Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad (Generelt)

af Ekaeli007, 1/3 2012, 14:09 (4481 dage siden)

Hvornår bliver Anasaldo Breda stoppet, udover IC4 der ikke kan køre så laver de også højhastighedstog til Amsterdam-Bruxellex via Rotterdam der ikke har kørt i ordinær drift i flere år , og de leverer sporvogne til Göteborg der efter sigende er mere på værksted end de kører i drift. Der må da vel være nogen i Bruxelles der spidser ører eller sover de bare???

Jeg syntes ellers støvlelandet har fine traditioner med gode tog, men nu har de tabt pusten!!!

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Niels Munch, 1/3 2012, 15:12 (4481 dage siden) @ Ekaeli007
redigeret af Niels Munch, 1/3 2012, 15:23

Hvornår bliver Anasaldo Breda stoppet, udover IC4 der ikke kan køre så laver de også højhastighedstog til Amsterdam-Bruxellex via Rotterdam der ikke har kørt i ordinær drift i flere år

..... og så er det ikke engang særlig kønt:

[image]
AnsaldoBreda V 250, InnoTrans Berlin, 24.09.2008 (nm).

..... hvem sagde "støvle" :-P ?

M.v.h.
Niels

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Willie Garvin, 1/3 2012, 15:34 (4481 dage siden) @ Niels Munch

Hmm, jeg kommer til at tænke på de der hundehovedtog i Holland, når jeg ser dette billede. De var heller ikke kønne.
Jeg kan sagtens se problemet i, at en given producent af en vare, sender noget på markedet, som ikke umiddelbart lader sig tage i brug, og måske først gør det efter flere år. Men jeg ved ikke hvorfor nogen i Bruxelles skulle interessere sig for det.
Hvis en virksomhed vil sætte sit (gode) navn og rygte på spil, så må den da selv om det.Det bliver da ris til egen r** i sidste (ha) ende.
Er der ikke stadig så mange producenter af jernbane og sporvognsmateriel, at der er flere hylder at shoppe på?
Jeg mener ikke, der er nogen grund til, at bringe slige sager op på øverste europæiske niveau. Det må være et problem, der skal løses af producent, samt trafikselskab og eventuelle regionale og nationale myndigheder?

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Ekaeli007, 1/3 2012, 15:44 (4481 dage siden) @ Willie Garvin

Jeg vil give dig ret noget af vejen, men hvis jeg har forstået rigtigt er det på grund af nogle EU regler at Danske statsbaner er forpligtiget til at købe det materiel der er billigst ved udbuddet
eller er det nu mig der har sovet i timen.

Ellers ville man risikere at få en sag på halsen af EU

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Willie Garvin, 1/3 2012, 16:01 (4481 dage siden) @ Ekaeli007

Uha, jeg ved kun at køb og serviceydelseer over et vist beløb skal udbydes i licitation.
Men det synes nu ikke at være særlig fair over for en given køber, som jo godt kan "risikere" at skulle vælge en særlig (dårlig) producent, alene fordi denne nu er billigst.
Skal man altid vælge det billigste tilbud?

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Leif Jørgensen, København Ø., 1/3 2012, 16:33 (4481 dage siden) @ Willie Garvin

Ikke nødvendigvis. Man kan godt beslutte, at andre faktorer som kvalitet og miljø også skal spille ind. Dertil kommer så naturligvis de overordnede kriterier, som byderne skal opfylde, og som kan gøres mere eller mindre specifikke. F.eks. max hastighed, antal siddepladser, mulighed for at koble med eksisterende tog etc.

Generelt skal man dog huske, at tog og sporvogne ikke er lagervarer. De bliver først bygget efter udbudet er afgjort med de risici det indebærer. Ansaldo Breda er et aktuelt uheldigt eksempel men langt fra enestående. Vores hjemlige Frisch og Scandia/Bombardier har f.eks. også præsteret problembørn indimellem. Og det vel at mærke ganske uden EU-udbud.

Med venlige udbud-hilsner
Leif Jørgensen

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Ekaeli007, 1/3 2012, 17:23 (4481 dage siden) @ Leif Jørgensen

Tak til flere, så fik jeg også lært lidt idag, tak til Leif, og tak til Niels I am pleased to hear that Ansaldo still can deliver trains there are able to drive i am sorry that we and the dutch railways are not so lucky with our trains from Ansaldo, bare vi dog havde lavet 5 eller 10 prototyper inden man besluttede sig, nå dette sagt i bagklogskabens klare lys, fred være med de tog der nu er leveret, spændende at se hvornår de eventuelt fungerer.

Måske kan vi sende dem til Grækenland som hjælp til deres slunkne pengekasse og de måske mangler nogle tog indenfor en ovskuelig årrække, altså at de måske bare betaler en trediedel af hvad de koster eller skal vi give dem så folkegave som tak for at så mange solhungrende danskere har gode ferieminder derfra.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Henrik B Thomsen, 1/3 2012, 16:20 (4481 dage siden) @ Niels Munch

I guder en rædsel. Det ligner en børnetegning, lidt ligesom IC3.

Avatar

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Erik H, Frederikssund, 2/3 2012, 10:38 (4480 dage siden) @ Niels Munch

Nej kønt er det ikke, men sjældent det er det, og gudskelov for det.
At så skidtet heller ikke virker, gør bestemt ikke sagen bedre:-(
De italienere skulle nok hellere holde sig til at lave pizza ect. end jernbane- og sporvejsmateriel:-D

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Ekaeli007, 2/3 2012, 11:39 (4480 dage siden) @ Niels Munch

Uha sjælden men køn næhh hvad er nu det hedder Italienerne plejer ellers at være gode til design men her der må chefingeniøren have drukket inden han gik igang.

Der er en der nævner noget om de hollandske tog man kalder hundehoved og de er da kønnere og så vidt jeg ved har de fungeret godt, men det var selvfølgelig også fra før man skulle sætte computere ind og overvåge om alt virkede i toget. Ikke et ondt ord om computere men de kan ikke lide at køre i tog.

Med venlig hilsen og god weekend

Bent Jensen
Gadstrup

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Ekaeli007, 3/3 2012, 01:36 (4479 dage siden) @ Niels Munch

Erstatningstoget for dette misfoster er et foriøvrigt ganske kønt standard NS tog, som de kalder NS HISPEED med lejet el lokomotiv, kunne måske være et passende alternativ for IC4 men så nedlægger DSB planlægning vel protest, kunne passende indtil der er elektrificeret til Århus/Ålborg trækkes af nye diesellokomotiver som er garanteret mere miljøvenlige med dieseludstødningen og støjen, er det ikke VOSSLOH der har nogen eksempler af racen der både kører i Norge og Spanien. ikke et fata morgana.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Niels Karsdorp, 1/3 2012, 17:08 (4481 dage siden) @ Ekaeli007

AnsaldoBreda's stock delivered to Italian railway operators seem to work perfect.
Is it just the foreign orders (Danish IC4/IC2, Dutch/Belgian V250) that have troubles?

Sofar none of the V250 have been handed over to NS Hispeed or NMBS. All trains
are still owned by AnsaldoBreda.

Bytheway, the unofficial Dutch nickname for the V250 (for the Amsterdam-Bruxelles
service) is "eendebek" (duckbeak).

Niels

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Morten Hedemann @, 2/3 2012, 11:38 (4480 dage siden) @ Niels Karsdorp

Well one product for the domestic have also huge problems:

Text taken from RAILCOLOR.NET

Since the early 00's, manufacturer AnsaldoBreda is struggling to make the E403 multi-system electrics a reliable work horse. The project suffers from weight problems and other technical difficulties. Delivery of all 24 units still hasn't been completed, although first units were already outshopped and tested in 2006. They will never serve the purpose they were developed for; international freight services from Italy over the Alps.

TX Logistic is now the Trenitalia department operating trans-Alp services, but relying on Siemens and Bombardier products. During the past years, the E403 got tuned down (no 15kV AC capabilites anymore) and its service domain changed several times. Maybe it could have served a locomotives for high speed freight services over the Italian high speed lines for example. They got re-allocated from the Cargo division of Milan, to the passenger one in Naples because of this.

However, it seems there is finally coming an end to this saga. The E403s are now re-assigned to freight departments again and get a thorough overhaul at the workshops of Contact S.r.l. in Caserta. The first five units were assigned to the Naples freight yard of Maddaloni-Marcianise in January 2012. They are now used for domestic freight services (and under 3kV DC only..) on the Naples-Villa San Giovanni connection and from Naples to Bologna via Rome and Florence. During the first try's, a E403 was always supported by a E655 locomotive, like in the picture

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Georg Schmidt, 1/3 2012, 18:04 (4481 dage siden) @ Ekaeli007

Det var nok bedre med Ernesto, det han leverede var da noget der kunne holde.:-D
[image]
Hilsen Georg

Anasaldo Breda et fata mogana eller hvad

af Steff, 1/3 2012, 18:37 (4481 dage siden) @ Georg Schmidt

Nu ved jeg godt - tror og håber jeg - at der nok ikke ligger noget hævnmotiv bag de problemer der er med IC4. MEN, faktisk tog den danske stat en vis (gevaldig) del på Breda, da man var i færd med at anskaffe bl.a. litra Hs II rangerlokomotiver til DSB omkring forrige-forrige århundredeskifte.
I forbindelse med en udlicitering vandt Breda denne og skulle bl.a. levere 4 stk. litra Hs II. Valget af Breda blev telegraferet til Breda. Dagen indløb der to bud fra to danske fabrikker, Hüttemeier og Vulcan, på NØJAGTIG samme pris minus importskatten. Hvordan begge danske fabrikker havde regnet sig frem til lige netop denne pris vides ikke, men man kan jo tænke sit.
Og selvom licitationen var slut og Breda havde fået at vide de vandt, valgte man alligevel – selvom kommet for sendt – at lade de to danske fabrikker bygge hver to lokomotiver!!:-| Det kan da godt være, at man i Italien ikke var helt tilfredse med forløbet. Og det forståligt nok. Men det er jo en anden historie.

Fortsat god aften.

Steff

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak