Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signaler i Taastrup: "Stationsblok" - flere oplysninger (Billedegætterier)

af Svend, 16/3 2012, 19:50 (4442 dage siden) @ Svend

Vi er måske helt derude hvor de fleste er stået af, men alligevel vil jeg komme med en opdatering på dette - for enkelte - meget interessante og specielle emne:

Mellem Taastrup og Glostrup og mellem Taastrup og Hedehusene fik man etableret et ekstra blokafsnit (på en strækning med manuel linjeblok) ved at etablere bloksignaler som - helt specielt - ikke blev betjent af en blokpasser på stedet, men fra Tåstrup station.

Udkørselssignalerne i Taastrup var i afhængighed af den automatiske blok (fra U-signal til bloksignal) således, at signalet kun kunne vise ”kør,” hvis sporisolationen var ubesat.

Bloksignalerne var navngivet:
Bloksignal Taastrup øst mod Vridsløselille
og
Bloksignal Taastrup Vest mod Kraghave

Såvel U- som bloksignaler blev betjent fra centralapparatet i Taastrup og I-, U- og bloksignaler var armsignaler. Bloksignaler havde 2-begrebs fremskudt signal, daglyssignal. Bloksignalerne var i afhængighed af den manuelle linieblok.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak