Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

stålboggievone til privatbanerne, primært GDS og HFHj (Generelt)

af UTJ, 10/3 2012, 19:32 (4437 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når man ser rundt i det skrevne om emnet (i det mindste det, jeg har til rådighed), er netop denne problemstilling vist ikke rigtig beskrevet.

Der står i det hele taget ikke meget om vognene - det drukner i andet vognmateriale - men der jo også en Gud´s velsignelse af vogne at skrive om. Hvem ved i øvrigt, hvad der er interesse for, før nogen har ytret interessen ! ! !

Mon i øvrigt der er anden forklaring, end at forskellige beslutningstagere har haft hver deres ønsker ??? Nu er vognene jo leveret over flere omgange med mange år imellem, så både materialesituationen (lige efter krigen 1940-45), tilgangen til genbenyttelse af "gamle materialer" og den rent økonomiske situation har vel spillet ind. (Se bare på Scandia-skinnebusserne, der oprindelig skulle have været et standard-produkt, --og se, hvor mange særproduktioner, der i den sidste ende kom ud af det ! ! !

HFHJ´s direktør, Kuhlmann, var vel en af de mere "farverige" privatbanedirektører, hvilket vel f. eks. afspejler sig i denne "sag" i form af de "2½-sæder", der ellers sjældent ses.

Vi kommer nok til at vente på "bane bøger"s næste personmateriel-bog -- nu ved forfatteren i det mindste, hvad der -også- forventes et svar på.

Nu skal I ikke blive skuffede når bogen Danske Personvogne kommer - der er ikke så meget at berette om vognene, der jo var et biprodukt af DSB's stålvognskonstruktioner. Jo, vi skal nok komme ind på alle de mange Scandia-udkast til stålpersonvogne til privatbanerne. Men det meste blev ikke til noget, for som de fleste ved endte det jo med skinnebusser som standard i en mere eller mindre uniform udgave, der kunne passe alle baner.

Jeg ved faktisk ikke hvorfor GDS anskaffede kortere vogne, udover at kortere vogne måske var billigere? havde et mere passende antal pladser? vejede mere passende? osv..... GDS kunne sådan set lige så godt have anskaffet to CL-kasser på samme måde som HFHJ, men måske ville Thage ikke have det samme som Kuhlmann?

OMB's vogn (C 19) var en rest fra et motorbivognsprojekt, der ikke blev til noget. HP's vogn har udspring i nogle udkast til stålvogne med midtgang fra 1940'erne og sådan kunne man blive ved. det blev ikke til meget for bevillingerne efter 2 vk (og materialesituationen) rakte næsten kun til moderniseringer af træpersonvogne og anskaffelse af førnævnte skinnebusser.

HFHJ's anskaffelse er mere ligetil. banen havde god økonomi og kunne vel ganske nemt argumentere med at banen skulle kunne stille med et par vogne, når de gennemgående tog kort efter blev oprangeret CL-vogne i stedet for de tidligere tog med CY og CX. Overgangen skete vist omkring 1951.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak