luk din PC og kør antivirus FØR du sætter internetstikket i igen.
Slet mails med det samme fra personer du ikke kender. Hvis det er vigtigt skal du nok få besked.
Vær forsigtig med at åbne vedhæftede filer, hvis indhold du ikke kender – spørg afsenderen, kør evt. antivirus FØR åbning.
Overholder man disse simple regler, vil der normalt ikke ske noget. Gør man det ikke og f. eks. er bruger af disse sider, kan man være med til at videregive informationerne om brugerne hér til et muligvis kriminelt formål eller i uheldigste fald, inficere siderne med vira.
Have a safe and secure evening:-) !!

--
Steffen Dresler

Spam / Virus.

af vejmanden, 20/1 2012, 20:11 (4525 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Du skal også passe på glatte veje de nærmeste dage. Men skal vi ikke lade være med at advare hinanden om disse ligegyldige og indlysende ting.
Og så koncentrere os om JERNBANE????

Spam / Virus.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2012, 20:35 (4525 dage siden) @ vejmanden

Undskyld "Vejmand". --

Det var oprindelig ment som en venlighed, men sådan er der jo så meget. Du kunne da f. eks. lade være med at læse det, hvis det er så forkert.

Hertil, at det skulle komme fra een, der end ikke selv vil lægge navn til.

Hvis det er så forkert, er Tommy velkommen til at slette mine indlæg.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Spam / Virus.

af Steff, 20/1 2012, 20:38 (4525 dage siden) @ vejmanden

Hej Steff.
Du skal også passe på glatte veje de nærmeste dage. Men skal vi ikke lade være med at advare hinanden om disse ligegyldige og indlysende ting.
Og så koncentrere os om JERNBANE????

Kære Vejmand!
Hvis det nu havde været så sk.. enkelt og ligetil som du beskriver, så havde alle disse ligegyldige og indlysende ting jo IKKE været nødvendige.
Og som skrevet før, er dette udelukkende for at hjælpe de tilsyneladende ikke vidende og dumme, der har modtaget vira, SPAM eller hvad ved jeg, bl.a. flere læsere her på siden.
Det er jo så godt for dig at du ikke har haft disse problemer og ved alt om PC sikkerhed.
Jeg vil ihvert tilfælde være ked af at skulle rense min PC igen, fordi en ligegyldig og ikke indlysende videnmæssig person ikke kender til disse begreber, vel?
Og for min skyld kan man igen skrive stolper op og stolper ned om salg af gamle diesler med kilometerangivelser for hvert 10 minut. Men tænk nu hvis siden her gik ned og man ikke kunne, fordi nogen var ligegyldige og det ikke så det indlysende?

Vi er alle forskellige og ser forskelligt på mange områder, jeg bekymrer mig bare lidt om de personer der skriver her på siden. Og DET vil jeg blive ved med.

Fortsat - forhåbentlig - god aften:-)

NB: Som vejmand ved du også, at selvom det er glat på vejene og meldt ud, så køre folk alligevel galt selvom det burde være ligegyldigt og indlysende at advare.

--
Steffen Dresler

Avatar

Spam / Virus.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/1 2012, 20:47 (4525 dage siden) @ Steff

NB: Som vejmand ved du også, at selvom det er glat på vejene og meldt ud, så køre >folk alligevel galt selvom det burde være ligegyldigt og indlysende at advare.

Dagens supersvar :-D

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Spam / Virus.

af Per Hauberg, 20/1 2012, 23:53 (4524 dage siden) @ T. Rithmester

-og tilbage i absolut stilhed sidder så alle vi, der efterhånden ikke tør rose en indsender for et godt billede...

Tak for advarslen, Erik !

Og godnat.

vh

Per

Avatar

Spam / Virus.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 21/1 2012, 22:59 (4523 dage siden) @ Per Hauberg

-og tilbage i absolut stilhed sidder så alle vi, der efterhånden ikke tør rose en indsender for et godt billede...

Hvo intet vover, intet vinder ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak